رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه نصب نسل جدید سانتریفیوژ‌ها در نطنز آغاز شده است، گفت: این سانترفیوژ‌ها مصرف کمتر و راندمان بالاتری دارند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران "فريدون عباسي" رئيس سازمان انرژي اتمي در حاشيه جلسه "هيئت دولت" و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد تولید بسته سوخت توسط ایران با بيان اينكه سال گذشته از اولین بسته سوخت با حضور "رئیس‌جمهور" رونمایی شد، گفت: تاکنون 12 بسته سوخت تولید شده که بخشی از آن در اصفهان بوده و بخشی دیگر تحویل "رآکتور" تهران داده شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که اقدامات ما در این زمینه زیر نظر آژانس بوده است، افزود: ما زمانی به سوخت 20 درصد نیاز داشتیم و آن را تولید کردیم و به تدریج "اورانیوم" غنی‌شده تا غنای 20 درصد را به صورت پودر در آورده و تبديل به بسته سوخت می‌کنیم که قابل استفاده در رآکتور است البته این تولید در راستای رفع نیاز بوده و قصد دیگری در کار نبوده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي تاکید کرد: این کار برای محدود کردن ذخایر اورانیوم 20 درصدی نیست و نخواهد بود و تنها به منظور راه‌اندازی رآکتورهای تحقیقاتی ماست.

وی درباره ابراز خرسندی کشورهای غربی از این مسئله گفت: مگر ما سوخت را برای چه می‌خواستیم؟ این مسئله عقبگرد نسبت به هیچ چیز محسوب نمی‌شود؟ آنها ادعا می‌کنند که ما اگر "اورانیوم" 20 درصد را غنی کرده‌ایم برای مباحث دیگری است ولی از ابتدا گفته شد که این کار برای تامین سوخت رآکتور تهران است و آنها از دادن این سوخت به ما خودداری کردند.

رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: خوشبختانه ما این توانمندی را داشتیم و به مقدار لازم در حال تولید سوخت 20 درصدی هستیم. تولید سوخت ما نیز تحت‌نظر "آژانس" است و مقدار آن به گرم گزارش می‌شود، این مسئله به معنای کوتاه آمدن یا هر منظور دیگری نیست

عباسي تصريح كرد: نیاز به تعداد زیادی از "سانتریفیوژ‌"های نسل جدید برای تکمیل آزمایشات خود داریم که نصب آنان در "نطنز" آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این سانترفیوژ‌ها مصرف کمتر و راندمان بالاتری دارند.

رئيس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري از اظهاراتش و در پاسخ به سوالی مبنی بر قصد بازرسان آژانس و تعدادی از دیپلمات‌های غربی براي بازدید از "پارچین" اظهار داشت: پارچين يك سايت "هسته‌اي" نيست و ما بارها اين موضوع را اعلام كرده‌ايم اما آن‌ها ابهاماتی را در مورد سایت پارچین مطرح می‌کنند و ما در مورد رفع این ابهامات گفت‌وگو می‌کنیم.

وي همچنين با بيان اينكه آن‌ها برای ادعاهایی که در مورد پارچین مطرح می‌کنند باید مدارک لازم را ارائه کنند، تصريح كرد: ما این را بارها گفته‌ایم که اگر غربي‌ها مدرکی دارند آن را نشان دهند، اما امتناع می‌کردند.

عباسي با اشاره به آغاز دور هشتم مذاكرات ايران و آژانس و سفر هيئت آژانس به سرپرستي "هرمان ناكارتس" به تهران و با بيان اينكه برای آن‌ها شرایط عوض شده و در گفت‌وگوها معقولانه‌تر برخورد می‌کنند، ابراز اميدواري كرد كه غربي‌ها در مورد این مسائل منطقی برخورد کنند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هیچ موضوعی در مورد بازدید از سایت پارچین و یا سایت دیگر در حال حاضر مطرح نیست و ما اميدواريم با تداوم گفتگوها به يك نتيجه منطقي دست يابيم.

انتهاي پيام/س2

برچسب ها: نطنز ، هسته ای ، آژانس ، پارچین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
آیت اله مهدیان
۰۸:۴۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
من با شرکت در انتخابات مهر تایید رویسیاست های خارجی کشورم میزنم وحس میهن دوستیم رو نشون میدم امیدوارم هر چه سریعتر وقوی تر وبه غنای بیشتر برسیم به هر قیمت
آخرین اخبار