معاون طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: جعبه های پلاستیکی گسترش صنایع چوب استان را با مشکل مواجه کرده است.

پریسا غفارنژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با اشاره به رتبه دوم استان در تولید چوب در کشور افزود: با وجود افزایش سطح کشت صنوبر و زراعت چوب در استان ورود جعبه های پلاستیکی مانع توسعه صنایع چوب و مصارف آن را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: هر چند آذربایجان غربی از زمان های قدیم علاوه بر زراعت چوب در تولید محصولات چوبی به ویژه جعبه سازی برای مصارف کشاورزی به عنوان قطب کشور مطرح بود اما تولید محصولات پلاستیکی باعث کاهش این تولیدات در استان شده است.

غفارنژاد با بیان اینکه در کشور بطور میانگین 23 میلیون متر مکعب چوب تولید می شود، اظهار داشت: سطح زیر کشت زراعت چوب استان را 20 هزار هکتاراست و سالانه با مشارکت بخش خصوصی 300 هکتار به سطح زیر کشت چوب استان افزوده می شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 13 میلیون اصله نهال صنوبر در حدود 220 نهالستان آذربایجان غربی تولید می شود اعلام کرد: آذربایجان غربی نهال صنوبر مورد نیاز استان های زنجان، فارس، خراسان جنوبی، خوزستان و سمنان را تامین می کند.

غفارنژاد ادامه داد: حدود 150 هزار تن چوب صنوبر برای تولید جعبه چوبی جهت بسته بندی محصولات کشاورزی، دو هزار و 300 تن چوب به عنوان مصالح ساختمانی و شمع زیر بتون و قالب بندی به جای استفاده از چوب روسی، مصارف چوب صنوبر در لوازم چوبی خانگی و صادرات سالانه هزاران تن چوب به سایر استان های کشور عمده ترین مصارف چوب تولیدی استان است.

وی تعداد نهالستانهای دولتی استان را سه مورد در شهرهای ارومیه، پیرانشهر و مهاباد عنوان کرد و گفت: سالانه 800 هزار اصله نهال در این نهالستانها تولید می شود که صنوبرهای کشت شده پس از 8 تا 10 سال ، بریده و به بازار چوب کشور وارد می شود.

کارشناس جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی یادآور شد: تنها 8 دهم درصد جنگلهای کشور در آذربایجان غربی وجود دارد و حدود 101 هزار هکتار از عرصه استان را جنگلها پوشش داده اند.

غفار نژاد با اشاره به اینکه عمده جنگلها در سردشت و پیرانشهر واقع شده است و این جنگلها از گونه های بسیار متنوع و نادر تشکیل شده اند که احیا، حفاظت و مراقبت آنها از الویت های ویژه است افزود: اجرای طرحهای کشت و توسعه گیاهان مولد محصولات غیر چوبی از راهکارهای گسترش جنگل و بهره برداری از محصولات فرعی دراین جنگلها است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.