مدیر کل فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌های کشور طي سفر به استان خوزستان، کانون هنری هدایت(مرکز شناسائی و تربیت و پرورش استعدادهای هنری زندانیان خوزستان) و مؤسسه آموزشی تربیتی قرآن محور نور الهدی در مجتمع حرفه‌آموزی و کار درمانی استان در اهواز(شیبان) را افتتاح كرد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، طي سفر یکروزه حجت‌الاسلام تهامی مدیر کل فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌های کشور به استان خوزستان که با همراهی حجت‌الاسلام ربانی مسئول امور دارالقرآن‌های این سازمان  و پوستچی مدیر کل زندان‌های خوزستان و جمعی از مسئولین فرهنگی این اداره کل همراه بود، از دو پروژه بزرگ اندرزگاهی در مجتمع حرفه آموزی و کار درمانی استان خوزستان بهره برداری به عمل آمد.

همچنین مدیر کل فرهنگی سازمان زندان‌های کشور با حضور در جمع مسئولین آموزش ادارات کل زندان‌های کشور که در مرکز آموزش پژوهش منطقه 3 زندان‌ها برگزار شد، رؤس و سیاست‌های نخست عرصه آموزش را در این سازمان را تشریح و طی بازدید از زندان‌های کارون(مرکزی) و سپیدار اهواز، از نزدیک با برنامه‌های فرهنگی و تربیتی جاری در این مؤسسات کیفری آشنا شد.

بنا بر این گزارش  مؤسسه آموزشی تربیتی قرآن محور نورالهدا که با ظرفیت 200 مددجو در مجتمع حرفه آموزی استان تآسیس شده است، و در این مرکز زندانیان فرایندهای اصولی و نوین اصلاح رفتار و تربیتی را با تأثی از مبانی قرآنی و تربیتی دینی سپری خواهند نمود.

همچنين در این مؤسسه با بهره‌گیری از همکاری اساتید مجرب امور آموزشی و تربیتی دینی و روحانیون مسلط به امور تربیتی اهداف اصلاحی مجرمین با محوریت قرآن انجام می‌پذیرد و برابر برنامه‌ریزی‌های معمول در این مرکز تربیتی  بیش از 10 رشته قرآنی نیز آموزش داده خواهد شد و زندانیان در زمینه‌های مختلف تحت آموزش قرار می‌گیرند.

کانون هنری هدایت نیز امور اصلاحی و تربیتی مجرمین را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنر درمانی به انجام خواهد رساند.

برابر برنامه‌ریزی بعمل آمده توسط اداره امور فرهنگی تربیتی اداره کل زندان‌های خوزستان، این مرکز که ظرفیت پذیرش و ارائه خدمات آموزشی مدون را برای 150 نفر را داراست، ضمن ارائه خدمات تربیتی ویژه زندانیان، استعدادهای هنری را کشف و به پرورش و هدایت آن خواهد پرداخت.

گفتني است؛  آماده‌سازی تیم‌های هنری زندانیان در قالب تیم‌های سرود، تأتر، موسیقی، انجمن‌های شعر و ادبی‌ از جمله ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای این مرکز هنری است که در مجتمع حرفه آموزی خوزستان فعال شده است.

همچنين حجت‌الاسلام  تهامی  در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های قرآنی در رأس امور تربیتی و اصلاحی زندانیان را اولویت سازمان در نگهداری و تربیت مجرمین با نگاه دینی معرفی کرد.

 مدیرکل فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌های کشور همچنین فعال سازی کانون هنری هدایت در زندان‌های خوزستان را ابداعی شاخص از سوی مدیر کل زندان‌های استان در استفاده علمی و تخصصی از ظرفیت‌های هنری و امور فرهنگی در اصلاح رفتار مجرمانه  بزهکاران معرفی کرد و با تقدیر از پوستچی، طرح‌‌های هنری جاری در زندان‌های استان به ویژه این طرح را قابل تسرّی به سایر زندان‌ها بعنوان الگوئی مؤثر توصیف كرد.

این مقام مسئول در سازمان زندان‌ها همچنین کارهای فرهنگی و تربیتی جاری در زندان‌های خوزستان را مفید و توأم با اراده‌ای راسخ برای بهره‌گیری حد اکثری از همه ظرفیت‌های و پتانسیل‌های موجود و ظرفیت‌سازی‌های نوین توصیف کرد و گفت: حقیقتاً راه کارها و سیاستگذاری‌های مدیر کل زندان‌های استان و همکاران ایشان خصوصا معاونت سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل و سرپرست فرهنگی تربیتی زندان‌های استان جای تقدیر دارد و دستاوردهای آن قطعاً شاخص و سودمند خواهد بود.

گفتنی است؛ مدیر کل فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌های کشور در مراسم اختتامیه دوره آموزشی  مسئولین آموزش ادارات فرهنگی ادارات کل زندان‌های سراسر کشور در اهواز نیز  آموزش را یکی از ارکان مهم اصلاح و تربیت در زندانهای کشور معرفی کرد و با تقدیر از میز بانی اداره کل زندان‌های خوزستان، این استان را کی از استان‌های پیشتاز در اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در کشور معرفی کرد و گفت: مشارکت و ابتکار ارزنده این استان در حوزه آموزش به ویژه در تخصصی سازی محتوای آموزش خصوصا تدوین و چاپ کتاب‌های مقدماتی و تکمیلی نهضت سواد آموزی زندانیان را زا جمله این اقدامات ماندگار و کشوری برشمرد.

این مقام ارشد فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌ها افزود : در سیاست‌های ترسیمی هم فعالیت‌های تامینی و هم فعالیت‌های تربیتی نیازمند  آموزش اصولی و هدفمند است، برای همین اقدامات و برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای در دو سطح انجام شده و به انجام خواهد رسید  تا در پرتو آموزش‌ها در همه برنامه‌ها و اهداف، همکاری و مشارکت همگانی معمول گردد و در نهایت در پیشبرد اهداف تربیتی نیز گام‌هایی اثر بخش تر از قبل برداشته شود.

مدیرکل فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌ها افزود: لازم است همکاران پر تلاش عرصه فرهنگی تربیتی زندان‌های کشور نسبت به شناخت آسیب‌های فرا روی آموزش تلاش کنند و در این مسیر ایده‌ها و نظرات خود را به اداره کل فرهنگی و تربیتی اعلام نمایند تا بتوانیم جهت رفع این آسیب‌ها چاره اندیشی کنیم.

وی شناسایی، تشخیص و پیشگیری را سه مرحله مهم آسیب شناسی دانست و گفت:  پیشگیری و درمان مهمترین مسئله‌ای است که لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد و آموزش در این محور اثرات ماندگار و لازم را بدنبال خواهد داشت.

برای همین منظور  محتوای آموزش و مشارکت و حضور نهادهای متولی آموزش در بخش فعالیت‌های آموزشی زندان‌های کشور برای ما همواره دارای اهمیت بوده و در همین راستا  بحمداله با انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف با وزارتخانه‌هایی که متولی امر آموزش هستند توانسته ایم گام‌های  مؤثری را  در راستای توانمند سازی محور آموزشی برداریم و در تلاش هستیم که محتوای آموزش مناسب با نیاز گروهای هدف را تدوین نمائیم که  از جمله این محورها می‌توان به  بخش کتاب‌های سواد آموزی ویژه مدجویان بی‌سواد را که به همت زندان‌های خوزستان انجام شده اشاره کرد و همچنین  در امر آموزش‌های عقیدتی و ... نیز اقداماتی از این قبیل به انجام رسیده و خواهد رسید.

گفتنی است؛ در خاتمه سفر یکروزه مدیر کل فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌های کشور به استان خوزستان، وی در نشستی با مدیر کل زندان‌های استان با تقدیر از توجه و اهتمام پوستچی به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و اولویت بخشیدن به اعتبار بخشی افزونتر به این عرصه در همه سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های اداره کل زندان‌های خوزستان، تلاش‌ها، اقدامات و دستاوردهای این اداره کل را شایسته تقدیر برشمرد و از چهارمحالی معاون سلامت، اصلاح و تربیت و حجت‌االاسلام هاشم نیا سرپرست اداره فرهنگی تربلیتی زندان‌های استان نیز تشکر کرد.

وی همچنین با اشاره به بازدید خود از زندانهای مرکز استان و افتتاح چندین پروژه مهم و شاخص فرهنگی  در زندانها، به اجرای طرح روان درمانی بعنوان کاری علمی و نوین در نظام زندانبانی خوزستان اشاره کرد و گفت: مهمترین شاخص این طرح در خوزستان توجه وافر مدیر کل زندانهای استان به کار تلفیقی روان درمانی علمی و برنامه های دینی و عقیدتی برای اثر بخشی افزونتر بر زندانیان تحت پوشش است.

مدیری کل زندان‌های خوزستان نیز با تشکر از توجه مدیر کل فرهنگی سازمان زندان‌های کشور و همچنین مسئول امور دارالقرآن‌های سازمان به استان و برنامه‌های فرهنگی جاری در آن، ارتقاء ظرفیت و توان کارهای فرهنگی در این استان را از جمله مهمترین سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریتی در خوزستان معرفی کرد و گفت: اعتقاد بر این است که فضای فرهنگی و کار تربیتی می‌تواند بیش از تدابیر تأمینی در کنترل کیفی زندان‌ها و اجرای اهداف اصلاحی و تربیتی تأثیر گذار باشد.

رضا پوستچی  استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های موجود  در زندان‌ها را برای اجرای کیفی و فراگیر برنامه‌های فرهنگی و تربیتی خصوصا با رویکرد امور قرآنی و دینی یک هدف و شاخص تربیتی معرفی کرد و گفت: در کنار توجه عمیق به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی ، استان شاهد گام نهادن راسخ به عرصه زندانبانی علمی و نوین(روان درمانی و مشاوره رفتاری است) که انشاءا... با برنامه ریزی‌های لازم ضمن توسعه آن، استان از دستاوردهای ارزشمند آن در مهار و کنترل جامعه جرم در حوزه جمعیت کیفری برخوردار خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: زندان ، خوزستان ، کانون ، هنری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار