رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت استان به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه کشاورزی اشتغال دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بيرجند

غلامرضا هادربادی در جلسه بررسی موانع رفع محرومیت استان اظهار داشت: با وجود خشکسالی های پی در پی و وزش بادهای 120 روزه همچنان کشاورزی یکی از محورهای اصلی توسعه استان است.

وی خرده مالکی را یکی از مشکلات حوزه کشاورزی استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 50 درصد جمعیت استان به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه کشاورزی اشتغال دارند و این درحالیست که سرانه درآمد روستائیان خراسان جنوبی حدود نصف سایر استان های کشور است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی پنجمین تولید کننده گل نرگس با کیفیت کشور است، ادامه داد: همچنین این استان محصولات مزیت دار بسیاری از جمله زرشک، عناب و زعفران دارد که رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اذعان کرد: بر اساس نظر متخصصین و کارشناسان توسعه پایدار از روستاها آغاز می شود و مباحث اصلی در روستاها نیز منابع آبی و خاکی است و لذا حفظ منابع آبی و خاکی رسالت اصلی جهاد کشاورزی است.

هادربادی از وجود بیش از 7 هزار و 500 رشته قنات در استان خبر داد و گفت: همچنین یکهزار و 932 رشته قنات در استان احیا شده است.

وی با بیان اینکه توسعه روش های نوین آبیاری در دستور کار این نهاد قرار دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون در 3 هزار و 78 هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری تحت فشار انجام شده و آبیاری یک هزار و 278 هکتار نیز در دست اجرا است.

وی از وجود 850 باب استخر ذخیره آب در استان خبر داد و گفت: 2 هزار باب استخر ذخیره آب دیگر در استان مورد نیاز است چرا که این استخرها موجب ذخیره آب و کاهش مصرف برق می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین 8 مجتمع گلخانه ای و 7 شرکت سهامی زارعی خودکفایی در حوزه های گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در استان وجود دارد.

هادبادی با بیان اینکه همکاری جهاد کشاورزی با بسیج سازندگی از سال 85 آغاز شده است، خاطرنشان کرد: طی سال گذشته 250 پروژه با اعتبار 3 میلیارد و 470 میلیون تومان انجام شده است.

وی از ایجاد تعاونی های سهامی زراعی با همکاری بسیج سازندگی در استان خبر داد و یادآور شد: دقت، کیفیت، سرعت و آموزش قبل و حین اجرا از جمله ویژگی پروژه های بسیج سازندگی است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.