مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تاکید براینکه دستگاه صحت سنج متناسب با استانداردهای جهاني ساخته شده است افزود: با استفاده از این دستگاه اندازه گیری زمینه برای جلب اعتماد مشتریان فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ پايانه نفتي خارگ به عنوان بزرگترين و مهمترين پايانه نفتي کشور و يکي از مهمترين پايانه هاي نفتي دنيا اصلي ترين نقش را در صادرات نفت خام کشور ايفا مي کنند.

براساس همين گزارش؛ اداره عمليات صادرات و بارگيري نفت خارگ مجموعه اي است حرفه اي، توانمند و ذخيره سازي مناسب و همچنين اندازه گيري و تهيه اسناد و تحويل محموله هاي نفتي که با توجه به چشم انداز 20 ساله نظام و 20 ساله شرکت پايانه هاي نفتي ايران تلاش هاي زيادي را انجام مي دهد.

بنابراين گزارش؛ در راستاي برنامه هاي تدوين شده به منظور رسيدن به اهداف تعيين شده، شرکت پايانه هاي نفتي به عنوان اصلي ترين زنجيره تداوم صادرات، نقش کليدي را ايفا مي کند.

طبق اين گزارش؛ از آنجايي که يکي از مهمترين فعاليت هاي جاري شرکت در پايانه نفتي خارگ، بارگيري و تحويل محموله هاي نفتي است، بنابراين اندازه گيري کمي و کيفي اين محصولات از اهميت بسيار زيادي براي شرکت ملي نفت ايران و خريداران نفت برخوردار است.

لازم به ذکر است؛ در جهت انجام فرآيند کنترل، اندازه گيري و صحت سنجي در اين پايانه، از دقيق ترين دستگاه هاي اندازه گيري از نوع مستر توربيني و مستر جابجايي مثبت استفاده مي شود.

همچنين؛ بهره گيري از مجرب ترين متخصصان در امر اندازه گيري اين فرآيند بسيار مهم و حساس با بالاترين دقت و کيفيت و مطابق آخرين استانداردهاي بين المللي و قابل قبول براي ذينفعان انجام مي گيرد.

طبق اين گزارش؛ اندازه گيري حجمي سيالات مبادلاتي (نفت خام هاي صادراتي سبک، سنگين و فروزان و فرآورده هاي تحويلي شامل نفت کوره و نفت گاز) به وسيله دستگاه هاي اندازه گيري انجام مي گيرد که در پايانه نفتي خارگ شامل 14 دستگاه مستر توربيني، 12 دستگاه براي نفت خام هاي سبک، سنگين و فروزان و 17 دستگاه ميتر جابجايي مثبت براي نفت کوره و نفت گاز است.

طبق اين گزارش؛ انجام عمليات صحت سنجي براي محاسبه ضريب تصحيح هر ميتر به اندازه هر 3 بارگيري صورت مي گيرد که ضريب تصحيح به دست آمده براي هر ميتر، در مقدار حجم محاسبه شده توسط ميتر در هر بارگيري تاثيرگزار است.

همچنين؛ براي انجام عمليات صحت سنجي در پايانه نفتي خارگ از يک دستگاه پرور 36 جهته و 5 دستگاه پرور 36 دو جهته براي نفت خام هاي سبک، سنگين و فروزان و دو دستگاه پرور 16 دوجهته براي نفت کوره و نفت گاز استفاده مي شود.

گفتني است؛ پرور شامل يک لوله با حجم مشخص و دقيق است که به منظور تعيين ضريب تصحيح ميترها مورد استفاده قرار مي گيرد. در طي عمليات تعيين ضريب تصحيح ميتر، پرور و ميتر به طور سري به يکديگر متصل مي شوند تا تمام نفت عبوري از ميتر با عبور از پرور مبناي صحت سنجي قرار گيرد و پرور داراي يک توپک قابل انبساط که با فشار نفت يا سرعتي معادل آن در لوله پرور به حرکت در مي آيد.

همچنين؛ کاليبراسيون سالانه براي تعيين حجم پايه هرکدام از پرورها به صورت سالانه در پايانه نفتي خارگ به وسيله دستگاه مستر پرور که داراي يک مستر ميتر است صورت مي پذيرد، اين عمليات شامل مجموعه اي از فعاليت هاي عملياتي و فني مهندسي است که در کنار آن پشتيباني واحدهاي مختلف تعميرات صنعتي، ترابري زميني و دريايي مورد نياز است.

در ادامه سید پیروز موسوی مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه بزرگترین پایانه نفتی کشور در جزیره خارک واقع شده است گفت: این مرکز در رده مهمترین پایانه های نفتی دنیا قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این پایانه نفتی  یکی از بزرگترین مرکز سنجش کیفی  را دارد که بعنوان آزمایشگاه مرجع در خصوص سنجش دقیق سیستم را کنترل و ارزیابی می کند.

موسوی درباره اهمیت این سامانه در صنعت نفت افزود : یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کار صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور، لزوم هم‌خوانی با استانداردهای روز دنیا است.

وی تصریح کرد: این سامانه باعث اعمال بیشتر نظارت ، کنترل و دقت بر عملیات صادرات نفت می شود و مشتریان خارجی هنگامی که از آزمایش‌های این سامانه مطلع شوند ‌تمایل بیشتری برای خرید نفت از ایران خواهند داشت.

موسوی اظهار داشت: سیستم اندازه گیری صحت سنج در سه لایه نفتکش های عبوری از پایانه مورد ارزیابی قرار می دهد تا نوسانات حجم صادرات نفتی را بصورت دقیق کنترل شود.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تاکید براینکه دستگاه سیار صحت سنج و بهبود استانداردهای جاری به دست متخصصان ساخته شده است افزود: با استفاده از این دستگاه اندازه گیری زمینه برای جلب اعتماد مشتریان فراهم می شود.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران ، تصریح کرد: سرعت و کیفیت صحت اندازه گیری سه عامل اصلی در انجام عملیات سیستم کنترل است که با اندازه گیری دقیق عملیات صحت سنجی نفتکش صادراتی با خیال آسوده از پایانه نفتی خارک را ترک کرده و محموله را به مقصد مورد نظر برساند.
 
وی خاطر نشان کرد: فرایند  اندازه گیری با نظارت  مدیران شرکت ملی نفت، ناظران بین المللی (SGS)  صورت می گیرد.

موسوی اضافه کرد: عملیات صحت سنجی نفتکش ها سالیانه یکبار در کشور انجام می شود وهم اکنون مراحل کالیبراسیون این سامانه در حال انجام است و در سریع‌ترین زمان ممکن برای به‌کارگیری در صنعت نفت به جزیره خارک منتقل می‌شود.
موسوی اظهار داشت: سیستمی که پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفت به صورت دستی بود اما این دستگاه به‌طور اتوماتیک کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه در سه سطح تمام خودکار، نیمه خودکار و دستی قابلیت کار دارد افزود: با ساخت این دستگاه ، از خطای انسانی در اندازه‌گیری و کالیبراسیون جلوگیری می شود.

محسن حسين زاده نماينده شرکت بازرسي SGS ايران در ادامه با بيان اين مطلب گفت: نظارت بر امور صحت سنجي پايانه نفتي خارگ از طرف امور بين الملل وزارت نفت و يک شرکت بازرسي که بعنوان ناظر بي طرف مرجع براي خريداران صورت مي گيرد.

وي تاکيد کرد: اگر اختلافي در بارگيري مبدا و مقصد وجود داشته باشد  بازرس مرجع بايد جوابگو باشد. 

در ادامه سیروس قربانی رئیس کنترل و صحت سنجی پایانه نفتی خارک گفت: صحت سنجی سالانه یکبار در بازده زمانی20 روزه انجام می شود  و این عملیات با تعیین حجم دستگاه صحت سنج  بوسیله آب خالص فاقد املاح معدنی شروع می شود و بعد از تعیین پایه مستر پرور (PROVER) دستگاه مذکور به کنار دستگاه ثابت انتقال می یابد و بعد از این مرحله کار تزریق نفت از مخزن و انتقال آن به دستگاه پرور (PROVER) آغاز می شود. /ر
گزارش حبيبه رحيميان

برچسب ها: پایانه ، نفتی ، خارک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار