رئیس امور عشایر بویراحمد گفت: هم‌اکنون 9 منطقه اسکان عشایر در شهرستان بویراحمد وجود دارد.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،جمشید قائدی به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون رسیدگی به امور عشایر اشاره کرد و گفت: معظم‌له فرموده‌اند « مسئولان موظف هستند به امور عشایر برسند و مشکلات آنها را برطرف کنند » که ساماندهی به زندگی عشایر، مطالعه ساماندهی مناطق عشایری، طرح عملیات اجرایی اسکان عشایر، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان و طرح جایگزینی سوخت فسیلی از عمده وظایف این نهاد است.

قائدی اظهار کرد: استفاده بهینه از قابلیت‌های ویژه آبی و خاکی در مناطق عشایری  که سبب اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بهبود، ایجاد اشتغال پایدار و ساماندهی به وضعیت جامعه هدف شود امری اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد اظهار کرد: الگوی توسعه عشایر در چند سال اخیر در زمینه ساماندهی و اسکان شامل اجرای پروژه‌های آبی و خاکی (توسعه باغات) که باعث ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و افزایش درآمد آنان شده مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفته است.

قائدی اجرای پروژه‌های آبی و خاکی را باعث توسعه و معیشت، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم عنوان کرد و گفت: افزایش درآمد خانوار عشایری و به تبع آن افزایش برخورداری و دسترسی از خدمات مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و ... توسعه این مناطق را به همراه خواهد داشت.

وی اذعان کرد: ترویج الگوی توسعه با استفاده از منابع محیطی مناطق عشایری به جز استفاده بهینه از منابع مذکور باعث حفظ ساختار جوامع ایلی، افزایش تنوع محصول، افزایش تولیدات، همگرایی اجتماعی و کنترل مهاجرت عشایر نیز می‌شود.

وجود 9 کانون اسکان عشایر در بویراحمد

این مسئول اذعان کرد: در راستای طرح توسعه مناطق عشایری این نهاد اقدام به شناسایی و قابلیت ‌سنجی برخی از مناطقی که دارای قابلیت و اجرای پروژه‌های آبی و خاکی بوده را دارد که مهمترین این پروژه‌ها تامین آب کشاورزی مور زرد زیلایی و آب گرگو بوده که زمان شروع طرح‌ها به سال 70 در این استان بر می‌گردد.

رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد به طرح عملیات اجرایی اسکان عشایر اشاره کرد و گفت: تاکنون 9 کانون به صورت حمایتی و هدایتی در شهرستان بویراحمد شامل کانون منصورآباد، تلخدان، تنگاری، حسین‌آباد، دلی‌بجک سپیدار، تنگ‌تامرادی، گرگو و مور زرد زیلایی وجود دارد که برخی عملیات آنها تکمیل و دیگری در دست اقدام است.

قائدی خدمات ارائه شده به این کانون‌ها را احداث جاده ارتباطی، فضای آموزشی، تامین آب شرب و بهداشتی، زیرسازی و آسفالته کردن شهرک، تامین آب کشاورزی، جدول‌گذاری و زیرسازی این مناطق نام برد.

جایگزینی سوخت فسیلی با سوخت نباتی در مناطق عشایری

وی توسعه اشتغال و معیشت، بهره‌مندی مطلوب از خدمات و امکانات در مناطق عشایری را مستلزم توجه به امر آموزش دانست و گفت: امور عشایر شهرستان بویراحمد آموزش‌های کشاورزی، بهداشت دام و انسان، صنایع‌دستی، جایگزینی سوخت فسیلی، مهارت‌های زندگی و آموزش احکام و اخلاق اسلامی را در دستور کار قرار داده است.

رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد به اهداف طرح جایگزینی سوخت فسیلی اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ترویج و گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی (نفت و گاز) و انرژی‌های نور (انرژی حاصله از نور خورشید، باد و آب) به منظور جایگزینی استفاده از سوخت نباتی در مناطق عشایری اجرا می‌شود که استاندارد کردن مخازن سوخت از طرح‌های در دستور کار است.
برچسب ها: اسکان ، عشایر ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.