وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تحریم های ضد ایران در سی و چهار سال گذشته جنبه های مثبتی برای ایران داشته است، گفت: راه ایران و کره شمالی در مسائل هسته ای جداست.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با رسانه های گروهی در مسکو گفت: جمهوری اسلامی ایران از سی و چهار سال پیش با ابعاد و شدت متفاوت تحت تحریم قرار داشته است.

وی افزود: بطور یقین تحریم مشکلاتی ایجاد می کند اما جنبه های مثبت فراوانی برای ما داشته است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در بین 57 کشور اسلامی تنها کشوری است که ماهواره بومی در مدار زمین قرار داد، حیوان زنده به فضا فرستاد و سالم به زمین بازگرداند و حیوانات را شبیه سازی و داروی های پیشرفته تولید کرد.

صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در زمینه ابزار های دفاعی تا حد بسیار زیادی خودکفا و خود اتکاست.

وی با بیان اینکه اگر تحریم نبود به سرعت به این وضع نمی رسیدیم، تصریح کرد: البته تحریم ها وسعت و شدت بیشتری پیدا کرده است اما ایران هم دارای ابتکارات خوبی است و آرام آرام آثار تحریم ها را کنار می زنیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برخورداری از استقلال سیاسی برای هر کشوری هزینه هایی دارد اما ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادکه آماده پرداخت هر هزینه ای برای عزت و سربلندی خود است.

صالحی گفت: با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی ایران حضور ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن آنچنان پرشور بود که انگار این انقلاب دیروز رخ داد.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتشار برخی اخبار از همکاری ایران و حزب الله لبنان در سوریه گفت: این اخبار با هدف مسموم کردن افکار عمومی است.

وی افزود: اگر منصفانه قضاوت کنید می بینید، مزدوران غیرسوری به سوریه روانه و مسلح می شوند، صحبتی درباره آنها نمی کنند اما وقتی شرایط بگونه ای پیش می رود که میل آنها نیست اتهام واهی علیه ایران و حزب الله درباره تشکیل نیرو در سوریه می زنند.

صالحی گفت: سوریه کشوری بزرگ و دارای ارتشی بزرگ با 500 هزار نیروست که تجربه بالایی در جنگ و مقابله با رژیم صهیونیستی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مردم سوریه الآن درباره اهداف غیرخیرخواهانه دیگران هوشیار هستند و ارتش و مردم کنار هم مقابل مزدوران خارجی ایستاده اند.

وی تصریح کرد: انتشار اخبار حضور ایران و حزب الله در سوریه را نفی و رد می کنیم. اگر آنهایی که اینگونه اخبار را منتشر می کنند راست می گویند این افراد را بازداشت و معرفی کنند.

وزیر امور خارجه افزود: اوایل بحران سوریه، تعدادی زائر و مهندس ایرانی را گرفتند و آنها را در رسانه های خود نیروهای سپاه و نظامی معرفی کردند و سپس آنها آزاد شدند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سالانه یک میلیون زائر راهی سوریه می کند و اینگونه اقدامات مخالفان سوری فقط جنبه تبلیغاتی دارد و برای انحراف افکار عمومی و ایجاد فضای ایران هراسی است.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر آزمایش هسته ای کره شمالی بر مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ایران و کره شمالی دو کشور مجزا هستند و هرکشوری مسیر خود را می رود.

صالحی افزود: کره شمالی عضو پیمان منع گسترش سلاح هسته ای (ان پی تی ) نیست و بر اساس همین رویه عمل می کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران عضو این پیمان (ان پی تی ) است و برای آن اهمیت جدی قائل است و عضو آن هم باقی خواهد ماند.

علی اکبر صالحی پس از شرکت در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، مذاکرات دوجانبه با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک و همچنین امضای اسناد همکاری و شرکت در نشست خبری، مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار