دستگاه های DLS و AFM برای اندازه گیری ذرات یا ملكول ها و علوم نانو و نانوتكنولوژی در آزمایشگاه مركزی دانشگاه تبریز نصب و آماده ارائه خدمات شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، رییس آزمایشگاه مركزی دانشگاه تبریز گفت: دستگاه DLS، توانایی اندازه گیری سه مشخصه ذرات یا ملكول ها در محیط مایع را دارد.

تقی زاده افزود: این دستگاه، كاربردهای زیادی در رشته‌های مختلف از جمله در صنعت رنگ، داروسازی، پتروشیمی و مواد‌ غذایی دارد.

وی گفت: بابكار بردن تكنولوژی منحصر بفرد در این دستگاه می توان پارامترهای همچون اندازه ذره (Particle size)، پتانسیل زتا (Zeta potential) و وزن ملكولی (Molecular weight) را در دامنه وسیعی از غلظت ها اندازه گیری كرد.

تقی زاده اظهاركرد: نمونه‌هایی كه این دستگاه قادر به انجام آزمون برروی آنهاست، باید به حالت كلوئیدی سوسپانسیون و امولسیون باشند ودستگاه طوری طراحی شده كه حداقل ارتباط شخص كاربر با دستگاه برای كسب نتایج بسیار عالی را دارد.

وی افزود: دستگاه DLS اندازه ذرات را ابتدا با اندازه گیری حركت بروانی ذرات موجود در یك نمونه با استفاده از پراكندگی نور دینامیكی (DLS)، و سپس تفسیر اندازه بدست آمده با بكار بردن تئوری های اثبات شده تعیین می كند.

رییس آزمایشگاه مركزی دانشگاه تبریزكوتاه بودن مدت زمان انجام آزمون، انجام سه آزمون بوسیله یك دستگاه، نبود مراحل آماده‌سازی پیچیده، نیاز نداشتن به شرایط محیطی خاص در محل نصب دستگاه و هزینه پایین انجام آزمون را از جمله ویژه گی های مهم این دستگاه برشمرد.

وی تاكید كرد: یكی از خصوصیات بارز این دستگاه اندازه گیری های تكرارپذیر و دقیق با كنترل دقیق دما است.

تقی زاده گفت: دستگاه AFM، میكروسكوپی است كه از نیروی یونی و رانش اتم ها در جهت ساخت تصویر مجازی از سطح جسم بهره می برد و اغلب 'چشم نانوتكنولوژی' نامیده می شود.

وی اظهار كرد: امروزه استفاده های زیادی از این دستگاه در ابعاد مولكولی و اتمی در رشته های علوم نانو و نانوتكنولوژی می شود و بطور گسترده برای بررسی توپوگرافی سطح انواع مختلفی از نمونه ها بكار می رود.

رییس آزمایشگاه مركزی دانشگاه تبریز هدف از راه اندازی این آزمایشگاه را فراهم ساختن زمینه و بستر لازم جهت انجام پژوهش های بنیادی و كاربردی، ایجاد ارتباط بین آزمایشگاه های داخل و خارج دانشگاه به منظور ارائه خدمات متقابل، برآورده سازی الزامات استانداردها در انجام آزمون ها و نیز استاندارد سازی در خصوص تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود و كالیبراسیون دستگاه ها و پیاده سازی استاندارد مدیریت برای بالا بردن بهره وری آزمایشگاهها برشمرد/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.