کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا امروز سه شنبه آزمايش هسته‌اي کره شمالي رامحکوم و اين کشور را به خودداري از اقدامات «تحريک‌ آميز» بيشتر ترغيب کرد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ، در همين حال دولت نيوزيلند نيز روز سه شنبه آزمايش هسته اي کره شمالي را محکوم کرد. 
موري مک کالي، وزير خارجه نيوزيلند گفت کره شمالي با آزمايش هسته اي اخير بار ديگر قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل را نقض کرد؛ اقدامي که  به شدت مايه نگراني است و نشانه تهديد چشمگير براي صلح و ثبات منطقه است.
مک کالي در بيانيه اي اعلام کرد :  کره شمالي تعهدات بين الملي خود را نقض کرده است و با اين اقدام اخير خود مانع از تلاشها براي منع گسترش تسليحات کشتارجمعي و خلع سلاح هسته اي شده است؛ تلاشي که نيوزيلند به شدت به آن پايبند است.
در اين بيانيه آمده است: جامعه بين المللي بايد با ارسال  پيام قاطعي به کره شمالي بفهماند که مسيري که اين کشور در پيش گرفته است بن بست است. نيوزيلند آماده حمايت از اقدام قاطع و به موقع شوراي امنيت سازمان ملل در پاسخ به اين آ‍زمايش هسته اي است.
 وزير خارجه نيوزيلند گفت اين کشور همچنان از کره شمالي مي خواهد برنامه هاي هسته اي و موشکي خود را متوقف کند و در عوض تلاش خود را به بهبود زندگي مردم و تعامل سازنده با جامعه بين المللي معطوف کند. 
وي گفت دو آزمايش هسته اي قبلي کره شمالي منجر به صدور قطعنامه و اعمال تحريم بر ضد اين کشور از سوي شوراي امنيت شد. 
گيدو وستروله وزير خارجه آلمان آزمايش هسته اي کره شمالي را به شدت محکوم کرد و خواستار تحريم هاي بيشتر جامعه بين المللي برضد اين کشور شد. 
وزارت خارجه آلمان در بيانيه اي اعلام کرد گيدو وستروله همچنين اين آزمايش هسته اي را نقض دوباره قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل قلمداد مي کند. 
وزارت خارجه آلمان افزود جامعه بين المللي بايد در برابر اين اقدام تحريک آميز تازه کره شمالي موضعي آشکار اتخاذ کند و تحريم هاي تازه بر ضد کره شمالي را مد نظر قرار دهد.
چين روز سه‌شنبه مخالفت شديد خود را با آزمايش هسته‌اي جديد کره شمالي اعلام کرد و از متحدش خواست به تعهدات بين المللي خود پايبند باشد و هيچ تدبيري که موجب وخيم‌تر شدن اوضاع در شبه جزيره کره شود، اتخاذ نکند.
وزارت امور خارجه چين در بيانيه‌اي اعلام کرد: جمهوري دموکراتيک خلق کره به رغم مخالفت جامعه بين المللي آزمايش هسته‌اي جديد انجام داد. دولت چين مخالفت شديد خود را با اين اقدام اعلام مي کند.
 وزارت امور خارجه چين از به کار بردن لفظ محکوميت در بيانيه خود خودداري کرد.در اين بيانيه آمده است: چين بار ديگر بر موضع قاطع خود در حمايت از خلع سلاح هسته‌اي کره شمالي، مبارزه با منع گسترش تسليحات هسته‌اي و حفظ صلح و ثبات در شمال شرق آسيا تأکيد مي کند.
وزارت امور خارجه چين همچنين از پيونگ يانگ خواست از هر اقدامي که اوضاع را بدتر کند خودداري کند و از سرگيري مذاکرات شش جانبه در باره برنامه هسته‌اي کره شمالي را که از مدت‌ها پيش متوقف شده است، خواستار  شد.
مذاکرات شش جانبه بين چين، آمريکا، کره شمالي، کره جنوبي، ژاپن و روسيه به منظور متقاعد کردن کره شمالي براي پايان دادن به برنامه هسته‌اي برگزار مي شود که از مدت‌ها پيش متوقف شده است.
وزارت امور خارجه چين ضمن دعوت همه طرف‌ها به آرامش، از آنها خواست اختلافاتشان را از طريق گفتگو حل کنند.

برچسب ها: بین الملل ، ایران ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار