توماس فریدمن در تازه ترین یادداشت خود در روزنامه نیویورک تایمز بر نقش ایران در حل بحران سوریه تأکيد کرد و از دولت کشورش خواست اين نکته را مد نظر قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وی در این یادداشت تاکید می کند: باید بپذیریم که ایران بازیگری جدی در سیاست های افغانستان محسوب می شود. اگر از ايران کمک نگيريم، نمي توانيم ثبات را به افغانستان باز گردانيم. ایران همکاری های گسترده ای را در حمله امریکا به افغانستان برای سرنگونی حکومت طالبان انجام داد و در حال حاضر نیز در کنار امریکا تلاش می کند که از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان جلوگیری کند.

فریدمن تاکید می کند، ژنرال های اسرائیلی این حقیقت را مي دانند که خطر ادامه جنگ در سوریه   دست کمی از خطر ایران هسته ای که اسرائیل دائما از آن دم می زند، ندارد. 

وی تاکید می کند، افرادی هستند که امیدوارند ایالات متحده امریکا بتواند با سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و خارج کردن آن از محور ایرانی – روسی و کشاندن آن به محور سنی عربستانی – امریکایی از بروز فاجعه و فروپاشی ای بزرگ در سوریه جلوگیری کنند. وقوعی چنین اتفاقی بسیار سخت خواهد بود و تصور این که بدین ترتیب بحران سوریه پایان می یابد، بسیار سخت تر، چرا که در صورت سقوط اسد سوریه به سرعت به سمت تجزیه به دو منطقه سنی و علوی پیش خواهد رفت و اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران نیز به سرعت به سمت تغییر اوضاع در بحرین و عراق حرکت خواهد کرد و آن دو کشور را مستقیما به عضویت جبهه خود در خواهد آورد.

فریدمن در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد که برخی دیپلمات های عربی در سازمان ملل بر این اعتقاد هستند که یک راه حل میانه برای پایان دادن به بحران سوریه وجود دارد که نیازمند مداخله امریکا است و آن این که حکومت انتقالی ای در سوریه با صلاحیت های کامل تشکیل شود که در آن نمایندگان علوی ها و انقلابیون سهمی یکسان داشته باشند. اجرای این طرح تا زمانی که حمایت روسیه را پشت سر خود نداشته باشد، چندان آسان نخواهد بود، آنها هم به این سادگی ها نمی پذیرند که امریکا وساطت کند و چنین نسخه ای را به تنهایی بپیچد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار