ظهور حاشيه نشيني در شهرهايي همچون شهريار، ملارد، ورامين و ... تاثيرگذاري اين پديده در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي و توسعه شهري، پرداختن به زواياي پيدا و پنهان آن را الزام آور ميکند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ حاشيه نشيني به نوعي از شهرنشيني اطلاق مي شود که در مجاورت شهرها تعدادي خانوار، يک شهرک يا مرکز جمعيتي را بوجود مي آورند.
مناطقي همچون زعفرانيه، جعفريه و ... در شهرستان هاي شهريار و ملارد نمونه هايي از ظهور پديده حاشيه نشيني است که در برخي شهرها و شهرستان هاي ديگر ايران نيز مي توان مشابه آن را مشاهده نمود.
حاشيه نشيني پديده اي اجتماعي است که به عصر حاضر خلاصه نمي شود و از گذشته هاي دور تاريخي اين پديده در کشورهاي گوناگون اعم از توسعه يافته و در حال توسعه در جريان بوده است.
ايران نيز در دوره هاي مختلف به نوعي درگير اين پديده بوده و البته شرايط حادي که در بعضي کشورها همچون برزيل، هندوستان و برخي کشورهاي آفريقايي در ارتباط با اين پديده وجود دارد خوشبختانه در ايران حاکم نيست اما به هر حال اين پديده مشکلات و تبعات خاص به خود را البته بصورت کمرنگ تري در مقايسه با کشورهاي نامبرده به همراه داشته است.
همزمان با گسترش بي رويه و قارچ گونه حاشيه نشيني، ناهنجاري هاي اجتماعي و اصطکاک فرهنگي نيز افزايش پيدا مي کند و اين فرآيند معمولا با پيامدهاي منفي مانند افزايش بزه کاري و کاستي هاي رفاهي شهري بروز پيدا مي کند.
البته نمي توان ويژگي ها و تبعات يک منطقه حاشيه نشين يا محوده جغرافيايي خاصي را به تمامي مناطق حاشيه نشين شهري تعميم و گسترش داد، به هرحال هر پديده اي در ظرف زماني و مکاني مشخص به خود از خصوصيات متنوع و گوناگوني برخوردار است و گاه حتي به مثابه فرصتي است که گوناگون و تنوع فرهنگي آن باعث بازدهي و بهره وري از ظرفيت هاي هر چه بيشتري مي شود که البته ضرورت آن مديريت صحيح و اصولي است که چندان سهل و آسان نيز به نظر نمي رسد، زيرا رشد فزاينده نرخ جمعيتي و ميزان مهاجرت ها در مناطق اين چنيني چندان قابل پيش بيني نيست و گاه با وقوع رخدادهايي همچون سيل، زلزله و ... ميزان مهاجرت ها به حاشيه شهرها به دليل آنکه احداث مسکن و خانه سازي ارزان تر از کلان شهرها تمام مي شود، به دشواري هاي پيش بيني هاي مديريتي مي افزايد و به تبع لحاظ کردن اعتبارات کافي بمنظور تخصيص بودجه براي مناطق اين چنيني با موانعي روبرو مي شود./ل
برچسب ها: حاشیه ، فرصت ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار