رئیس مجلس با بیان اینکه دموکراسی با سرنیزه و سلاح محقق نمی‌شود، گفت: ایران و ترکیه می‌توانند نقش مثبتی در حل مناقشات منطقه کند، از طرفی دیگر با تجربه‌ای که ما داریم غربی‌ها به سادگی موضوع استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه را رها نمی‌کنند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی امروز (سه شنبه ۲۴ بهمن ماه) در دیدار با "جميل چیچک" رئیس مجلس ترکیه روابط بین ایران و ترکیه را مثبت و خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه روابط دو کشور در چند سال اخیر در بعد اقتصادی روند رو به رشدی داشته است از طرف دیگر ایران و ترکیه دو کشور مهم در منطقه هستند و روابط پارلمانی خوبی با هم دارند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری وضعیت کنونی سوریه و نقش دو کشور ایران و ترکیه در مناقشات سوریه افزود: به طور حتم ایران و ترکیه می‌توانستند نقش آرام‌بخشی در سوریه داشته باشند متأسفانه فضای کنونی موجب شده است که رژیم صهیونیستی از آن بهره‌برداری کند از طرفی دیگر در رابطه با مسائل سوریه باید توجه داشت که نباید کاری کرد که مسلمانان کشته شوند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ایران اصلاحات سیاسی در سوریه را قبول دارد، یادآور شد: دموکراسی نباید با سرنیزه و سلاح باشد از این رو ایران و ترکیه می‌توانستند نقش مثبتی در مسائل سوریه داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه تصریح کرد: با تجربه‌ای که داریم غربی‌ها به سادگی این موضوع را رها نمی‌کنند و از طرفی دیگر مشکلات منطقه به طور حتم برای کل کشورهای منطقه است متأسفانه هم‌اکنون کشورهای بزرگی به صحنه می‌آیند مشکلات را ایجاد كرده و بعد می‌روند و دیگران را به جان هم انداخته و اختلاف بین کشورها و مردم مسلمان را عمیق می‌کنند از این رو ایران چون ترکیه را دوست و برادر خود می‌داند فکر می کند که بیشتر باید در این رابطه صحبت کرد.

لاریجانی با یادآوری نقش مهم ترکیه در حل مناقشات منطقه گفت: به طور حتم اقدامات ترکیه در تاریخ می‌ماند و ما منتظر سفر جنابعالی به تهران هستیم.

در ادامه این دیدار "جمیل چیچک" رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه من هر از چندگاهی که شما را می‌بینم مسرور می‌شوم، گفت: امیدوارم که باز هم شما را دیدار و مسائل منطقه و دوجانبه و جهانی را با هم تبادل نظر کنیم.

وی ادامه داد: من همیشه به زبان آورده‌ام که ایران کشور دوست و برادر ما است.

رئیس مجلس ترکیه با تأکید بر اینکه رابطه گذشته دو کشور ایران و ترکیه ریشه در تاریخ دارد، تصریح کرد: به طور حتم روابط فی ما بین دو دولت هر چقدر رسمی تر شود در توسعه از یک سو به نفع دو کشور و از سوی دیگر به نفع مردم منطقه است.

چیچک با بیان اینکه از چندی قبل منطقه با تحولات بسیاری که موجب ریخته شدن خون مسلمانان شده مواجه شده است، گفت: به طور حتم این موضوع علیه مسلمانان و مردم منطقه است که بیگانگان از این مسئله سوء استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر حوادث رخ داده در منطقه روند ثبات در منطقه و همچنین منابع منطقه را به خطر می‌اندازد و موجب می‌شود ثروت‌ها در منطقه از بین رفته و مردم بیشتر در سختی باشند.

رئیس مجلس ترکیه ادامه داد: بنابراین برای اینکه وضعیت سوریه به اینجا نرسد ترکیه از بدو بحران به لحاظ اینکه با کشور مورد بحث دوست بود اقدامات متعددی را برای جلوگیری از این درگیری‌ها انجام داد و فعالیت‌های سیاسی زیادی را کرد تا کار به اینجا نرسد ولی متأسفانه واقع نشد و کار به شرایط کنونی رسید.

وی با تأکید بر اینکه ریخته‌شدن خون بسیاری از مردم و کودکان در سوریه برای ما ناخوشایند است، یادآور شد: متأسفانه گروه‌های زیادی از مردم سوریه به کشورهای دیگر رفته و پناهنده می‌شوند.

چیچک با تأکید بر اینکه جمهوری ترکیه از تمامیت عرضی سوریه دفاع می‌کند و راضی نیست این تمامیت خدشه دار شود، افزود: به طور حتم درگیری‌های قومی که ریشه در مذهب دارد را محکوم می‌کنیم و خواستار توقف درگیری‌های خونین در سوریه هستیم از این رو اگر این موضوع محقق نشود گروهک‌های جدایی طلب از جو موجود سوء استفاده کرده و مشکلات را وارد سایر کشورها می‌کند لذا از این جهت اصرار داریم موضوع سوریه هر چه زودتر حل و فصل شود.

وی ادامه داد: به طور حتم باید ما دست به دست هم داده و کاری کنیم که جنگ سوریه به پایان رسد در غیر این صورت گروه‌های بین‌المللی داخل این موضوع شده و عناصر نامطلوب از این فرصت استفاده کرده و به منطقه ضرر می رسانند.

رئیس مجلس ترکیه افزود: در خصوص استقرار موشک‌های پاتریوت باید بگویم که مسئولان ایران و ترکیه در این رابطه تبادل نظر کرده‌اند از طرفی دیگر ترکیه جزء پیمان ناتو است و خودمان ناخواسته وارد ناتو نشده‌ایم و این پاتریوت‌ها جهت رفع احتیاجات ترکیه مستقر شده‌اند لذا از این رو هدف اصلی استقرار این موشک‌ها صرفاً دفاعی است و ترکیه قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد و قطعاً عرض می کنم که ایران نگران این موضوع نباشد و ما ایران رادوست داریم.

چیچک ادامه داد: اگر به محل استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه توجه کنیم می‌بینیم این موشک‌ها در جاهایی مستقر شده‌اند که حول درگیری‌های سوریه است لذا اگر در آینده با تلاش‌های شما و ما قضیه سوریه حل شود به طور حتم موشک‌های پاتریوت از مرز ترکیه جمع‌آوری می شود.

رئیس مجلس ترکیه افزود: خیلی آرزو دارم هر چه سریعتر به ایران بیایم و جنابعالی مستحضر هستید که تجدید نظر قانون اساسی در حال بررسی است.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار