رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: باوجود پيش‌بيني‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي كه امسال براي صادرات محصولات كشاورزي انجام شده بود، دستورالعمل‌هاي ابلاغي درباره ممنوعيت صادرات برخي از اقلام موجب شد تا بيشتر محصولات ما به دليل ممنوعيت در بازار داخل عرضه شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، كيخسرو چنگلوايي در جلسه كارگروه صادرات غيرنفتي كه روز گذشته، 23 بهمن‌ماه در محل استانداري برگزارشد، گفت: تاكنون 690 هزار تن انواع محصولات كشاورزي به خارج از كشور صادر شده اما اين ميزان نسبت به پيش‌بيني‌هاي ما خيلي كمتر است.

وي افزود: ممنوعيت صادرات برخي از اقلام موجب شده تا 13 نوع از محصولات ما مشمول صادرات نشود. از سوي ديگر عمده محصولاتي كه مي‌توانست جنبه صادرات داشته باشد، به دليل مشكلات نوسانات نرخ ارز، صادرات آن براي صادر كنندگان به صرفه نبود.

رييس جهاد كشاورزي خوزستان بيان‌كرد: يكي‌ديگر از موانع صادرات در آبان‌ماه كه زمان اوج برداشت و صادرات محصولات كشاورزي بود، اين بود كه صادركنندگان بايد ارز را به صندوق مبادلات ارزي تحويل مي‌دادند.

چنگلوايي خاطرنشان‌كرد: محصولات كشاورزي خوزستان در ساير استان‌ها اظهار به نام آن استان براي صادرات ثبت مي‌شد؛ به عنوان مثال ميزان توليدخرماي خوزستان يك‌‌هزار و 854 تن است در حالي كه 39 هزار تن صادرات خرما به نام خوزستان به ثبت رسيده است.

وي اظهاركرد: آمار صادرات سبزي و صيفي نيز به‌طور كلي از آمار خوزستان حذف شده، در حالي كه عمده توليد سبزي و صيفي كشور در استان است.

از سوي ديگر رحيم جليلي، مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خوزستان در اين جلسه بيان‌كرد: براي برگزاري نمايشگاه تاكنون 38 واحد در قالب 530 مترمربع فضاي نمايشگاهي اقدام كرده‌اند.

وي افزود: از جمله اقداماتي كه جهت برگزاري نمايشگاه انجام شده مي‌توان به واريز 68 هزار دلار به اتاق بازرگاني آستاراخان و ارسال ليست شركت‌كنندگان در نمايشگاه به آستاراخان اشاره‌كرد.

مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خوزستان اظهاركرد: جمع‌آوري كالاها تا پنجشنبه انجام خواهد شد و 9 اسفندماه آغاز حركت به آستارخان است. كالاهاي خشكبار كه تلفات ندارند از راه‌هاي زميني و با كاميون منتقل مي‌شود؛ همچنين كالاهاي فاسد شدني با هواپيما فرستاده خواهد شد.

وي يادآورشد: افراد شركت‌كننده تاكنون 50 نفر هستند و تا پنج‌شنبه شايد به اين افراد متقاضيان جديدي اضافه شود. زمان برگزاري نمايشگاه از 11 اسفندماه است و تا 13 آن ماه ادامه خواهد داشت. كل هزينه‌هاي برگزاري نمايشگاه آستاراخان 454 ميليون تومان برآورده شده و از اين ميزان 48 هزار دلار دريافت شده و 230 ميليون تومان ديگر كسري داريم. از سوي ديگر به كارگزار گمركي در آستاراخان نياز داريم تا مشكلي در ترخيص كالاها پيش نيايد./ب
برچسب ها: افزایش ، محصولات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.