استاندار زنجان گفت: اجباری برای همکاری بخش خصوصی در پروژه سفر مهر نیست.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، "محمد رئوفی‌نژاد" دوشنبه شب در جلسه کارگروه میراث‌فرهنگی، ابراز کرد: بخشنامه سفرهای مهر به کل دستگاه‌های استان ابلاغ شده است و چون یک بخشنامه کشوری است باید اجرا شود، از انجایی که این سفر برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته شده است، همه دستگاه‌های دولتی با مدیریت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اختیار این سفرها قرار می‌دهند.

وی افزود: الزامی برای بخش‌های خصوصی در شرکت در این طرح و ارایه تخفیفات ویژه برای آن وجود ندارد، ولی بخش خصوصی می‌تواند در کنار بخش دولتی به اجرای این طرح کمک کند، زیرا بخش خصوصی فعالیت اقتصادی انجام خواهد داد و ارایه تخفیفات کلان برای آن‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد. اگر چه به احتمال زیاد استان زنجان هدف این گردشگری نخواهد بود، زیرا مردم ترجیح می‌دهند با امکانات فوق‌العاده‌ای که در اختیار دارند به سفرهای زیارتی بروند، با این وجود استان آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد و تمام امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار این طرح می‌باشد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در خصوص مطالعه محور گردشگری زنجان سلطانیه قیدار کتله‌خور، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها در مسیر کار این ساماندهی قرار دارند و میزان اعتبار و زمان برای این طرح مهم نیست، بلکه طرح باید به قدری جامع باشد که هر زمانی که بخواهند بر روی این طرح کار کنند، بر اساس این طرح مطالعاتی باشد.

معاون عمرانی استاندار زنجان نیز در این جلسه، گفت: جزئیات بیشتر طرح ملی سفر مهر به استان‌ها ابلاغ نشده است، ولی بر طبق دستورالعمل‌های اعلامی، هیچ‌گونه امکان مالی جداگانه ندارد و بر اساس طرفیت‌های موجود استان می‌توان در اجرای طرح قدم برداشت و بخش ویژه‌ای از این سفرها که در ایام نوروز قرار دارد، در قالب ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی بحث می‌شود که مکمل این طرح است.

"علی‌اکبر کریمی" در خصوص بازسازی و مرمت مسجد جامع زنجان، افزود: در تخریب سردرب مسجد جامع کتابخانه نیز که در طبقه فوقانی قرار داشت تخریب شد و در طرح جدید با سازه‌های مناسب کتابخانه با مساحت بیشتر ساخته می‌شود. در طبقه پایین نیز زیرزمین در اختیار این مسجد قرار می‌دهد و در ادامه فضاهای تجاری اطراف آن نیز نوسازی خواهند شد که با تکمیل و ادامه این طرح از لحاظ معماری هم‌سو با طرح سبزه‌میدان قرار می‌گیرد و یک بافت مناسب در این قسمت از شهر تشکیل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این جلسه، خاطرنشان کرد: در طرح سفر مهر امکان سفر برای اقشار کم‌درآمد به وجود می‌آید که این سفر به طور پایلوت برای رانندگان وسیله نقلیه عمومی اجرا می‌شود که بر طبق آن پس از ثبت‌نام در سامانه این طرح سفر به مدت سه روز و دو شب خواهد بود که از 70 درصد تخفیف هتل‌های جهانگردی، 50 درصد تخفیف در غذا 70 درصد تخفیف در شرکت هواپیمایی ایران ایر و 60 در صد از خدمات دفتر هواپیمایی آسمان استفاده می‌کنند که این طرح در مدت یک سال یعنی از دی‌ماه 91 تا دی‌ماه 92 اجرا می‌شود و به عنوان پایلوت سفر اول برای مشهد مقدس در نظر گرفته شده است.

"مسعود بیات"، در خصوص وضعیت فیزیکی و میزان پیشرفت فضای اطراف گنبد سلطانیه، اظهار کرد: کار ساماندهی ناقص مانده و نیاز به تأمین اعتبار که حدود دو میلیارد تومان است، دارد و از آن‌جایی که فاز یک این ساماندهی به پایان رسیده است، در صورت تأمین اعتبار به مبلغ 300 میلیون تومان طرح کاشت چمن و آبیاری و برق‌رسانی به زودی تکمیل خواهد شد.

مدیر طرح ساماندهی سلطانیه نیز در این جلسه، گفت: کار کردن در سلطانیه با توجه به حساسیت‌های این سایت جهانی و مسایل باستان‌شناسی آن بسیار سخت بود و نابه‌سامانی آن به دلیل قرار داشتن این گنبد در حدود 40 سال پیش در بافت شهری بود و کاوشگری‌های باستان‌شناسی رها شده و قسمت ورودی ارگ که 5 سال پیش کشف شده بود، در آنجا رها مانده و باعث ایجاد این نابه‌سامانی‌ها شده بود.

"مهدی غلامی" تصریح کرد: کار با تسطیح و رگلاژ خاک محوطه، دپوی خاک نباتی و پخش خاک نباتی آغاز شد و به وسیله 2000 کامیون خاک مناسب از مزارع اطراف به این محوطه آورده شد که هم از لایه‌های تاریخی زیرین محافظت کند و هم برای کاشت فضای سبز استفاده شود. طراحی و اجرا در این ساماندهی هم‌زمان بود و از قبل نقشه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.

وی اعلام کرد: برای کاهش بار مالی استفاده از نیروی برق در آن‌جا نیروگاه خورشیدی اجرا شد و ساختمان‌هایی که بعدها در این محوطه ساخته شده بودند به جز یک مسجد تخریب شدند و هم‌اکنون برای تکمیل طرح به اعتباری حدود دو میلیارد تومان نیاز است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
    

برچسب ها: سفر ، زنجان ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.