اجرای این طرح از اوایل انقلاب مطرح شد که به خاطر شروع جنگ تحمیلی و سنگین بودن این پروژه و نیز درگیر بودن کشور و مردم در جنگ، این پروژه رها شد. پس از اتمام جنگ به دلیل درگیر بودن کشور در خرابیهای پس از جنگ این پروژه اصلاً به چشم نیامد.
در دوره اصلاحات هم به اجرای پروژه کمربندی شمالی ساری چندان توجه نشد. در دولت نهم آهنگ اجرایی شدن کمربندی شمالی در ساری به طور جدیتر مطرح شد.
کمربندی ساری نیازمند اعتبار
عبدالحسین بیگدلی مدیر کل اسبق راه و ترابری مازندران نیز اعلام کرده بود که در صورت تأمین اعتبار به موقع، این طرح تا پایان سال آینده به بهرهبرداری میرسد اما این اعتبار پرداخت نشد.
این مسئول در سال 86 میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح را 65 درصد در سال 86 عنوان کرده بود.
از سال 86 به بعد اظهارنظرهای متفاوتی در مورد تکمیل کمربندی ساری توسط مسئولان استانی و سیاسیون حتی مسئولان عمرانی مطرح میشد.
تلاش برای اطلاعرسانی در مورد کمربندی شمالی ساری
تعدادی از داوطلبان نمایندگی مجلس، شوراها و فرمانداران ساری مهمترین اولویت کاری در مرکز استان مازندران را پیگیری برای تکمیل پروژه کمربندی ساری عنوان میکردند که تا امروز اما و اگرهای زیادی برای تکمیل پروژه کمربندی ساری مطرح بود.
در 20 آذرماه سال 90 معاون وزیر راه و ترابری از زمانی که هنوز ادغامی در وزارتخانهها ایجاد نشده بود اعلام کرد که کمربندی شمالی ساری بر اساس برنامهریزی انجام شده تا پایان سال 91 به بهرهبرداری میرسد.
از زمان اعلام این مسئول در مورد افتتاح کمربندی شمالی ساری در سال 91 مسئولان در هر محفل و نشستی خبر از افتتاح کمربندی شمالی ساری میدادند که با مسئله تحریم ایجاد شده بر کشور، کمتر صحبتی در مورد افتتاح کمربندی ساری به گوش میرسید تا اینکه دوباره محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس از پیگیری برای دریافت اعتبار بودجه کمربندی شمالی ساری خبر داد.
اخیراً نیز فرماندار جدید ساری خبر از گنجاندن طرح کمربندی ساری در طرح مهر ماندگار خبر داد که زمان افتتاح طرحهای مهر ماندگار، پایان دولت دهم است.
افتتاح کمربندی شمالی ساری طی سالهای 91 یا 92
بر اساس برنامه که برای افتتاح طرحهای مهر ماندگار درنظر گرفته شد، اوایل سال 92 زمان افتتاح طرح کمربندی ساری است و این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برنامه داریم کنارگذر ساری تا پایان سال 92 تکمیل شود، عنوان کرد: برای تکمیل کنارگذر ساری، حدود 50 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: در این مسیر بزرگراهی، باید پل 800 متری احداث شود که 40 میلیارد تومان از این رقم برای احداث پل و 10 میلیارد تومان برای رفع معارضان پل نیاز است.
صادقی یادآور شد: در سالجاری علاوه بر بودجه عمومی از سایر منابع مانند فروش سهام کارخانجات دولتی، روش اجرای پروژه به صورت EPCF و BOT، فروش اوراق مشارکت به ارزش حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان نیز استفاده شده است تا پروژههای عمرانی پرهزینه به سرانجام برسند./ج1