یک تحلیل گر مسائل سیاسی و راهبردی گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) پدیده ای استثنایی و بی نظیر در خاورمیانه بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  "پرس تی وی"، در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ایرانیان بسیاری در پایتخت و شهرهای مختلف راهپیمایی کردند.
به همین بهانه شبکه خبری پرس تی وی  مصاحبه ای  را با "میر طارق پیر زاده" تحلیل  گر مسائل سیاسی و راهبردی از اسلام آباد انجام داده است.
 در این گفتگو این تحلیل گر گفت:  در مقطعی که تمام خاورمیانه از دیکتاتوری رنج می برد، انقلاب اسلامی تحت هدایت و رهبری امام خمینی(ره) پدیده ای استثنایی و بی نظیر بود.

متن گفتگوی پرس تی وی و پیرزاده در مورد انقلاب اسلامی  به این شرح است:

 پرس تی وی- وقتی به وضعیت موجود در جهان در سال 1979  (1357)  فکر می کنیم و به آنچه که ایرانیان موفق به انجام آن شدند نگاه می کنیم، آیا شما کاری که آنها انجام دادند را استثنایی می دانید یا خیر؟
- پیرزاده: آن کار، استثنایی بود سرنگونی یک امپراطور ، یک پادشاهی 2500 ساله آن هم در زمانی که شاه باور کرد بود که پادشاهی  هرگز به پایان نمی رسد و ما شاهد فرایندی بودیم که ایران علیه ظلم شاه آغاز شد و این ستمگری  شاه حقیقی شناخته شده در سراسر جهان بود و حتی مردم آمریکا معتقدند که بی رحمی های شاه از حد خود گذشته است.
بنابر این، انقلاب ایران پدیده ای استثنایی بود که پادشاهی 2500 ساله را سر نگون کرد اول به این دلیل که  مردم ایران  شاه را بدون حمایت قدرت های استعماری سرنگون کردند این نکته  مهمی است که افراد زیادی به آن توجه  نکرده اند.
دوم انقلاب ایران از آن جهت استثنا بود که زمانی اتفاق افتاد که کل خاورمیانه بیشتر جهان اسلام حدود 95 درصد از آنها تحت ظلم وجود دیکتاتوری و حکومت یک نفر زندگی می کردند.
بنابراین بله من با شما موافقم که در آن زمان، انقلاب کردن کار آسانی نبود ولی انقلابیون این کار را کردند.

- پرس تی وی: آیا این وضعیت موجود میان تهران و واشنگتن واقعا مربوط به مسئله هسته ای است یا مربوط به این است که ایران می خواهد کشوری مستقل باشد؟
- پیرزاده: در اینجا دو مسئله را می خواهم تاکید کنم، مسئله هسته ای در یک طرف قرار دارد، خیزش ایران در منطقه به عنوان قدرتی اقتصادی، قدرتی سنتی چیزی است که برای واشنگتن قابل قبول نیست، مسئله اصلی، مسئله هسته ای نیست.
واشنگتن به داشتن ایرانی مطیع و فرمانبردار و دولتی سر سپرده در تهران چنان عادت کرده بودند که آنها نمی توانند باور کنند که مجبورند با همان کشور با سطحی برابر و همگام رفتار کنند.
سوم، ایران در خلیج فارس، خاورمیانه و اقیانوس آرام نقش ایفا می کند و من تاکید می کنم که افزایش قدرت ناوگان هند که شریک راهبردی ایالات متحده است تهدید بزرگی است که بسیاری از مردم به آن توجهی ندارند.
واقعیت این است که حتی اگر این مسئله هسته ای حل شود بخشی از این تحریم ها ممکن است لغو شود، اما پذیرش تهران به عنوان شریکی برابر، از سوی واشنگتن اتفاق نخواهد افتاد، واشنگتن دوست دارد شاهد حذف حکومت مذهبی تهران باشد.

-پرس تی وی: شما آینده جمهوری اسلامی را چطور می بینید، زیرا ما می دانیم که ایران 34 سال تحت فشارهای گوناگون بوده است از ترور گرفته تا تحریم ها و دسیسه های فراوان و البته در 12 ماه گذشته حتی با چند دور جدید تحریم ها تحت فشار بیشتری قرار گرفته است، آیا جمهوری اسلامی ایران می تواند قادر است با وجود این دسیسه ها باقی بماند و به رشد خود ادامه دهد.
- پیرزاده: اول ایران باید قدرت مذهبی خود را حفظ کند و در مسیر مذهبی بماند، آنها باید به ایدئولوژی خود پایبند و متعهد باشند.
دوم، ایران باید اقتصادی بسیار قدرتمند و تزلزل ناپذیر بسازد که بتواند زیر ساخت های ایران و پیشرفت های آینده ایران را حفظ کند و به دنیا پیام بدهد که با وجود تحریم ها ما می توانیم رشد کنیم، می توانیم تحریم ها را بشکنیم، می توانیم با اثرات تحریم ها مقابله کنیم و ما می توانیم بدون حمایت غرب کشور خود را بسازیم، به محض اینکه پیام رشد اقتصادی ایران به جهان برسد، جهانیان به ایران احترام بیشتری خواهند گذاشت.
سوم، به لحاظ سیاسی، ایران باید سیاست خارجی مقتدری را پیگیری کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار