رئیس مرک توسعه روستایی مناطق محروم گفت: 4 هزار و 600 پروژه روستایی تا اواخر بهمن‌ ماه با حضور رئیس‌جمهور در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، سيد عباس پورهاشمی در نشست خبری خود که امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در خصوص عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در زمینه روستایی و مناطق محروم اظهار داشت:‌ با توجه به تاکید امام و رهبری از همان ابتدای انقلاب به موضوع روستاییان و ارائه امکانات به آنها، دولت‌های تشکیل شده پس از انقلاب برنامه‌های متنوعی را برای ارائه خدمات زیربنایی، عمرانی و آموزشی به روستاییان به اجرا گذاشتند.

پورهاشمی با بیان اینکه روستاییان همواره افراد مومن و پرتحرکی هستند، گفت: آنها همواره در هر زمانی پشتیبان انقلاب و ملت خود بوده‌اند‌ لذا این وابستگی و غیرت خود را در زمان پیروزی انقلاب اسلامی همچنین زمان جنگ نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: روستاییان با حضور در صحنه‌های جنگ، شهدای بسیاری را به این مرز و بوم اهدا کردند و همچنین با حضور پرشور در صحنه‌های سیاسی به خصوص انتخابات پشتیبانی خود را از این ملت نشان دادند.

رئیس مرکز توسعه مناطق روستایی محروم با بیان اینکه دولت نهم و دهم در طول خدمت خود خدمات فوق‌العاده‌ای را به روستاییان ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: امکانات خدماتی از جمله تلفن، شبکه بهداشت، آموزش، شبکه راه روستایی در این دولت مورد تاکید و توجه بسیاری قرار داشت که رشد قابل توجهی را به نسبت سال‌های قبل با اجرای عملیات‌های عمرانی گسترده در سراسر کشور به جا گذاشته است.

وی در خصوص آمارهای خدمات ارائه شده گفت: برق‌رسانی روستاهای بالای 20 خانوار به طور کامل و صددرصد که شامل 58 هزار روستا در کشور انجام شده و همچنین خدمات تلفن ثابت نیز در 52 هزار روستا ارائه شده است.

پورهاشمی ادامه داد: 17 هزار شبکه بهداشت در سرتاسر روستاهای کشور راه‌اندازی شده است؛ همچنین 95 درصد روستاهای کشور از فضای آموزشی در مقاطع مختلف برخوردارند.

رئیس مرکز توسعه مناطق روستایی محروم در خصوص شبکه راه روستایی و شبکه آب‌رسانی گفت: شبکه راهی 65 درصد روستاهای کشور آسفالت شده است که حدود 99 هزار کیلومتر را شامل می‌شود و از طرفی 77 درصد روستاهای کشور از شبکه آب‌رسانی استاندارد بهره‌مند هستند.

وی به طرح هادی روستایی که از جمله طرح‌های دولت نهم و دهم بود اشاره کرد و گفت:‌ از زمان روی کار آمدن دولت نهم و دهم، طرح هادی روستایی با عنوان پشتیبان و حمایت‌کننده روستایی تاکنون 12 هزار و 800 روستای کشور از این طرح برخوردار شده‌اند.

پورهاشمی در خصوص خدمات بهسازی و آسفالت در روستاها گفت:‌ فضاسازی و بهسازی و آسفالت معابر روستایی تا زمان قبل از انقلاب صفر درصد بود در حالی که این آمار در بعد از انقلاب به 12 هزار و 750 روستا رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مناطق روستایی محروم همچنین درباره فعالیت‌های گازرسانی دفاتر روستایی، بهداشت و درمان، وجود دهیاری‌ها، ایجاد پایگاه آتش‌نشانی، مدیریت پسماند همچنین بیمه تامین اجتماعی گفت: این خدمات تا قبل از انقلاب صفر درصد بوده به طوری که به ترتیب خدمات گازرسانی در 14 هزار روستا، ایجاد دفاتر روستایی در 9 هزار و 903 روستا، ایجاد شبکه بهداشت در 4 هزار و 600 روستا، وجود دهیاری‌ها در 26 هزار روستا و پایگاه‌های آتش‌نشانی در 380 روستا و ایجاد مدیریت پسماند در 6 هزار و 500 روستا و ارائه بیمه اجتماعی روستاییان به یک میلیون و 250 هزار خانوار ارائه شده است.

وی در خصوص سرانه‌های ورزشی و آموزشی در روستاها گفت:‌ سرانه‌های ورزشی تا زمان قبل از انقلاب حدود 17 پروژه بود که این سرانه در زمان بعد از انقلاب به 2 هزار و 180 عدد ارتقا یافت و واحدهای آموزشی شبانه‌روزی که تا قبل از انقلاب وجود نداشت بعد از انقلاب به 930 روستا رسید.

پورهاشمی در خصوص سفرهای استانی رئیس‌جمهور در دولت نهم و دهم اظهار داشت: دولت نهم و دهم با اجرای سفرهای استانی و دیدارهای مردمی که از شهرستان‌ها و استان‌های کشور تحول عظیمی را در زمینه ارتباط مردم با دولت رقم زد.

رئیس مرکز توسعه مناطق روستایی  محروم ادامه داد: در طول این سفرهای استانی 783 مصوبه به تصویب رسید که حدود 492 مصوبه آن تا‌کنون به اتمام رسیده و 291 مصوبه دیگر آن که در حال پیگیری است تا پایان دولت دهم به سرانجام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: 492 مصوبه عملیاتی شده شامل 21 هزار و 393 پروژه عمرانی، آموزشی و خدماتی با اعتبار بالغ بر 34 هزار میلیارد ریال است.

پورهاشمی در خصوص ایجاد اشتغال در مناطق روستایی گفت: با توجه به تاکید دولت نهم و دهم در زمینه ایجاد اشتغال در مناطق محروم صندوق مهر امام رضا در این راستا برای ارائه تسهیلات به روستاییان ایجاد شد.

رئیس مرکز توسعه مناطق روستایی محروم همچنین درباره ساماندهی حمل و نقل روستایی کشور اظهار داشت: بخش عظیمی از راه‌های روستایی کشور و بخش حمل و نقل آن در طول چند سال اخیر با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به مرحله اجرا درآمده اما با توجه به مشکلات متعدد در زمینه حمل و نقل فعالیت‌های جدیدی را در زمینه کاهش مشکلات حمل و نقلی با شناسایی 2 هزار مسیر ارتباطی به مرحله اجرا درخواهیم آورد.

وی در مورد طرح‌های پزشکی و بهداشتی و ارائه آنها به صورت رایگان به روستاییان در کشور گفت: یک خیریه متشکل از پزشکان اکنون در مناطق روستایی حضور یافته و مشکلات روستاییان را در امر پزشکی رفع می‌کند.

پورهاشمی با بیان اینکه 62 هزار روستا هم‌اکنون در کشور وجود دارند، تصریح کرد: 4 هزار روستا در کشور از جمله مناطق کمتر توسعه‌یافته هستند که در 4 قسمت با توجه به وجود خدمات رفاهی در آنها تقسیم‌بندی شده است.

رئیس مرکز توسعه مناطق روستایی محروم با اشاره به افتتاح پروژه‌های عمرانی در روستاها در اواخر بهمن‌ماه خبر داد و گفت: 4 هزار و 600 پروژه روستایی تا اواخر بهمن‌ ماه با حضور رئیس‌جمهور در یکی از روستاهای کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

برچسب ها: هاشمی ، رئیس ، مرکز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار