مراسم افتتاحیه کلاس توجیهی داوران و کمک داوران لیگ برتر فوتبال که امروز صبح با حضور سیدمحمدهادی آیت الهی، مهدی تاج و حسین عسگری، اعضای دپارتمان داوران و داوران و کمک داوران لیگ برتر برگزار شد.

**تاج: از قضاوت داربی راضی بودم
 
به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، مهدی تاج درباره وضعیت داوری کشور گفت: داوران فوتبال ایران جزو زحمتکش ترین قشر جامعه فوتبال هستند و باید توجه بیشتری به حقوق آنها صورت پذیرد. من زمانی که رئیس کمیته داوران بودم با موافقت فدراسیون حقوق ایشان را افزایش دادیم و به نظرم تقاضای کمیته داوران برای افزایش حق الزحمه داوری ، تقاضای به حق است.

تاج در ادامه گفت: کار داوران حساسیت ویژه ای دارد و با توجه به نزدیکی رقابتها در لیگ برتر و دسته یک، تصمیمات داوران برای تعیین تیم های بالا و پایین جدول بسیار حیاتی است. لذا داوران باید دقت بیشتری به خرج دهند و این حساسیت زمانی بیشتر می شود که امسال از هر گروه لیگ دسته یک چهار تیم و لیگ برتر چهار و نیم تیم به دسته پایین تر سقوط می کنند.

سرپرست سازمان لیگ در پایان با اشاره به قضاوت داوران در لیگ برتر گفت: متاسفانه برخی فضا سازی ها پیش از بازی انجام می شود تا ذهن داوران را منحرف کند و برخی از عوامل تیم ها با گفتگوهای پیش از بازی سعی دارند تا ذهنیت ها را نسبت به داوری بی طرفانه عوض کند که خوشبختانه در اکثر موارد ناکام مانده است و قضاوت داوران در بازیهای حساس مثل داربی نشان داد که تیر آنها به سنگ خورده است. من به شخصه از قضاوت داربی تهران راضی ام و امیدوارم داوران در بازیهای حساس آینده لیگ برتر و دسته یک با مدیریت و درایت قضاوت کنند تا حقی از تیمی ضایع نشود.
 
 
 
**آیت الهی: داوران در بازیهای حساس آینده کار سختی دارد
 
محمد هادی آیت الهی در این باره گفت: داوران از ارکان برگزاری بازی فوتبال هستند و بدون آنها فوتبال نمی تواند انجام شود و نقش بسیار مهم و تعیین کننده در فوتبال دارند. جامعه داوری ما، جامعه زحمت کشی هستند که با کمترین چشمداشت فعالیت می کنند و برای اعتلای جامعه داوری تلاش می کنند.

وی در ادامه گفت: با توجه به رقابت های حساس لیگ برتر و لیگ یک در روزهای آینده، داوران نقش ویژه و بسزایی دارند و با قضاوت هایشان سرنوشت تیم ها را رقم خواهند زد و با توجه به شرایطی که امسال تیم های سقوط کننده دارند کار به مراتب سخت تر است. همچنین در بالای جدول هم رقابت تنگاتنگی وجود دارد و این کار داوران را سخت تر می کند. امیدواریم که مثل سال های گذشته، هفته های پایانی لیگ ها به خوبی برگزار شود و داوران با قضاوت خوب از آنها سربلند بیرون آیند.

نایب رئیس اول فدراسیون در واکنش به هجمه های که قبل و بعد از بازی به داوران می شود گفت: متاسفانه شاهد هجمه ها و حملاتی به جامعه داوری هستیم و در بسیاری از موارد این حملات بی مورد است. در این زمینه قرار است فردا جلسه ای با حضور رئیس فدراسیون، دبیرکل، رئیس کمیته داوران، رئیس دپارتمان، رئیس کمیته انضباطی و سرپرست سازمان لیگ و رئیس سازمان لیگ آزادگان برگزار کنیم تا به این موارد به صورت جدی رسیدگی شود و تصمیم گیری های لازم در این باره صورت پذیرد.

وی در پایان برگزاری کلاس توجیهی داوران و کمک داوران را مناسب ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که داوران با بررسی های اشتباهاتشان در بازیهای گذشته، در دیدارهای آینده لیگ برتر و یک مرتکب اشتباه نشوند.
 
 
 
**عسگری: اشل افزایش حق الزحمه داوران به فدراسیون داده ایم
 
حسین عسگریعسگری دراین باره گفت: مهمترین نکته ای که می خواهم در این جلسه مطرح کنم درباره فضایی است که برای داوران بوجود می آید و این فضا با گفتگوهای تند و آتشین مدیران، مربیان و بازیکنان باشگاهها  قبل و بعد از بازی برهم آرامش زده می شود. این یک روش بسیار ناپسند است که برخورد ویژه کمیته انضباطی را می طلبد اینکه پیش از بازی و پس از انتخاب داور توسط دپارتمان داوری درباره قضاوت داور منتخب گمانه زنی می شود، بجز اینکه به فضای فوتبال کشور لطمه وارد می کند نتیجه دیگری ندارد. من به عنوان رئیس دپارتمان داوری از فدراسیون و کمیته انضباطی می خواهم تا با جدیت در این باره تصمیم گیری کند. همچنین داوران در طول بازی با فحاشی برخی از هواداران تیم ها مواجه می شوند که به نظر ما در این باره برخورد جدی هنوز صورت نگرفته و این مورد هم تصمیم و اهتمام جدی می طلبد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه از تقریبا دو سال پیش حق الزحمه داوران افزایش پیدا نکرده ما طرح افزایش حق الزحمه داوران را به صورت اشل بندی به فدراسیون ارائه کردیم و منتظر تصمیم گیری فدراسیون در این باره هستیم چرا که با توجه به هزینه هایی که در فوتبال  باشگاهی می شود دستمزد فعلی داوران هیچ تناسبی با هزینه های فوتبال ندارد.

رئیس دپارتمان داوری در پایان گفت: فردا قرار است جلسه مهمی با مدیران فدراسیون و سازمان لیگ داشته باشیم و به موارد مهمی رسیدگی کنیم. در این کلاس توجیهی هم با مرور صحنه و اشتباهات داوری و نشان دادن آن به داوران در آمفی تئاتر آکادمی ملی فوتبال سعی داریم تا داوران اشتباهات را در بازیهای آینده تکرار نکند./زر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار