رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان شمالی گفت:در ده ماهه سال 91 از نظر ارزشی 150 میلیون دلار و از نظر وزنی 350 هزار تن که نسبت به هدف سال 91 یعنی صادرات 110 میلیون دلاری 36 درصد رشد داشته است.

 

سید ابراهیم حسینی درگفتگو خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، افزود: بیشتر صادرات استان در گروه های کالایی محصولات کشاورزی شامل (پیاز،سیب زمینی،هندوانه،خربزه،کلم پیچ،بادمجان،فلفل،فلفل دلمه،خیار و انواع درختچه های فضای سبز و کدو) محصولات صنایع غذایی و صنایع غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی شامل (رب گوجه نگی،ماکارونی،کیک،جوجه یا روزه) محصولات پلاستیکی،محصولات پتروشیمی( کود اوره،کریستال،ملامین) محصولات فولادی،محصولات ساختمانی شامل (سیمان،عایق های رطوبتی ایزوگام،بلوکه بتنی،سنگ گرانیت،شیرآلات صنهعتی،لوله پلی اتیلن و دستگاه های جوش بوده است.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت اضافه کرد:بیشتر صادرات استان به 24 کشور جهان از جمله افغانستان،ترکمنستان،ترکیه،ایتالیا،بلژیک،آلمان،سریلانکا،هند،مالزی،پاکستان،تاجیکستان،عراق،عمان،قزاقستان،آذربایجان،تانزانیا،روسیه،آفریقای جنوبی،ازبکستان،قرقیزستان،امارات،موزامبیک،ویتنام و کنیا صادر شده است.

حسینی افزود: 5 کشور عمده صادراتی هندوستان با 76/29 درصد،ترکمنستان با 96/19 درصد،افانستان با 37/7 درصد،ترکیه با 48/6 درصد و مالزی با 4/4 درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار و اصله از گمرک استان، میزان واردات از گمرک را به ارزش 2 میلیون دلار با وزن 3 هزار تن عنوان کرد و گفت:بیشترین واردات شامل برنج که توسط مرزنشینان استان از کشور پاکستان وارد شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.