بروز خشکسالی در 10 سال اخیر در فلات مرکزی ایران، از یک سو موجب کاهش حجم سد زاینده رود شد و از سوی دیگر قنوات دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیز دچار خشکی گردید و به دنبال آن سطح زیرکشت کاهش یافت و به تدریج مزارع به زمین‌های بایر تبدیل شد.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
، در چند هفته اخیر بارها شاهد تجمع و اعتراض کشاورزان شرق اصفهان در بخش‌ها و روستاهای مختلف بودیم که امسال به دلیل جاری نشدن آب زاینده‌رود حتی کشت پاییزه هم نداشتند.

رییس خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری در حمایت از کشاورزان شرق اصفهان گفت: تعدیل و کاهش سهم آب در شرایط خشکسالی باید در خصوص بخش صنعت نیز اعمال شود.

سید طاهر نوربخش با تاکید بر اینکه کشاورزان هر دو استان باید به دنبال وفاق باشند، اظهارکرد: برداشت حقآبه کشاورزان اصفهانی توسط کشاورزان چهارمحالی شایعه و ادعایی کذب در جهت ایجادا اختلاف میان آنان است در حالی که هر دو گروه کشاورزان به طور مشترک از صنعت ضربه خورده‌اند.

وی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود به یک سوم کاهش یافته است، افزود: به جرات می‌توان گفت در استان چهارمحال و بختیاری از مجموع 140 رشته قنات دو سوم آن خشکیده که متعاقب آن از مجموع 11 دشت تحت کشت نیز حدود 10 دشت منطقه کشت ممنوع اعلام شده است.

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزان چهارمحال نیز دارای حق‌آبه مشخصی در طومار شیخ بهایی می‌باشند که قابل انکار نیست.

نوربخش ادامه داد: کاهش سطح زیر کشت در هر دو استان صرفاً ناشی از کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی مستقیم در سال‌های اخیر نمی‌باشد بلکه استفاده بی رویه بخش صنعت و شهرک‌های اقماری اصفهان نیز از سهم مشخص و قانونی کشاورزان، موجب بروز این پدیده منفی شده است.

وی با بیان اینکه کاهش میزان مصرف باید برای همه بخش‌ها یکسان باشد، تاکید کرد: متاسفانه تعدیل پروانه‌های بهره برداری از آب زاینده رود فقط شامل کشاورزان شده است در حالی که این کاهش مصرف در خصوص صنعت، طرح‌های فضای سبز و...اعمال نشده است.

اکوسیستم طبیعی زاینده رود در حال نابودی است

رییس خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری در خصوص حفر تونل‌های گلاب یک و دو گفت: این دو تونل در زیر محل تنطیم آب خروجی سد زاینده رود، با هدف خروج آب از مسیر اصلی زاینده رود در حال حفر است که با اجرای آن قطعاً اکوسیستم طبیعی و چند میلیون ساله زاینده رود به شدت تخریب خواهد شد.

نوربخش خاطرنشان کرد: با کمال تاسف علاوه بر بروز معضل زیست محیطی، این حجم آب برای استفاده بخش کشاورزی استان اصفهان انتقال نخواهد یافت و بخش صنعت صاحب و مالک آب این دو تونل خواهد شد.

وی ادامه داد: کشاورزان نیز باید الگوی کشت خود را نیز اصلاح کنند چراکه فلات مرکزی ایران برای کشت محصولات پر آبی مانند برنج مناسب نیست به عبارتی بهتر کاشت برنج در منطقه غرب استان اصفهان باید به محصولی کم مصرف تغییر کند.

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: مسوولان بدانند، کشاورز باید در مزرعه خود کار کند و کشاورز باقی بماند نه اینکه مانند انسانی بی شخصیت به کار دست فروشی در شهرها مشغول شود!

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: کشاورز ، صنعت ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.