محققان پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری مازندران برای نخستین بار موفق به استحصال و فرآوری کیتوزان از گاماروس دریای خزر شدند.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست ‌فناوری کشاورزی طبرستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: برای نخستین بار استحصال و فرآوری کیتوزان از گاماروس دریای خزر در پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان اجرا و مراحل استخراج آن توصیف شده است.

نعمت زاده افزود: با توجه به فراوانی این موجود در منطقه و در دسترس بودن امکانات لازم برای تکثیر در محیط مصنوعی می‌توان از روش‌های توصیف شده برای تولید ارزشمند کیتوزان در مقیاس صنعتی استفاده کرد.

وی تصریح کرد : دریای خزر از نظر بیولوژیکی ظرفیت بالایی دارد و از سخت‌پوستان متنوعی که در این منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنند می‌توان برای تولید ترکیبات با ارزش افزوده استفاده کرد.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست ‌فناوری کشاورزی طبرستان گفت : در کوتیکول و پوسته سخت خارجی این موجود دریایی مقدار زیادی کیتین وجود دارد که پس از استخراج می‌توان برای تولید کیتوزان استفاده کرد.

نعمت زاده افزود : تولید مواد جراحی با ویژگی درمان‌کننده و ضدعفونی‌کننده، افزایش رشد و رویش بذرها، پوشش حفاظتی بذرها در مقابل آفت‌ها، تولید مواد جلوگیری‌کننده از فساد مواد غذایی، درمان سوختگی پوست و کاهش کلسترول خون در زمینه پزشکی، تثبیت آنزیم‌ها و تجزیه کردن پروتئین‌ها در بیوتکنولوژی، افزایش جوانه‌زنی و افزایش ارتفاع، بالا بردن قابلیت ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات تازه به عنوان یک ماده ضد قارچی از جمله خواص کیتوزان است.

وی تصریح کرد : ضخامت ساقه و وزن خشک گیاه در کشاورزی، تولید لیف و الیاف در نساجی، مواد آرایشی و بهداشتی، تصفیه مواد هسته‌ای و نفت، تولید داروهای ضدآلرژیک و لاغرکننده، سیستم‌های تصفیه آب و پساب، تصفیه آب‌های آلوده به مواد نفتی، سمی، رادیواکتیو و ترکیبات آلی نظیر پلی‌کلر و بی‌فنیل، تصفیه پساب‌های حاوی حشره‌کش‌های د.د.ت، متل‌استات جیوه، استالدئید، آرسنیک و ترکیبات کلردار بنزین از جمله دیگر خواص آن است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست ‌فناوری کشاورزی طبرستان گفت: گاماروس با نام علمی pontogammarus maeoticus یکی از فراوان‌ترین سخت‌پوستان حاشیه دریای خزر است که از نظر پروتئین، چربی و کاروتنوئید غنی بوده و می‌تواند به عنوان غذا و مکمل غذایی در صنایع پرورش ماهی مورد استفاده قرار بگیرد همچنین در پوسته خارجی خود دارای مقادیر زیادی کیتین است که از این خصوصیت می‌توان برای تولید کیتوزان با کیفیت بالا استفاده کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.