متقاضيان خريد مسکن بايد براي ارزانترين واحد مسکوني حداقل سرمايه 80 ميليون توماني در اختيار داشته باشند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،  در سال‌هاي گذشته وام‌هاي مسکن پرداختي از سوي بانک‌ها بين 30 تا 50 درصد از ارزش يک واحد آپارتماني را تامين مي‌کرد اين در حالي است که پس از صعود قيمت يک باره مسکن در يک سال اخير وام‌هاي 20 ميليون توماني مسکن در خوش‌بينانه ترين حالت تنها 20 تا 30 درصد از ارزش يک واحد را شامل مي‌شود و متقاضيان خريد مسکن بايد براي ارزانترين واحد مسکوني حداقل سرمايه 80 ميليون توماني در اختيار داشته باشند.

وام 20 ميليون توماني تنها يک پنجم از قيمت مسکن را تأمين مي‌کند، با نگاهي  به پايين بودن مبلغ وام‌هاي مسکن به ويژه در شهرهاي بزرگ عملا وام‌هاي مسکن کمک چنداني به خانه‌دار شدن مردم نمي کرد.

بنابراين افزايش ميزان وام مسکن متناسب با افزايش قيمت خانه طرحي است که برخي بر آن تاکيد دارند اما عده‌اي ديگر بر اين باورند که ممکن است با توجه به التهاب موجود در بازار و حجم نقدينگي بالاي جامعه با افزايش ميزان وام مسکن قيمت خانه هم افزايش يابد.

 البته طبق مصوبه اخير بانک مسکن سقف پرداخت تسهيلات 20 ميليون توماني از خانه‌‌هاي تا 12 سال ساخت به خانه‌هاي تا 15سال ساخت افزايش يافت، همچنين پرداخت وام 50 ميليون توماني براي ساخت هر واحد مسکوني نيز هفته گذشته اعلام شد، در اين ميان برخي معتقدند افزايش تسهيلات خريد و ساخت مسکن منجر به رونق بازار خواهد شد اما عده‌اي ديگر بر اين باورند که با افزايش قيمت وام مسکن علاوه بر رونق بازار شاهد افزايش قيمت خانه خواهيم بود.

 در اين باره رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک مي‌گويد: اگر تسهيلات وام آزاد به راحتي ارائه شود در خريد و فروش مسکن نيز رونق ايجاد مي‌شود.

 به گفته مصطفي قلي‌خسروي با افزايش ميزان وام و دامنه پرداخت آن  محدوديت‌ها کمتر مي‌شود و قطعا همه مردم از اين اقدام بهره مي‌برند اما رئيس کانون سراسري انبوه سازان افزايش وام 50ميليون توماني ساخت مسکن را چندان مناسب ندانسته و معتقد است اگر اين تسهيلات به سازندگان مسکن تعلق گيرد به ثبات قيمت‌ها کمک مي‌کند.

ايرج رهبر تاکيد دارد: براي ثبات قيمت در بازار مسکن بايد ساخت و ساز را افزايش داد چرا که هر چه وام‌ها و تسهيلات را افزايش دهيم و در مقابل عرضه افزايش نيابد نه تنها مشکلي برطرف نمي‌شود بلکه قيمت‌ها افزايش خواهد يافت.

 از سوي ديگر برخي کارشناسان اقتصادي تاکيد دارند افزايش ميزان وام مسکن موجب به هم خوردن نظم اقتصادي کشور مي‌شود چرا که با توجه به فروکش شدن تب خريد و فروش ارز و طلا زمزمه‌هايي مبني بر بازگشت سرمايه‌ها به بازار مسکن و افزايش قيمت در اين بخش به گوش مي‌رسد که با افزايش وام در اين بخش روند افزايش قيمت‌ها پرشتاب‌تر مي‌شود.

ابوالفضل صومعلو معاون وزير راه و شهرسازي در اين باره مي‌گويد: با افزايش قيمت وام مسکن شوکي در بازار مسکن ايجاد نمي‌شود و بازارا مسکن طي ماه‌هاي آينده آرام خواهد بود؛ همانگونه که اکنون هم نرخ مسکن هنوز به نرخ تورم نرسيده است.      

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/
برچسب ها: وام ، مسکن ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.