استاندار آذربایجان شرقی تکیه بر درآمدها و منابع غیرنفتی را تنها راه مقابله با تحریم های اقتصادی دانست و افزود: تجربه ساز و کار اقتصادی کشور می دهد که تخصیص درآمد نفتی به واحدهای صنعتی، در عمل، هیچ گاه، افزایش کیفیت تولیدی این واحدها را در پی نداشته است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، احمد علیرضابیگی در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرستان میانه، تاکید کرد: درآمد نفتی، باید به طور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد، چرا که در غیر این صورت، فخرفروشی بخش های صنعتی و خدماتی به مردم را در پی داشته و مردم را به ساختارهای اقتصادی کشور، بدبین می کند.

علیرضابیگی با بیان این که هدفمندی یارانه ها با جهت رفع این معضل، مورد توجه قرار گرفت و مرحله نخست آن با موفقیت تحقق یافت؛ یادآور شد: در شرایطی که با توجه به تحریم های اعمالی و نوسانات قیمت ارز، اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها ضروری بود، این امر، مورد مخالفت مجلس شورای اسلامی واقع شد.

وی با تاکید بر این که اختلاف نظر مجلس و دولت در موضوع هدفمندی یارانه ها، اختلافات فنی بوده و تلاش دو قوه باید در جهت اقناع یکدیگر موثر واقع شود، گفت: با توقف استمرار هدفمندی یارانه ها، پیشرفت ها و دستاورهای ارزشمند 20 ماه جراحی اقتصادی کشور، رنگ باخته و به چالش هایی تبدیل شده است که افزایش قاچاق از آن جمله است.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: امروز، قاچاق سوخت، به دور از رویه های سنتی و معمول صورت گرفته و حتی در برخی از مواقع، با استفاده از خط لوله در فاصله چند کیلومتری از ساحل به سمت دریا صورت می گیرد؛ که این امر نشان دهنده ایجاد فرصت آسوده قاچاق، از رهگذر توقف اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها است.

علیرضابیگی با بیان این که مخالفان اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها از طرفی، اجرای این طرح را مبتنی بر بهره برداری سیاسی دولت در آستانه انتخابات می دانند و از طرف دیگر، تحقق آن را موجب افزایش گرانی و فشار بر مردم می دانند، تاکید کرد: این دو استدلال متناقض نشان می‌دهد که مخالفت با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها سیاسی است و مخالفان اجرای این طرح اطمینان دارند که استمرار اجرای این طرح، به سود مردم بوده و اقبال عمومی جامعه را نسبت به تفکر دولت در پی خواهد داشت.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که نارسایی ساز و کارهای اقتصادی کشور، در دوره پیش از آغاز هدفمندی یارانه ها بارز بود، گفت: هدفمندی یارانه ها، طعم شیرین ملی شدن صنعت نفت را به مردم چشاند و باعث شد خود مردم به طور مستقیم، مدیریت ثروت شان را بر عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: مخالفان اجرای این طرح باید پاسخگوی این سوال باشند که درآمدی که امروز، از رهگذر هدفمندی یارانه ها در اختیار مردم قرار می گیرد، تا پیش از آغاز این طرح، صرف چه اموری می شد و چه نقشی در معیشت مردم داشت؟

علیرضابیگی به سفرهای شهرستانی خود و همچنین بازدید از روستاهای مختلف استان اشاره کرد و افزود: ابتکارات مردمی در نحوه هزینه کرد در آمد هدفمندی یارانه ها چشمگیر بوده و نشان دهنده فهم دقیق اقتصادی در میان توده مردم است.

وی در ادامه با اشاره به زلزله 21 مرداد یادآور شد: تقویت شاخص های توسعه استان به خصوص در روستاها، در حالی محقق شده است که مدیریت زلزله و بازسازی مناطق حادثه دیده، علی رغم بحران اقتصادی و گرانی مصالح ساختمانی، به نحو احسن اجرا شد.

وی با تاکید بر این که در مراحل مختلف مدیریت پس از زلزله 21 مرداد، مقوله بهره گیری از زمان، بیش از بحث های مالی حائز اهمیت بود، تصریح کرد: در روزهای بعد از زلزله، بیم این داشتیم که علی رغم مهیا بودن اعتبارات مورد نیاز، زمان کافی برای هزینه کرد اعتبارات موجود در بازسازی، وجود نداشته باشد؛ چرا که با توجه به در پیش بودن فصل سرما، احتمال وقوع حوادث تلخ و دلخراشی بود که جبران آن ها با پول ممکن نبود.

علیرضابیگی افزود: با این حال، امدادرسانی در جریان زلزله و همچنین بازسازی مناطق حادثه دیده، با اراده ملی و تلاش بی وقفه دولت در کوتاه ترین زمان صورت گرفته و در این میان، سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله زده نیز، نشان گر اولویت بحث زلزله در بالاترین سطح نظام اسلامی است.

وی با بیان این که توقع مردم از دولت، در هر حالت، بجا بوده و این امر، نشان دهنده اعتبار دولت در برآورده ساختن انتظارات مردم است، گفت: رویکرد دولت در تحقق شاخص های مختلف توسعه، مبتنی بر عدالت بوده و در این راه، هیچ تفاوتی بین نقاط مختلف شهری و روستاهای دوردست وجود ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: مردم، به پاسخی که در هشت سال گذشته از پیگیری مطالبات شان از دولت اخذ کرده اند، اطمینان دارند.

وی همچنین در سخنان آغازین خود با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، یادآور شد: در دوره ای که تفکر مقابله و ایستادگی در مقابل قدرت آمریکا، محدود به تکیه براردوگاه سوسیالیسم و کمونیسم بود، امام خمینی(ره) با تکیه بر مبانی دینی و اعتقادی و باورهای عاشورایی، نظام استبدادی شاهنشاهی را که از حمایت قدرت های بزرگ جهانی برخوردار بود؛ به خاک مذلت نشاند.

علیرضابیگی افزود: امروز، ندای انقلاب اسلامی به گوش تمام آزادی خواهان جهان رسیده و خیزش های بزرگ منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که کنترل پهباد فوق سری و پیشرفته آمریکا، توسط دانشمندان نظامی کشورمان، باعث تحقیر نظام سلطه شد، اظهار داشت: تکیه بر روح اعتماد و خودباوری در حوزه هایی که نظام سلطه با تکیه بر آن ها، در صدد قرار دادن جمهوری اسلامی در مضیقه و محدودیت است، باعث استمرار دستاوردهای نظام اسلامی و شکسته شدن هیمنه دروغین آمریکا خواهد شد. /س

 

برچسب ها: صنعت ، نفت ، طعم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.