تهران در طول دوران متمادي حوادث بسياري از سر گذرانده و در اين سير تاريخي کمتر کسي از آثار و تمدن باستاني مدفون در زير پوسته آن اطلاع دقيقي دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، پايتخت حال حاضر ايران بيش از آنچه مي‌دانيم،سرگذشتي پرپيچ و خم در دور دست‌هاي تاريخ داشته است قرنها پيش از آنکه آقا محمد‌خان قاجار آن را به پايتختي ايران برگزيند، اقوام آريايي که فن‌آوري کار با فلز را ياد گرفته بودند، وارد اين منطقه شده و در نياوران و قيطريه امروزي سکني گزيدند و بدين ترتيب حضور و اقامت آنها سر‌آغاز دوره باشکوهي به نام عصر آهن شد.
قيطريه منطقه‌اي در شمال تهران و محله عيان‌نشين‌هاست که اکنون خيلي‌ها آن را با برجهاي بلند و سر به فلک کشيده مي‌شناسند؛ اما قيطريه يک گورستان است.
گورستان عظيم و پر ابهتي که اجساد مردمان صنعتگر عصر آهن را با ابزار‌آلات خود در دل خاک جاي داده است.
براساس اين گزارش، قبل از دهه 50 و همزمان با گسترش و توسعه شهر تهران، تپه‌هاي بکر قيطريه هم از گزند مخرب چرخ هاي خشن بولدوزر‌هاي غول‌پيکر در امان نمانده وزير و رو شد.
بخشي از آثار تاريخي فراواني که در زير اين تپه‌ها نهفته بود توسط مردم محلي جمع‌آوري شد و بخشي نيز به همراه کاميون‌هاي خاکبرداري به خارج از شهر منتقل شد.
با اين حال هنوز کسي از وجود تمدن عظيم ايران باستان در زير تپه‌هاي قيطريه اطلاع دقيقي نداشت تا اينکه سر و صداي اين کشف بزرگ تاريخي به گوش باستان‌شناسان رسيد و هيئتي براي بازرسي به اين منطقه اعزام شدند.
اين هيات و به تبع آن اداره باستان‌شناسي وقت خواستار ممنوعيت ساخت و ساز در اين منطقه شد و شهرداري نيز جوازهاي صادر شده براي ساخت و ساز را به حالت تعليق درآورد و بدين ترتيب کاوشهاي باستان‌شناسي در قيطريه آغاز شد.
عبدالکريم ستاري، باستان‌شناسي و پژوهشگر آثار تاريخي در خصوص قدمت آثار کشف شده در تپه‌هاي قيطريه مي‌گويد؛ کاوشهاي مربوط به ارتفاعات قيطريه نشان از تمدن باستاني بيش از 3 هزار ساله دارد، بطوريکه مطالعه بر روي ظروف سفالي قرمز و خاکستري رنگي که بهمراه اجساد از داخل گورهاي قديمي بدست آمده، نشان از زندگي جمعي دوران عصر آهن در اين منطقه دارد.
ستاري معتقد است: از آجائيکه اقوام آريايي خورشيد ‌پرست بوده و به زندگي بعد از مرگ اعتقاد داشتند، مردگان خود را رو به آفتاب و در نقاط مطمئن زمين به صورت چمباتمه دفن مي‌کردند.ضمن اينکه در پايين و بالاي سرجسد، ظروف پر از غذا، به همراه وسايل و ابزار دفاع از خود را نيز مي‌گذاشتند تا درعالم بعد از مرگ زندگي راحتي داشته باشند.
اين گزارش مي‌افزايد: در سالهاي اخير و در پي حفر ايستگاه مترو قيطريه آثار باستاني ديگري نيز از اين منطقه کشف شد که يافته‌ها و نظريه‌هاي وجود تمدن بزرگ ايران باستان در اين ناحيه را قوت بخشيد هر چند سازمان ميراث فرهنگي با ثبت و حفاظت از محوطه باستاني قيطريه سعي در حفظ هويت آن داشت اما سرعت ساخت و سازها در محوطه باستاني قيطريه بسيار سريعتر از اقدامات ارگانهاي دولتي بود بطوري که تا قبل از اقدام عملي اين ارگانها، بسازد و بفروش‌ها گورستان قديمي را با تمام آثار و هويت تاريخي خود زير بتن و آسفالت دفن کردند تا شايد بدين طريق آنها در عمق خاک آرامش داشته باشند و اينها بر روي خاک در آسايش.
به هر حال قيطريه کنوني بر روي اين گورستان تاريخي بنا شده و تنها وجود پارک قيطريه ممکن است بخشي از هويت باستاني آنرا حفظ کند اما بلند مرتبه سازاني که به عمق خاک نفوذ کرده و يا استفاده از لايه‌هاي زيرزميني براي حمل و نقل و ساير تأسيسات شهري باعث شده تا اجساد اين بخت برگشتگان، از سر و صداي مصنوعات بشري و مزاحمت‌هاي پي‌در‌پي آن در گور بلرزد و همچنان در خطر تعرض بشر امروزي باشد./ي2


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار