رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تولید محصولات کشاورزی استان کرمانشاه نسبت به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رشد 583 درصدی داشته است.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مهندس «علی اشرف منصوری» در جمع خبرگاران اظهار کرد: میزان تولیدات بخش کشاورزی استان کرمانشاه در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کمتر از 600 هزار تن بود که این رقم در شرایط کنونی به چهار میلیون و 100 هزار تن رسیده است که این مهم ناشی از ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه‌ی بخش‌های تحقیقاتی، افزایش دانش فنی بهره‌برداران، توسعه‌ی مکانیزاسیون، توسعه‌ی اراضی آبی و ... است.

وی در خصوص پیشرفت‌ها در عرصه تولید محصولات استراتژیک، گفت: در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالانه 103 هزار تن گندم در این استان تولید می‌شد و این رقم در شرایط کنونی به بیش از یک میلیون تن در سال رسیده است.

به گفته‌ی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، این رقم نشان‌دهنده‌ی رشد 870 درصدی تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در استان کرمانشاه است.

منصوری با بیان این‌که تولید جو در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کمتر از 50 هزار تن بود و این رقم در شرایط کنونی به 350 هزار تن رسیده است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی استان کرمانشاه در زمره‌ی استان‌های شاخص کشور در زمینه‌ی تولید جو است و از این حیث صاحب برند است.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تولید ذرت دانه‌ای حرفی برای گفتن نداشتیم، ادامه داد: این در حالی است که میزان تولید ذرت دانه‌ای در شرایط کنونی در استان به بیش از 400 هزار تن رسیده است و از نظر میزان تولید و عملکرد در زمره‌ی استان‌های مطرح کشور هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که بیشترین میزان تولید در هکتار ذرت به استان کرمانشاه اختصاص دارد، افزود: میانگین تولید ذرت دانه‌ای در استان 9 تا 10 تن در هکتار است.

منصوری با اشاره به این‌که میزان تولید چغندر استان در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 100 تن بوده است، گفت: اکنون این رقم به مرز 500 هزار تن رسیده است.

به گفته‌ی وی، این استان در زمینه‌ی تولید و عملکرد چغندر قند جزو استان‌های شاخص کشور است و از این حیث جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید گوشت مرغ در استان تنها 3100 تن بود که امروز این رقم به 45 هزار تن رسیده است.

منصوری افزود: این رقم نشان‌دهنده‌ی رشد 1350 درصدی تولید گوشت مرغ در استان کرمانشاه است.

به گفته‌ی وی، در شرایطی که بر اساس آمارهای موجود میزان گوشت قرمز تولیدی در استان در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه نبود، اما امروز میزان تولید گوشت قرمز استان به 30 هزارتن در سال رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به تولید انواع ماهی و آبزیان در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: در آن زمان میزان تولیدات آبزیان استان تقریباً صفر بود و این در حالی است که این رقم امروزه به 12 هزار و 500 تن ارتقاء یافته است و در این زمینه جزو استان‌های شاخص در تولید آبزیان هستیم.

منصوری با اشاره به توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ادامه داد: گرچه رقم‌های موجود چشمگیر هستند اما هنوز از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان کاملاً استفاده نشده است و با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم شاهد موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک و با حرکت‌های شتابان آغاز شده در این زمینه استان کرمانشاه به قطب کشاورزی منطقه و حتی کشور تبدیل شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه این نشست تحولات یک‌سال گذشته در استان کرمانشاه را بیان و اظهار کرد: در حوزه‌ی ایجاد زیرساخت‌ها در یک سال گذشته 12 هزار و 500 هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین مجهز شدند که این رقم معادل 36 درصد کل فعالیت‌های انجام شده‌ی گذشته است.

منصوری افزایش راندمان آبیاری، بهره‌وری در مصرف آب، توسعه‌ی اراضی آبی، کاهش هزینه‌های تولید و ... را از تاثیرات اجرای این طرح برشمرد.

وی با اشاره به تحولات یک سال گذشته در بخش باغبانی گفت: توسعه‌ی باغبانی همواره در کانون توجهات سازمان جهاد کشاورزی بوده است و در این رابطه کارهای مطالعاتی اراضی انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: سال پیش حدود 1800 هکتار به سطح باغ‌های استان اضافه شد و کار احداث باغ‌های مناطق گرمسیری در حال انجام است.

به گفته‌ی منصوری، هم‌اکنون 42 هزار و 500 هکتار باغ در سطح استان کرمانشاه وجود دارد.

وی سپس تحولات استان در حوزه‌ی زراعت را بیان و تاکید کرد: مجموع فعالیت‌های انجام شده فعالیت‌های تحقیقاتی برای تولید و معرفی انواع بذور گواهی شده و ارقام جدید انجام شده است و بر این اساس تامین بیش از 32 هزار تن انواع بذر گندم در استان انجام شده است که این رقم معادل 13 درصد کل بذر تولیدی کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مهم‌ترین پروژه‌ی حفظ نباتات استان را نظارت بر مصرف سم، کاهش مصرف سم و مواد شیمیایی و در مجموع تولید محصولات سالم و گواهی شده برشمرد.

منصوری سپس به انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی به میزان 188 هزار نفر روز و ایجاد مزارع الگوی تداوم اجرای محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی افزایش 25 درصدی واحدهای مرغداری و افزایش تولید به میزان دو میلیون تن را از موفقیت‌های این سازمان دانست و گفت: در شرایطی که ظرفیت تولیدی واحدهای مرغداری از 7 به 9 میلیون قطعه در دوره رسیده است، تعداد واحدهای صنعتی استان از 477 واحد به 556 واحد صنعتی ارتقاء یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزایش 37 درصدی در ظرفیت واحدهای پرورابندی بره با ایجاد 21 واحد جدید با ظرفیت 11 هزار و 900 راس را از دیگر پیشرفت‌های این حوزه دانست.

منصوری افزایش 30 درصدی واحدهای تولید زنبور عسل طی یک سال گذشته با ایجاد 350 واحد جدید را از فعالیت‌های سازمان برشمرد و تصریح کرد: هم‌اکنون 44 هزار و 275 کولونی زنبور عسل در استان وجود دارد.

وی با بیان این‌که میزان تولیدات گاوهای شیری استان از 1410 به 1610 تن ارتقاء یافته است، تصریح کرد: افزایش پنج درصدی واحدهای گاوداری شیری از تحولات استان در سال گذشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک استان کرمانشاه به قطب دامپروری و گاوداری شیری مبدل شود.

منصوری با اشاره به موفقیت‌های استان در حوزه‌ی شیلات گفت: میزان تولیدات محصولات آبزی استان از رقم 7500 تن در سال گذشته به رقم 12 هزار و 500 تن در امسال رسید و این نشان‌دهنده‌ی رشد 67 درصدی تولید آبزیان در استان کرمانشاه است.

به گفته‌ی وی، بر اثر جهش در میزان تولید مدیریت شیلات استان به اداره‌کل شیلات ارتقاء یافته است و به زودی ابلاغ می‌شود.

به گفته‌ی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، بر اثر افزایش تولید، سرانه مصرف آبزیان نیز از 250 گرم در سال 73 به حدود 7 کیلوگرم در سال 91 رسیده است.

منصوری از افزایش صادرات آبزیان در استان سخن به میان آورد و تصریح کرد: میزان صادرات استان کرمانشاه به حدود 2000 تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به طرح توسعه‌ی کشاورزی گفت: طرح توسعه‌ی کشاورزی، استان را به یک کارگاه بزرگ کشاورزی تبدیل کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: این طرح در حال اجراست و بر اثر اجرای مرحله‌ی اول آن 80 درصد منابع تسهیلاتی بانک کشاورزی به توسعه‌ی واحدهای دامپروری اختصاص یافته است.

منصوری افزود: ایجاد ایستگاه تحقیقات ملی گیاهان دارویی و ایجاد ایستگاه تحقیقات محصولات باغی و زراعی ویژه‌ی مناطق گرمسیری در سرپل ذهاب از برنامه‌های پیش‌روی این سازمان است.

وی در ادامه استان کرمانشاه را یکی از استان‌های موفق در عرصه‌ی طرح توسعه‌ی کشاورزی دانست و گفت: جذب 100 درصدی منابع و تسهیلات پرداخت شده در استان کرمانشاه از جمله سبب شده است که ما در فهرست استان‌های برتر کشور قرار داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: در بحث واگذاری اراضی 7200 هکتار از عرصه‌های ملی به این طرح واگذار شده است که این رقم در کشور 40 هزار هکتار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.