مخترع تبریزی که پس از 23 سال در خرداد ماه امسال با ارایه طرح نانوآسفالت خودترمیم گر ضدترك، از طرف ITEX به عنوان برترین مخترع سال 2012 انتخاب و معرفی شده بود، در جريان پنجمين جشنواره بين المللي نوآوري و شکوفايي فجر انقلاب اسلامي، با ارايه اختراع نانورآکتور تصفيه گر فاضلاب شهري بدون توليد لجن، موفق به دريافت جايزه ويژه و ديپلم افتخار فدراسيون جهاني مخترعين شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، کامران رحمتی شادباد برترین مخترع سال 2012 جهان در این خصوص اظهار داشت: کشور عزيزمان زماني داراي اقتصاد مبتني بر توليد باشد که به سمت اقتصاد پژوهش محور حرکت کند و در نوآوري و ابتکار پيشرو باشد و لازمه اين امر آنست که به استعدادهاي خلاق و نوآور توجه شود و تنها به استعدادهاي علمي دانشگاهي اکتفا نشود و به مقوله اختراع که تجلي نوآوري است بيشتر بها داده شود که البته طي چند سال گذشته در اين زمينه به خوبي کار شده است و پيشرفت هاي قابل توجهي حاصل شده است.

سرپرست تيم علمي شهرداري تبريز در تشریح عملکرد اختراع خود گفت: مطالعات اولیه این طرح از سال 87 آغاز شد. در راستای این مطالعات و پس از دستیابی به دانش فنی آن، طرح مذکور به صورت پکیج در شرایط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفت و پس از دستیابی به نتیجه مثبت در ادامه به صورت پایلوت آزمایشی در تصفیه خانه فاضلاب تبریز نصب شده است و در حال حاضر در حال اجرایی کردن آن به صورت پایلوت در مسکن مهر با جمعیت تقریبی 500 نفر و دبی 100 مترمکعب در شبانه روز برای اولین بار در دنیا می باشیم. از ویژگی های بارز آن تأثیرگذاری بالای آن و تبدیل فاضلاب به آب قابل استفاده در مصارف کشاورزی، آبیاری و شستشو، سرعت بالا ، عدم تولید لجن در پروسه تصفیه و هزینه پایین نسبت به روش های متداول تصفیه فاضلاب می باشد. علاوه بر آن دستیابی به فناوری تولید نانوذرات کاتالیستی با اثرگذاری بسیار بالا برای اولین بار و ضدعفونی سازی آب خروجی با انجام پدیده سونولومینز از سایر خصوصیات این طرح می باشد.

شایان ذکر است این اختراع با همكاری "مسعود راستگار فرج زاده" كارشناسی ارشد مهندسی شیمی اجرا شده است و سال گذشته با حمایت شهرداری کلانشهر تبریز در مسابقات و نمایشگاه جهانی اختراعات 2011 سئول کره جنوبی حضور یافته و مدال طلای این دوره از مسابقات را از آن خود کرده بود.

رحمتی شادباد دانشجوی مقطع دكترای سازه های هیدرولیكی دانشگاه تبریز دارای سه مدال طلا، یك مدال نقره، جایزه ویژه وزارت علوم تایوان، اجرای دو طرح ملی، ارایه چندین مقاله چاپ شده در مجلات ISI و علمی پژوهشی و ارایه چندین مقاله در کنفرانس ها و همایش های داخلی و خارجی میباشد.

فدراسیون جهانی مخترعین مهمترین سازمان حمایتی برای مخترعین زیر نظر سازمان مالکیت فکری ملل متحد میباشد و در حال حاضر 85 کشور عضو رسمی این فدراسیون میباشند. این فدراسیون مسئول برگزاري المپياد و جام جهاني اختراعات بوده و همچنين حمايت كنندة برگزاری مسابقات جهانی اختراعات، نمايشگاههاي تخصصي و بين المللي اختراعات مي باشد. حمایت هاي مادی ، معنوی و حقوقی از مخترعین در جهان از جمله اهداف اين فدراسيون بوده و اعطاء کنندۀ جوایز در مسابقات بین المللی اختراعات در بیش از 85 کشور جهان میباشد.

پنجمين جشنواره بين المللي نوآوري و شکوفايي فجر انقلاب اسلامي بزرگترين نمايشگاه تجاري سازي اختراعات کشور مي باشد و با حضور 730 اختراع از 16 الي 18 بهمن ماه سال جاري در مصلي تهران و از طرف بنياد ملي نخبگان و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برپا گرديد. اين جشنواره در سه بخش داوري اختراعات، تحاري سازي اختراعات و بخش بين الملل برگزار شد. در بخش بين الملل جشنواره 60 مخترع از 30 کشور ازجمله کره جنوبي، لهستان، آلمان، ترکيه، چين، برزيل، کرواسي، تايلند، روسيه، اوکراين، قبرس، عراق، فيليپين حضور داشتند. سازمان مالکيت هاي فکري و معنوي سازمان ملل، فدراسيون جهاني مخترعين، مرکز بين المللي مالکيت فکري و مرکز انتقال فناوري آسيا و اقيانوسيه از نهادهاي بين المللي شرکت يافته در اين جشنواره مي باشند.

در جريان اين جشنواره دکتر ودرش رييس فدراسيون جهاني مخترعين، جايزه ويژه و ديپلم افتخار اين فدراسيون را به رحمتي، مخترع تبريزي اعطا کرد./س

 

برچسب ها: مخترع ، تبریزی ، مخترعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.