رئیس کمیته داوران جودو گفت: قوانین جدید داوری باعث جذابیت هرچه بیشتر ورزش جودو می شود.

علی محمد عزیزی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در خصوص برگزاری سمینار توجیهی داوری اعلام کرد: پس از اینکه فدراسیون جهانی جودو، قوانین جدید داوری را وضع کرد، در قاره های مختلف برای توجیه داوران و آموزش قوانین جدید سمینارهای متعددی را برگزار کرد.

جلسه توجیهی قاره آسیا هفتم و هشتم بهمن در تاشکند برگزار شد که من و محمد علی رستگار رئیس فدراسیون جودو ایران در آن حضور یافتیم.

وی ادامه داد: پس از آن سمیناری را به منظور آموزش قوانین جدید به داوران کشورمان به میزبانی تهران برگزار کردیم که از هر استان یک مربی و یک داور به تهران آمدند در این سمینار شرکت کردند، من و محمد علی رستگار نیز مسئولیت آموزش را برعهده داشتیم.

عزیزی در پاسخ به این سوال که چرا رئیس فدراسیون جودو خود مسئولیت تدریس را به عهده گرفته است گفت: رستگار جودوکار است و حضور وی در کنار من در جلسات توجیهی فدراسیون جهانی جودو باعث شد تا رئیس فدراسیون از نزدیک با وضع قوانین جدید آشنا شده و ما را در پیاده کردن این قوانین در کشور همراهی کند.

رئیس کمیته داوران جودو برای قوانین جدید جودو چند مثال آورد: یکی از قوانین جدید جودو که از سوی فدراسیون جهانی وضع شده این است که وزن کشی به جای اینکه صبح برگزار شود شب قبل از مسابقه و ساعت 7 بعد از ظهر برگزار خواهد شد، ضمن اینکه قرعه کشی پس از وزن کشی انجام خواهد شد.

وی افزود: جودو رشته ای المپیکی است و باید در راستای المپیک پیش برود به همین دلیل قوانین تغییر می کند با توجه به پخش تلویزیونی جودو قوانین داوری جدید باعث جذاب تر کردن این رشته ورزشی می شود و وقتی کشتی و حرکات گلادیاتوری گذشته که فقط مبارزه بود از بین خواهد رفت البته در این میان برخی تکنیک های جودو هم خود به خود حذف می شود.

رئیس کمیته داوران فدراسیون جودو خاطرنشان کرد: برخی معتقد هستند که قوانین جدید داوری به نفع ژاپن است و آنها نقش اساسی را در تغییر قوانین دارند، اما حقیقت این است که از سال 1951 همزمان با برگزاری اولین دوره مسابقه قهرمانی جودو تاکنون ژاپنی ها با وجود اینکه تغییر قوانین همیشه به نفعشان بوده هیچ نقشی در تغییر قوانین داوری نداشته اند.

عزیزی با اشاره به اینکه قوانین جدید در مسابقات لیگ اجرا خواهد شد در این باره توضیح داد: ما با برگزاری کلاس های آموزشی متعدد در استان های مختلف کشور همچنین پخش سی دی های آموزشی در تلاش هستیم که قوانین جدید را به داوران آموزش دهیم و فعلاً از داورانی که با این قوانین آشنایی بیشتری دارند در مسابقات استفاده خواهیم کرد تا به تدریج همه داوران با قوانین آشنا شوند./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار