باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا تمايل خود را براي افزايش فشارها عليه ايران در ازاي موافقت رژيم تل آويو براي از سرگيري گفت‌وگوها با تشکيلات خودگردان فلسطين نشان داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از جروزالم پست، روزنامه انگليسي ساندي تايمز در گزارشي نوشت، واشنگتن قول داده است تحريم‌ها عليه ايران را تشديد کند، حتي اگر رژيم اسرائيل در گفت‌وگوهاي احتمالي خود با تشکيلات خودگردان فلسطين مسائل مهم و کليدي همچون بحران در شرق بيت المقدس و مسئله آوارگان فلسطيني را ناديده بگيرد. 

ساندي تايمز نوشت، دو تن از مشاوران بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسرائيل در راستاي سناريوي سازش بر سر ايران و فلسطين به واشنگتن سفر مي‌کنند. 

اين روزنامه انگليسي به نقل از آرون ديويد ميلر، مشاور شش تن از وزراي خارجه امريکا در امور خاور ميانه نوشت: «باراک اوباما نمي‌خواهد به عنوان مسئول شکست آن چه از راه حل دو دولت باقي مانده است متهم شود.»

اين در حالي است که دور جديد تحريم‌هاي غيرقانوني دولت امريکا که درآمدهاي نفتي ايران را هدف گرفته است، از روز چهارشنبه ۱۸ بهمن (۶ فوريه) به اجرا گذاشته شده است.

بر اساس اين تحريم‌ها، کشورهاي خريدار نفت ايران بايد در داخل همان کشور يک حساب بانکي باز کرده و پول نفت وارداتي از ايران را به اين حساب واريز کنند و خارج کردن اين پول از آن کشور به شکل هر گونه ارز خارجي ممنوع است. 

همچنين، بانک‌هايي که پول نفت صادراتي ايران را به خارج از آن کشور خريدار منتقل کنند، در فهرست سياه امريکا قرار خواهند گرفت و از دسترسي به نظام مالي آمريکا محروم خواهند شد.

همچنين بر اساس اين قانون، ايران تنها مي‌تواند به جاي دريافت پول نفت خود از کشور خريدار، کالاهاي مورد نياز خود را از همان کشور خريداري کند. 

امريکا در حالي فشارهاي خود را بر ايران افزايش داده است که از نيت خود براي انجام گفت‌وگوهاي مستقيم با تهران خبر مي‌دهد. 

جو بايدن، معاون رئيس جمهور امريکا در چهل‌ونهمين کنفرانس سالانه امنيتي مونيخ که ۱۴ بهمن (۲ فوريه) برگزار شد، گفت که واشنگتن آماده است تا درباره برنامه انرژي هسته‌اي ايران با مقام‌هاي اين کشور به طور مستقيم گفت‌وگو کند.

با اين حال، وي يادآور شد که فشارها عليه ايران همچنان ادامه خواهد داشت. 

تحليل‌گران مي‌گويند ادعاي آمادگي امريکا براي انجام گفت‌وگوهاي مستقيم با جمهوري اسلامي ايران کاملا مضحک است، زيرا سياست ريشه‌دار امريکا در اعمال فشارها بر ايران با اصوال تعامل دوجانبه در تقابل کامل قرار دارد. 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران، در پاسخي سخت و قاطع، سخن گفتن امريکا از مذاکره همزمان با ادامه فشار و تهديد را حرکتي حيله‌گرانه از سوي مقامات اين کشور دانستند و از آن به شدت انتقاد کردند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز پنج‌شنبه در ديدار با فرماندهان، همافران و ديگر پرسنل نيروي هوايي ارتش فرمودند: «من ديپلمات نيستم، انقلابيم به همين علت صريح، صادقانه و قاطعانه حرف مي‌زنم: پيشنهاد مذاكره وقتي معنا دارد كه طرف حسن نيت خود را نشان دهد.»

ايشان به امريكايي‌ها خاطرنشان كردند: :اسلحه را مقابل ملت ايران مي‌گيريد و مي‌گوييد يا مذاكره يا شليك مي‌كنيم! اما بدانيد فشار و مذاكره با هم سازگار نيست و ملت مرعوب اين چيزها نخواهد شد.»

امريکا، اسرائيل و هم‌پيمانان آن‌ها همواره ايران را به تلاش براي رسيدن به اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي خود متهم مي‌کنند.

اين درحالي است که تهران ضمن همکاري کامل با ناظران و نمايندگان آژانس براي هرگونه نظارت بر تاسيسات هسته اي ايران و رفع هرگونه ابهام از برنامه صلح آميز هسته اي اين کشور، تاکيد مي‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش جنگ‌افزارهاي هسته‌اي و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق توسعه و دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي برخوردار است.

همچنين، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاکنون بازرسي‌هاي متعددي از تاسيسات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران انجام داده است، اما هيچ‌گاه مدرکي دال بر انحراف برنامه هسته‌اي صلح‌آميز تهران به سوي جنبه‌هاي غيرصلح‌آميز يافت نکرده است.

همچنين، رهبر معظم انقلاب در بخش ديگري از سخنان خود كشاندن جمهوري اسلاميِ ايران به پاي ميز مذاكره را برگ برنده مورد نياز امريكايي‌ها خواندند و افزودند: «آن‌ها مي‌خواهند به دنيا بگويند حسن نيت دارند اما كسي حسن نيتي نمي‌بيند.»

در پي اجراي تحريم‌هاي امريکا عليه بخش بانکي ايران، واردات بيش از ۵۰ قلم داروي مورد نياز بيمار خاص همچون انواع سرطان، سرطان کودکان، تالاسمي، ام‌اس، بيماري‌ها تنفسي و قلبي به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است. 


برچسب ها: نتانیاهو ، اوباما ، باج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار