روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 برای عشایر سخت كوش كه برای آباد كردن میهن خود جانفشانی های بسیاری كرده اند یادآور روزهای شیرینی نیست اما با وقوع انقلاب اسلامی عشایر دلیر گچساران توانستند تكیه گاه مطمئنی برای رشد و تعالی خود بیابند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران یاسوج  ، جامعه عشایری این شهرستان پیش از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی از جایگاه چندانی در جامعه برخوردار نبود و سهم چندانی از رفاه و خدمات اجتماعی، اعتبارات اقتصادی، عمرانی، بهداشتی نداشت.
بالا بودن شاخص های مرگ و میر بر اثر بیماری های واگیردار به ویژه در بین كودكان ، عدم دسترسی به آب بهداشتی باعث شیوع انواع بیماری های روده ای ، پایین بودن سطح سواد ، عدم دسترسی به امكانات رفاهی از مشكلاتی بود كه عشایر غیور با آن روبه رو بودند .
با پیروزی انقلاب اسلامی تحولی شگرف در زندگی این قشر به وجود آمد به گونه ای كه بسیاری از امكانات رفاهی و بهداشتی مانند حمام خورشیدی ، سرویس های بهداشتی ، توزیع آب به صورت سیار ، مدارس عشایری و دوره های آموزشی كوتاه مدت مهارت های زندگی و حرفه ای در مناطق عشایر نشین به وجود آمد .
یكی ازساكنان منطقه عشایر نشین كلاغ نشین گفت : در زمان پهلوی سخت ترین دوران برای عشایر گچساران بود .
'علی رضایی' در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود : شیوع بیماری در بین دام ها و غارت اموال عشایر از سوی راهزنان خاطرات تلخی بود كه هیچگاه ازذهنم فراموش نمی شود .
وی اظهار كرد : به بركت نظام جمهوری اسلامی امروز با پرداخت سه سال بیمه اجتماعی عشایر بازنشسته شده ام و خود و فرزندانم از مستمری صندوق بیمه عشایر این شهرستان بهره مند هستیم .
یكی از ساكنان منطقه عشایری پاكوه گفت : در زمان پهلوی تنها درآمد زندگی عشایر با پرورش دام تامین می شد كه در صورت شیوع بیماری بین دام ها قحطی و مرگ بر اثرگرسنگی زندگی مردم را تهدید می كرد .
'محمد رضا دره شوری' افزود : اما در حال حاضر در سایه نظام جمهوری اسلامی با شركت در دوره آموزشی پرورش قارچ بخشی از در آمد خانواده ما از این طریق تامین می شود .
رییس اداره امور عشایر گچساران و باشت گفت : 528 منبع ذخیره آب در مناطق عشایری ، هفت حمام خورشیدی ، پنج فروشگاه توزیع مواد غذایی ، احداث راه های دسترسی ، مدارس سیار برای دانش آموزان با معلمان مجرب استقرار یافت .
'بهمن آزادی ' در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: واكسینه شدن مداوم دام های عشایر ، توزیع كپسول گاز ، نفت سفید ، علوفه دام و آب به صورت مداوم تا حدودی از مراجعه روستاییان به شهر كاسته است .
وی اظهار كرد : واگذاری بیش 600 هكتار از عرصه های ملی برای ایجاد اشتغال پایدار و احداث مسكن ، طرح اسكان دایم عشایر و سكونت بیش از 350 خانوارعشایر در مناطق پاگوه ، كلاغ نشین و آبگندی بخشی از خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران به قشر زحمت كش و تولیدگر جامعه عشایر در این شهرستان است .
رییس اداره امور عشایر گچساران و باشت تصریح كرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ایجاد زیرساخت های اولیه زندگی در مناطق عشایری شاخص زندگی و عمر از یك طرف و شاخص سواد از طرف دیگر به طورچشمگیری افزایش یافت .
آزادی تاكید كرد : الیته جامعه عشایر این شهرستان در تمام صحنه هایی كه لزوم به حضور نیروهای مردمی بوده است پیشرو بوده اند كه بارزترین نمونه آن را در جنگ تحمیلی ، انتخابات و حضور در برنامه های سیاسی و اجتماعی را میتوان به وضوح مشاهده كرد.
وی بر اعلام آمادگی عشایر برای حضور چشمگیر با لباس های سنتی عشایر در راهپیمایی بزرگ 22 بهمن ماه خبر داد .
شهرستان های گچساران و باشت دارای بیش از 14 هزار نفرجمعیت عشایری و بیش از 700 هزار راس دام سبك و سنگین است كه نقش مهمی در تولید گوشت و فراوردههای دامی استان كهگیلویه و بویراحمد دارد ./س
برچسب ها: انقلاب ، عشایر ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.