حمادی الجبالی اعلام کرد اگر موفق نشود تا اواسط هفته آینده دولتی با ترکیب شخصیت های تکنوکرات تشکیل دهد، آماده است استعفا کند ، وی همچنین از سمت دبیرکلی جنبش النهضه استعفا کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، حمادی الجبالی نخست وزیر تونس گفتگو با خبرگزاری رسمی تونس (تاپ) و شبکه رادیویی «شمس اف ام» گفت : « من اسامی وزرای کابینه جدید را تا اواسط هفته آینده اعلام می کنم، اگر این ترکیب بندی پذیرفته شد، به وظایف خود به عنوان نخست وزیر ادامه می دهم در غیر این صورت، از رئیس جمهور درخواست خواهم کرد فرد دیگری را برای تشکیل دولت جدید انتخاب کند.»

این برای نخستین بار است که حمادی الجبالی، فرد شماره دو حزب اسلامگرای النهضه تهدید به استعفا می کند؛ وی همچنین به این سبب که گفته است قصد دارد دولتی غیرسیاسی تشکیل دهد، با هیئت مدیره النهضه دچار تنش شده است.

جبالی که فردی میانه رو در النهضه محسوب می شود، بار دیگر گفته است که قصد دارد رضایت همه احزاب سیاسی را در کشورش کسب کند. اگرچه وی به خاطر پیشنهادی که در مورد تشکیل دولتی با ترکیب افراد تکنوکرات مطرح کرده با اطرافیانش دچار تنش شده است ولی مخالفان و جامعه مدنی به شدت از این تصمیم استقبال کرده اند.

وی به طور ضمنی اعلام کرده است هم خودش و هم اعضای دولتی که معرفی می کند در انتخابات آینده نامزد نخواهند شد.

انتخابات در تونس نمی تواند پیش از تدوین قانونی اساسی جدید در این کشور برگزار شود. فرایند تدوین قانون اساسی ماههاست به علت اختلافات در مجلس موسسان، در بن بست قرار دارد.

تونس از تابستان امسال صحنه موجی از تنش های سیاسی و اجتماعی و نارضایتی های مدنی است. به قتل رسیدن شکری بلعید از رهبران لائیک مخالف دولت تونس در هفته گذشته بر این تنش ها دامن زده است.

همچنین المنار دقایقی پیش اعلام کرد : حمادی الجبالی نخست وزیر تونس از سمت دبیرکلی جنبش النهضه استعفا کرد.

وی همچنین اعلام کرد وزرای وابسته به جنبش النهضه در ورازتخانه های حاکمیتی تغییر خواهند کرد.
برچسب ها: تونس ، استعفا ، درگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار