اسلام در فرانسه اهميت فزاينده اي پيدا کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24 ؛ در منطقه آلزاس در شرق فرانسه ، اسلام جايگاه خاصي دارد به طوري که ده درصد از جمعيت اين منطقه را  مسلمانان تشکيل مي دهند.  اين تحول فقط به موج مهاجرت گسترده در دهه 1970 مربوط نمي شود بلکه منطقه آلزاس فرانسه از جايگاه خاص سياسي  برخوردار است که  امکان حمايت دولتي را از اديان فراهم مي سازد. اوليويه بيتز معاون شهردار استراسبورگ گفت: اسلام امروز بخشي از حقايق جامعه ما است و ما در منطقه آلزاس به علت برخورداري از بودجه دولتي براي اديان تصميم گرفته ايم علاوه بر اديان مسيحيت و يهوديت از دين اسلام نيز حمايت کنيم. 

استراسبورگ هم اکنون  نماد اسلام فرانسوي به شمار مي رود. در ماه فوريه سال 2012 اولين گورستان عمومي اسلامي  در فرانسه در استراسبورگ گشايش يافت.بزرگترين مسجد فرانسه نيز در اين شهر افتتاح شده است. جوانان مسلماني که در فرانسه متولد شده اند پس از کلاسهايشان به مسجد مي روند و درباره مذهب صحبت مي کنند.

اين جوانان مي گويند فرانسوي بودن و مسلمان بودن لزوما کار را آسان نمي کند. دختران محجبه در مدرسه مجبورند بي حجاب سر کلاسهايشان بروند اما خارج از کلاس دوباره محجبه مي شوند. يکي از دختران هم کلاسي آنان که به مسيحيت اعتقاد دارد براي آشنايي بيشتر به مسجد مي آيد و از اين دين دفاع مي کند. احتمال دارد او در آينده مسلمان شود. جوانان مسلمان فرانسوي به کمک برنامه هاي کاربردي گوشيهاي هوشمند تلفن همراه خود از ساعات اذان اطلاع مي يابند. 

در حالي که کليساها و کنيسه هاي زيادي در فرانسه وجود دارد اکثر مسلمانان در  ديگر شهرهاي فرانسوي مسجد مناسب ندارند و اغلب در نمازخانه هاي موقت نماز مي خوانند.در حال حاضر بسياري از  اين نماز خانه ها به طور منظم هدف اقدامات نژاد پرستانه  قرار مي گيرند. مسجد جامع استراسبورگ که بزرگترين مسجد در فرانسه به شمار مي رود هنوز مناره ندارد و فقط پنجاه درصد از مساحتي که ابتدا به آن اختصاص داده شده بود، احداث شده است. موانع اقتصادي، نژادپرستانه و سياسي زيادي در احداث اين مسجد وجود داشت. 

کتابخانه، نمايشگاه  ، چايخانه، مناره و بخش هاي ديگر از طرح اوليه حذف شده است. شهرداري سوسياليست کنوني استراسبورگ با احداث مناره ها موافقت کرده است اما فعالان راستگراي افراطي به طور گسترده عليه اين تصميم بسيج شده اند. جوانان گروهک «جنبش هويت گرا» مواضع افراطي عليه مسلمانان دارند و اين اقدام را اسلامي شدن فرانسه تلقي مي کنند. جمعه ها تعداد مراجعه کنندگان به مسجد جامع  استراسبورگ بسيار زياد است. شمار فزاينده اي از فرانسويها سئوالات خود را درباره چگونگي مسلمان شدن و ديگر سئوالات مذهبي در اين روز مطرح مي کنند. اين نشان مي دهد محبوبيت اسلام در اين کشور رو به افزايش است. در استراسبورگ مسلمانان و ائمه جماعت اسلامي ميانه رو را  در پيش گرفته اند که مطابق با جامعه کنوني  متحول شده است.  اسلام دومين دين در فرانسه به شمار مي رود.



برچسب ها: فرانسه ، اسلام ، محبوبیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار