معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی بر اهمیت برگزاری انتخابات در مالی به عنوان راهی برای آشتی سیاسی و برقراری ثبات در این کشور آفریقایی تاکید کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، جفری فلتمن روز جمعه در همین خصوص گفت، سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا کشور مالی انتخاباتی مشروع و معتبر را تا پایان ماه ژوئیه برگزار کند.
وی همچنین تاکید کرد که تلاش‎های بین‎المللی به منظور کمک به حل بحران مالی باید با دقت هماهنگ شود و باید به مردم مالی اجازه داده شود که در روند سیاسی کشور خود و پیشرفت این روند مشارکت داشته باشند.
فلتمن که پیشتر به عنوان سفیر امریکا در لبنان و مشاور وزیر خارجه امریکا در امور خاور نزدیک نیز فعالیت داشته ، در ادامه خاطرنشان کرد:  میان کمکی که مالی به آن احتیاج دارد و حضور ما باید توازنی مناسب برقرار شود.
اظهارات فلتمن در زمانی مطرح شده است که مردم مالی خواستار برکناری آمادو هایا سانوگو رهبر کودتا و به قدرت رسیدن دولت مردمی و منتخب این کشور شده‎اند.
ناآرامی در مالی پس از آن آغاز شد که آمادو تومانی توره رئیس جمهور این کشور در جریان یک کودتای نظامی در ۲۲ مارس ۲۰۱۲ از قدرت برکنار شد.
رهبران کودتا در این کشور آفریقایی مدعی شدند که به دلیل ضعف و ناتوانی دولت در کنترل شورشیان طوارق در شمال مالی، اقدام به کودتا کردند.
بحران مالی با آغاز تهاجم فرانسه در تاریخ یازدهم ژانویه به این کشور آفریقایی و دخالت پاریس در امور داخلی آن وخیم تر شد.
فرانسه به بهانه متوقف کردن پیشروی جنگجویان در شمال مالی ، تهاجم خود را به این کشور آفریقایی آغاز کرد.
بسیاری از کارشناسان و صاحب‎نظران امر بر این باورند که ذخائر و منابع طبیعی سرشار مالی از جمله ذخائر اورانیوم می‎تواند به عنوان یکی از دلایل اصلی جنگ‎افروزی فرانسه علیه این کشور آفریقایی، مد نظر قرار گیرد.
هزاران تن از مردم مالی با آغاز جنگ فرانسه علیه این کشور مجبور به ترک خانه‎های خود شده‎اند.





برچسب ها: بین الملل ، مالی ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار