از دیدگاه یک جامعه شناس، مبارزه با مسئولیت گریزی و بی‌تفاوتی‌های اجتماعی در خانواده و اجتماع، نیاز به توضیح و تبیین نقش‌های اجتماعی، نظارت و ممارست دارد.

جعفر بای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به انجام حق و تکلیف در چهارچوب‌های مسئولیت‌های تعیین شده در جامعه گفت: مهارت مسئولیت پذیری، امری اتفاقی است که باید در جامعه از طریق نظام تربیتی خانواده آموزش داده شود تا بتوان شاهد اجرای دقیق این مهارت اجتماعی در سطح جامعه باشیم.

وی همچنین ادامه داد: شخصی که به نحو احسن به اجرای تکالیف خود در برابر دیگران می‌پردازد با عدم بهره‌برداری از حقوق مورد انتظار خویش،‌در انجام تکالیف و مسئولیت‌های بعدی دچار یاس و سستی خواهد شد.

بای با بیان این که مسئولیت گریزی و بی‌تفاوتی‌های اجتماعی، زمینه مسئولیت ستیزی را در جامعه تقویت می‌کند افزود: لازمه زندگی اجتماعی تلاش و کوشش، همکاری، هماهنگی و همدلی با یکدیگر است که با عدم مسئولیت پذیری در جامعه با سردی، بی‌تفاوتی و دلسردی مواجه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که نهادینه شدن حس مسئولیت پذیری در بین عناصر انسانی نیاز به آموزش دارد گفت: توضیح و تبیین دقیق و نقش اجتماعی اعضای یک خانواده و نظارت و مراقبت نسبت به انجام آنها از سوی والدین،‌ارتقا آگاهی‌های اجتماعی نسبت به مسئولیت‌های شهروندان در تقابل با یکدیگر، اعطای فرصت تمرین و کسب مجال، نیاز مبرم تقویت این مهارت خطیر اجتماعی است.

بای در خاتمه اظهار داشت: تشویق‌های اجتماعی برای عناصر مسئولیت پذیر افزایش رفاه اجتماعی و انسجام گروهی هم چنین توانمندسازی عناصر انسانی در قبال انجام این امر، گزینه های مناسبی برای افزایش احساس مسئولیت است./ز
برچسب ها: آموزش ، پرورش ، اجتماع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار