یک کارشناس مسائل بین الملل از مهمترین محورهای دیپلماسی آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری اوباما می‌گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، سردار حسین علایی، فرماندۀ سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و تحلیل گر مسائل بین المللی در پاسخ به سوالی پیرامون دلایل سیاست خاورمیانه آمریکا گفت: رویکرد اوباما به چگونگی حل چالشهایی که آمریکا با آنها مواجه است، رویکرد استفاده از قدرت و دیپلماسی هوشمند است و تلاش می‌کند که در دورۀ دوم ریاست جمهوری از سیاست های جرج بوش به طور آشکاری فاصله بگیرد. در دوران جرج بوش و نئومحافظه کاران، حل مسائل سیاست خارجی از طریق به کارگیری نیروی نظامی بود. در دوران اوباما حضور نیروی نظامی پذیرفته شده است ولیکن به کارگیری دیپلماسی هوشمند و ابزار سیاسی در اولویت قرار دارد.
علایی افزود: آمریکایی‌ها استقرار و حضور نیروی نظامی را مدنظر دارند اما از طرف دیگر آن را تا جایی که ممکن است به کار نمی‌گیرند و به جای نیروی نظامی، قدرت امنیتی را به کار می‌گیرند و متکی بر اطلاعات و عملیات امنیتی اهداف خود را پیش می‌برند. در دوران جرج بوش، آمریکا نتوانست بن لادن را پیدا کند، چون رویکرد آمریکا استفاده از نیروهای نظامی بود. با روی کار آمدن اوباما، اولویت آمریکا به کارگیری نیروهای امنیتی علیه القاعده شد. بنابراین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا توانستند هم بن لادن را شکار کنند و هم با کمک نیروی نظامی وی را از بین ببرند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که" کدامیک به شکل بهترین منافع آمریکا را تأمین می‌کند؟" افزود: نیروی نظامی قدرت سخت است و می‌تواند عملیات را در سطح آشکار انجام دهد. وقتی فضای معادلات بین المللی، سیاسی و یا امنیتی می‌شود نیروی نظامی دیگر خیلی کارآمدی ندارد در اینجا نیروهای اطلاعاتی و امنیتی هستند که می توانند اهداف را پیش ببرند. از سویی آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه از برخی از کشورها به عنوان ابزار اجرای سیاست خود استفاده می‌کنند. این کشورها عبارتند از ترکیه، عربستان و قطر که به خوبی در خدمت برنامه‌های آمریکا عمل‌کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.