اقتصاد آلمان به علت فشار رواني تحميل شده به کارمندان و کارگران در محيط کار، بيش از شش ميليارد يورو زيان ديده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پايگاه خبري دويچه وله ؛  پژوهشي جديد نشان مي‌دهد که اغلب کارکنان در اثر دگرگوني‌هاي ساختاري و تغييرهاي پي‌درپي در محيط کار به بيماري‌هاي ناشي از فشار زياد مبتلا مي‌شوند. مديريت نادرست مسئولان در اين رابطه، مزيد بر علت است. فشار رواني در محيط کار و پيامدهاي آن براي کارکنان در سال‌هاي گذشته در آلمان افزايش يافته است. فشار رواني اغلب هنگامي بروز مي‌کند که کارکنان با چالش، تهديد يا دگرگوني اساسي روبرو مي‌شوند. به عبارت ديگر تعادل ميان توان فرد براي انجام کار و انجام وظيفه خواسته‌شده از وي برهم مي‌خورد. اين که آينده شغلي فرد با وجود تحمل فشار و انجام وظيفه، تامين ‌نمي‌شود، نيز يکي ديگر از عوامل پيدايي فشار رواني در محيط کار است.

بر اساس تازه‌ترين آماري که «اداره مرکزي حمايت از کارکنان و بهداشت» آلمان با عنوان «گزارش فشار رواني در محيط کار در سال 2012"  منتشر کرده است، 43 درصد کارکنان نهادهاي توليدي و خدماتي اين کشور از افزايش فشار رواني در محيط کار رنج مي‌برند. به نظر 18000 پرسش‌ شونده‌اي که در اين پژوهش شرکت کرده‌اند، تغييرات ساختاري و چالش، از جمله عوامل بروز فشار رواني است. بر پايه‌ي نتايج اين ارزيابي، از هر 5 کارمند و کارگر در آلمان، يک نفر زير فشار کاري قرار دارد. اين در حالي است که «دورنماهاي مثبت شغلي از سال‌هاي 2005 ـ 2006 تا کنون تغييري نکرده است.

دليل افزايش فشار رواني در محيط کار، اغلب دگرگوني‌هاي ساختاري و تغيير و تحولاتي‌ است که در اين محيط ايجاد مي‌شود. مديران و مسئولان شرکت‌ها بيش از ديگر گروه‌ها از اين تغييرات آسيب مي‌بينند. به گفته‌ي ايزابل روته، رئيس اداره‌ مرکزي حمايت از کارکنان و بهداشت، اين امر بر شيوه‌ مديريت اين مسئولان تاثير منفي مي‌گذارد.پشتيباني کارکنان از يکديگر در گروه‌هاي کار59 درصد از پرسش‌شوندگان معتقد بودند که بدون اين ياري، مي‌بايست فشار رواني بيشتري را تحمل کنند.

اورزولا فن در لاين،وزير کار آلمان، از کارفرمايان و اتحاديه‌هاي کارگري و کارمندي اين کشور خواست که با اين «پديده‌ي زيان‌آور» مبارزه کنند. وي تاکيد کرد که درصد بيماري‌هاي ناشي از فشار رواني در 15 سال گذشته، به ميزان 80 درصد افزايش يافته است: به دليل اين که کارکنان بيش از 20 هزار روز بيمار بودند و نتوانستند کار کنند، در نتيجه اقتصاد آلمان مبلغ کلاني بالغ بر 6 ميليارد يورو از دست داده است.

اتحاديه‌هاي کارگري و کارمندي آلمان کارفرمايان را مسئول اين زيان مالي و بيماري کارکنان نهادهاي توليدي و خدماتي مي‌داند. آنلي بونتن‌باخ، نماينده‌ اين اتحاديه‌ها، در مصاحبه‌اي گفت که اتحاديه‌ کارفرمايان از امضاي پيماني مبني بر چگونگي تعيين و کنترل ميزان فشار رواني در محيط کار خودداري کرده است. رئيس اتحاديه‌ي کارفرمايان، ديتر هونت، ضمن رد اين اتهام و اعلام آمادگي براي ادامه‌ي گفت‌وگو با نمايندگان کارکنان و کارگران تصريح کرد که اين بحث را نبايد با ارائه‌ آمار نادرست و اتهام‌زني به کارفرمايان آغاز کرد. در حال حاضر کارخانه‌ها و شرکت‌هاي توليدي و خدماتي آلمان، موظفند در محل کار دوره‌هاي پيش‌گيري از فشار رواني داير کنند. نهادهايي که از انجام اين آيين‌نامه سرباز زنند، جريمه مي‌شوند. 



                                    آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: اقتصاد ، آلمان ، روانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار