حزب حاکم آفریقای جنوبی از پاتریس موتسه‌په غول بخش معدن این کشور به سبب عمل بی‌سابقه وی تقدیر کرده و وی را بخشی از بورژواهای وطن‌دوست سیاهپوست آفریقای جنوبی دانسته است که دارای وجدان اجتماعی است. وی تنها میلیاردر سیاه‌پوست آفریقای جنوبی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از کریستین ساینس مونیتور، در سی‌ام ژانویه 2013، پاتریس موتسه‌په میلیاردر اهل آفریقای جنوبی متعهد شد نیمی از درآمد حاصله از اموال خانواده خود را به امور خیریه اختصاص دهد. اتحادیه ملی آفریقا (ANC )، که حزب حاکم بر کشور است، در یک بیانیه مطبوعاتی به وی تبریک گفت.

 در این بیانیه آمده است: «این اقدام بی‌سابقه و خیرخواهانه در آفریقای جنوبی، نشان دهنده دیدگاه ما در مورد بورژواهای وطن‌دوستی است که هدف آنها منعکس کننده درک عمیق از چالش‌های توسعه و محدودیت‌های پیش روی آفریقای جنوبی و مردم آن است».

به زبان ساده بورژوا به معنای دسته‌ی بالاتر یا مرفه و سرمایه‌دار در جامعه است و مفهوم «بورژواهای وطن‌پرست» توسط نلسون ماندلا مطرح شده و توسط تابو امبکی جانشین وی مورد تاکید بیشتر قرار گرفت. هدف نهایی از طرح این اصطلاح آن بوده است که همانطور که قدرت سیاسی از سفیدها به اکثریت سیاه‌پوست این کشور منتقل شده است، قدرت اقتصادی هم به آنها منتقل شود.

سرمایه‌داران سیاه‌پوست از طریق همبستگی نژادی به کمک فقرا آمده‌اند. ایجاد این طبقه ثروتمندان سیاه‌پوست بخش مهمی از سیاست توانمندسازی اقتصادی سیاهان این کشور بوده است.

آقای موتسه‌په مثالی درخشان از بورژواهای وطن‌دوست است.معمولا از وی به عنوان ثروتمندترین سیاه‌پوست کشور نام برده می‌شود. موتسه‌په ایده رفتار خود را از وارن بافت و خانواده گیتس، ثروتمندان مشهور آمریکایی گرفته و به این سبب از آنها تقدیر می‌کند.

موتسه‌په ارتباط نزدیکی هم با حزب حاکم آفریقای جنوبی دارد. شوهر خواهر وی نامزد معاونت ریاست جمهوری در انتخابات سال 2015 خواهد بود و ممکن است بعدا به ریاست جمهوری هم برسد. وی نیز با ثروتی معادل 675 میلیون دلار از بورژواهای وطن‌دوست آفریقای جنوبی است.

طبق اعلام موسسه مشهور فوربس، کشور آفریقای جنوبی چهار میلیاردر دارد. نیکی اوپنهایمر، یوهان روپرت، کریستوفل وایس و موتسه‌په این چهار تن هستند که به ترتیب 6.4، 5.7، 3.7 و 2.65 میلیارد دلار ثروت دارند. همه این افراد به جز موتسه‌په سفیدپوست هستند و همگی در حوزه‌های بسیار متنوعی مشغول فعالیت هستند ولی اوپنهایمر ثروت خود را بیشتر از الماس و روپرت از بانکداری، معدن و کالاهای لوکس به دست آورده‌اند. وایس نیز بیشتر ثروت خود را از کار در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دست آورده است.

منبع: تابناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار