بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۳۷- ۳۹ سوره طه
وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَى ﴿۳۷﴾ إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى ﴿۳۸﴾ أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي ﴿۳۹﴾

و به راستى بار ديگر [هم] بر تو منت نهاديم (۳۷) هنگامى كه به مادرت آنچه را كه [بايد] وحى مى‏شد وحى كرديم (۳۸) كه او را در صندوقچه‏اى بگذار سپس در دريايش افكن تا دريا [=رود نيل] او را به كرانه اندازد [و] دشمن من و دشمن وى او را برگيرد و مهرى از خودم بر تو افكندم تا زير نظر من پرورش يابى (۳۹)

*در آیۀ اول این قطعه سخن از وحی کردن به مادر موسی آمده است و این نشان می‌دهد که وحی افزون بر معنای خاص که وحی خدا به انبیاست معنی کلی‌تر و عمومی‌تری نیز دارد.

مادر موسی چو موسی را به نیل       درفکند از گفته ربّ جلیل
        خود ز ساحل کرد ز حسرت نگاه       گفت ای طفل صغیر بی گناه 
                  گر فراموشت کند لطف خدا       کی رهی زین کشتی بی ناخدا
        وحی آمد کاین چه فکر باطل است       کودک ما اینک اندر ساحل است
                  ما گرفتیم آنچه را انداختی       دست حق را دیدی و نشناختی
          پروین اعتصامی

*در وحی خداوند به مادر موسی لطیفه ای امید بخش و دلگرم کننده هست که ترس آدمی را از نگرانی‌ها و تشویش‌ها به خصوص وقتی کارها پیچیده می‌شود، از میان می‌برد.

*مادری که می‌ترسد فرزندش را به فرمان فرعون زمان بی گناه بکشند فرمان می‌یابد که فرزندت را در صندوقی گذار و به دریا انداز. ما آن را به دست کسی می‌رسانیم که او را با ما سر دشمنی است و با کودک شما نیز دشمن است.

*مادر به کدام دل چنین راهی را برای نجات فرزند انتخاب کند مگر ایمانی که به وحی الهی دارد که هیچ تشویش به دل راه مده، ما در دل او محبت موسی را می‌اندازیم و او را در زیر چشم خویش پرورش می‌دهیم.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار