بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۱۱۱ سوره اسرار
وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا
و بگو ستايش خدايى را كه نه فرزندى گرفته و نه در جهاندارى شريكى دارد و نه خوار بوده كه [نياز به] دوستى داشته باشد و او را بسيار بزرگ شمار.

*آن کس می تواند همه چیز را بیافریند که خود در دایرۀ هیچ چیز محدود نباشد. آفریدگار کل از کل مبرّاست و از جزء مبرّاست چنانکه آینه چون هیچ صورتی ندارد می تواند هر صورتی را نشان بدهد و این یکی از تنزیه است.

*و اگر مردم مسیح یا عزیز را فرزند خدا خوانده اند بر طریق مجاز سخن گفته اند و گرنه خطا کرده اند  وامروز نیز مسیحیان دانا و خردمند مسیح را پسر انسان می دانند چنانکه جبران خلیل، از مسیحیان لبنان، کتابی با همین عنوانِ «مسیح پسر انسان» نوشته است.

*البته هیچ حکمی نسبت به فرزند به معنای رایج به خداوند نمی دهد اما گاه تصور می شود که آفرینش در حکم زایش خداوند است و ما آدمیان همه فرزندان خدا هستیم. باید گفت این تصور نیز ما را از الهیت دور می کند زیرا آن رابطه که بین آفریده و آفریدگار هست بین پدر و مادر و فرزند نیست.

*فرزند اگر چه از پدر و مادر پدید می آید اما وجودی مستقل است و اوصاف و خلقیات خود را داراست و ای بسا پسران که در مقابل پدر و مادر ایستاده اند و دین و اخلاق آنها را نپسندیده اند و نپذیرفته اند چنانکه ابراهیم از یک طرف و چنانکه فرزند نوح از طرف دیگر.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار