بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۳۷– ۳۹ سوره طه
وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَى ﴿۳۷﴾ إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى ﴿۳۸﴾ أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي ﴿۳۹﴾

و به راستى بار ديگر [هم] بر تو منت نهاديم (۳۷) هنگامى كه به مادرت آنچه را كه [بايد] وحى می‌شد وحى كرديم (۳۸)كه او را در صندوقچه‏ اى بگذار سپس در دريايش افكن تا دريا [=رود نيل] او را به كرانه اندازد [و] دشمن من و دشمن وى او را برگيرد و مهرى از خودم بر تو افكندم تا زير نظر من پرورش يابى (۳۹)


*در این مقام خداوند با کلیم خود هم کلام می‌شود و پاره ای از لطف‌ها و موهبتهایی را که در حق موسی عطا فرموده بیان می‌کند تا موسی را و ما را مایۀ عبرت و حکمت شود.

*و احساس کنیم که لحظه به لحظه زندگی ما از حضور الهی آکنده است و دوستی مهربان و آگاه ما را آهسته آهسته در زیر چشم عنایت خود تربیت می‌کند و می‌سازد چنانکه عقل در شگفت می‌شود.

خرد دارد از این صد گونه اشگُفت         که «و لتصنع علی عینی» چرا گفت  
گلشن راز

*در آیۀ اول این قطعه سخن از وحی کردن به مادر موسی آمده است و این نشان می‌دهد که وحی افزون بر معنای خاص که وحی خدا به انبیاست معنی کلی‌تر و عمومی‌تری نیز دارد.

*در این مواردِ کلی اغلب آن را الهام یا وحی دل خوانده‌اند از بیم آنکه مبادا با وحی خاص اشتباه گرفته شود اما مولانا گفته است که الهام یا وحی دل همان وحی حق است و می‌توان به آن تکیه کرد:
از پیِ روپوشِ عامه در بیان       وحی دل گویند آن را صوفیان
وحی دل گیرش که منظرگاه اوست       چون خطا باشد که دل آگاه اوست    
مثنوی  

*مولانا با اشاره به حدیث «المومن ینظر به نورالله» یعنی «مومن با نور الهی جهان را می‌بیند» معنی وحی را به همۀ انسانهای مؤمن و تسلیم حق تعمیم می‌دهد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار