رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت این شهرستان را تنها زیستگاه زمستانی درنای خاکستری در شرق کشور معرفی کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد محمد مظلوم پناه با بیان این مطلب گفت: از 15 مهر ماه هر سال پرندگان درنای خاکستری از شمال دریای خزر و جلگه سیبری به تایباد وارد شده و در اراضی حاشیه رودخانه ˈهریررودˈ این شهرستان ساکن می شوند.

وی گفت: سکونت درنای خاکستری در اراضی حاشیه رودخانه هریررود باعث کود پاشی و حاصلخیز شدن آنها می شود که به عرضه محصولات بهتر در سال آینده خواهد انجامید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: هنگام پرواز دسته جمعی، این پرنده مهاجر گردن و پاهای خود را کشیده نگه می دارد و درنای اول که در راس شکل هشت قرار گرفته مانند بادشکن عمل نموده و در طول سفر جای خود را با سایر همراهانش عوض می کند.

وی افزود: این پرندگان در زمان مهاجرت در ارتفاع بالایی از سطح زمین پرواز می کنند که گاهی به بیش از سه متر می رسد و در اوج آواز نیز سر می دهند.

مظلوم پناه افزود: این پرنده تنها یک بار در عمر 50 تا 80 ساله‌ خود جفت انتخاب می‌ کند و تمام عمرش را به جفت خود وفادار می‌ ماند.

وی اظهار داشت: درنای خاکستری از پرندگان مهاجر تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود که شکار آن در تمام طول سال ممنوع است.

وی گفت: زمستان امسال 193 درنای خاکستری در شهرستان تایباد سرشماری شد که شمار آنها در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد اظهار داشت: درنای خاکستری 15 اسفند ماه هر سال این شهرستان را به مقصد شمال دریای خزر و جلگه سیبری ترک می کند.  /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.