از سوی سازمان ملل و کمپینگ شهرهای آماده جهان، بیتا روحی از شهر همدان به عنوان نخستین بانوی مدیر بحران دنیا معرفی شد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،بیتا روحی در مورد این انتخاب گفت: در محیط کار نباید به تفکیک جنسیتی به صورت کلاسیک فکر کرد زیرا خانم ها در بسیاری از کشورهای دنیا توانسته اند، قابلیت های فردی و مسئولیت اجتماعی خود را شناسایی و نسبت به انجام امور محوله به بهترین وجه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه انتظارات از خانم ها در محیط کار و مخصوصا در زمینه مدیریت بحران زیاد است، افزود: مسئولین باید فرصت های برابر و قابل استفاده برای همه ایجاد کنند و این به معنای آن است که حتی اگر فرصت برابر ایجاد شود اما قابل استفاده برای همه نباشد، نتیجه آن به بی‌عدالتی منجر خواهد شد.

زنان درگیر عواقب بهداشتی متفاوتی در پی بلایا هستند

این بانوی همدانی با تأکید بر متمرکز کردن نگاه در تبعات خاص بلایا برای جنسیت های مختلف اضافه کرد: وظیفه کارگروه تخصصی شهرداریها در بحران ها، بیمه و بازسازی و بازتوانی و تامین ماشین آلات و آواربرداری و مواد خطرناک و تدفین است و نمی توان سرویس دهی خاصی به زنان و کودکان داشت اما دستگاههای مرتبط و خدمات رسان در هنگام وقوع بلایا باید در نظر داشته باشند که به دلیل تفاوتهای فیزیولوژیک زنان ومردان، زنان درگیر عواقب بهداشتی متفاوتی در پی بلایا هستند.



روحی محدودیت بیشتر زنان در دسترسی به منابع، ارتباط کمترآنان با شبکه های اجتماعی به دلیل نقش بنیادی آنها در خانواده، مشارکت نابرابر زنان در تصمیم گیری های مهم، کمبود اطلاعات، نداشتن مهارت ها ی کافی، نداشتن مالکیت بر اراضی کشاورزی و منابع اقتصادی و ناآگاهی زنان از حقوق خود را از جمله عوامل اجتماعی موثر در این روند بیان کرد و گفت: زنان معمولاً نقش اصلی مراقبت از فرزندان را برعهده دارند و کمتر احتمال دارد به خاطر فرزند خود هنگام بروز بلایا محل حادثه را ترک کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که بزرگترین چالش های شهرها نه تنها از لحاظ خطرها و همچنین فضای شهری، جمعیت، و غیره چه هستند، اظهار داشت: بزرگترین چالش، مخاطره ای است که تبعات آن را درست ارزیابی و تجزیه و تحلیل نکرده ایم و برنامه ای برای آن نداریم.

انسداد قناتها و بالاآمدگی سطح آب زیرزمینی از خطرات جدی شهر همدان است

روحی انسداد قناتها و بالاآمدگی سطح آب زیرزمینی را یکی از خطرهای شهر همدان دانست و افزود: سعی ما بر این است که در پروژه های عمرانی، مقاومت سازه به گونه ای باشد که در برابر خطرهای متفاوت حفظ شود و در برنامه های عمرانی و احداث زیرساختهای حیاتی به گونه ای عمل می شود تا خطرپذیری شهر کاهش یابد.

مدیر بحران دنیا در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان شما بودجه خاصی را به مبحث کاهش خطرپذیری بحران اختصاص داده است، گفت: طراحی ضعیف راهها و یا کانالها و مسیلها و ساختمانها معمولا در خطرها مشکل ساز می شوند که به منظور خریداری تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و باز سازی ساختمانهای شهرداری بر اساس اولویت بندی های صورت گرفته، ایجاد کمربند سبز و افزایش فضای سبز شهری و همچنین در راستای مقابله با آلودگی های زیست محیطی و مدیریت بحران ناشی از زباله در بودجه بندی سالیانه اعتبارقابل توجهی در نظر گرفته می شود.



روحی با اشاره به فعالیت چهار نفر پرسنل ثابت در واحد های پیشگیری و پیش بینی، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی اداره قنوات و مسیلها شهرداری همدان افزود: تیم های مشاور به صورت پروژه های برون سپار با این مدیریت کار می کنند و مطالعات جمع آوری آبهای سطحی و رودخانه ها و خطرها لرزه ای و بالا آمدگی سطح آب زیر زمینی و پایدار سازی بلوک های سنگی را انجام می دهند.

خطرهای طبیعی شهر همدان و خطرپذیری شهر در مقابل آنها مطالعه شده است

بانوی همدانی ارزیابی خطرپذیری چندگانه و تامین مالی و منابع را دو مورد از 10 رکن اساسی کمپین تاب آورسازی شهر ها بیان کرد و اظهار داشت: با بهره گیری از اساتید دانشگاه و مشاوران ذی صلاح، خطرهای طبیعی شهر همدان و خطرپذیری شهر در مقابل آنها مطالعه شده است.

وی عنوان کرد: برای حرکت در مسیر صحیح و مناسب برای مدیریت بحران ها باید چشم انداز و ماموریت خود را تعریف کرد.

نخستین بانوی مدیر بحران دنیا اضافه کرد: جوامع باید در راستای مشارکت و توانمندسازی زنان، در تمامی مراحل برنامه های مدیریت بحران برای کاهش آسیب پذیری در بلایای طبیعی و حوادث تشویق شوند.

بیتا روحی یادآور شد: از آنجا که کارکنان حرفه های پزشکی، متولی و مسئول اصلی حفظ وارتقاء سلامت افراد جامعه به حساب می آیند، آگاهی آنها ازمفاهیم کلی مدیریت بحران و بعضی رویکردهای اختصاصی درجهت کاهش آسیب وعوارض ناشی از آنها همچون توانمندسازی زنان دربحران امری مهم تلقی می شود.

وی وجود ابزارهایی برای ارزیابی و کاهش خطر پذیری ( کاهش ریسک) در شهر را یادآور شد و افزود: مشاوران و پرسنل اداره بنحوی انتخاب شده اند که هم متخصص بوده و هم توانایی استفاده از تکنولوژی را دارند و خلاقیت لازم را هم دارا هستند و معمولا در تمام پروژ ه های مطالعاتی، تیم مشاور یا پرسنل ثابت بعد از دریافت اطلاعات موجود، متناسب با تخصص های که دارند به تولید اطلاعات و نقشه و راهکار می پردازند./ک
 

برچسب ها: بانوی ، مدیر ، بحران ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.