عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از رواج فرهنگ نادرست مصرف در كشور، گفت: این فرهنگ مطابق با الگوی اقتصاد مقاومتی نیست و در صورت تداوم، اقتصاد كشور را با مشكل جدی مواجه می كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

مهدی طغیانی، در همایش اقتصاد مقاومتی و تحریم ها در شهركرد افزود: فرهنگ مردم با شدتی روز افزون به سمت مصرفی و تجملاتی شدن در حركت است.

وی گفت: در ایران برخلاف سایر نقاط دنیا، هر زمان كه كالا یی با كمبود مواجه می شود مردم با مصرف و خرید مازاد بر نیاز و ذخیره كالاها در منازل، وضعیت بازار را متشنج می كنند.

طغیانی افزود: دشمن نیز به این مشكل پی برده است و هدف گرفتن فرهنگ مصرف و دیدگاه مردم، تاثیر زیادی در موفقیت تحریم ها دارد.

وی همچنین با انتقاد از سیستم آموزشی كشور، تصریح كرد: هیچ گونه آموزش عملی در مباحث مالی و اقتصادی در این سیستم، در اختیار كودكان و نسل جوان قرار نگرفته است و خانواده ها نیز، تحلیل درستی از موضوعات و نحوه برخورد صحیح با شرایط سخت اقتصادی را ندارند.

این استاد دانشگاه با بیان تشدید شرایط تحریمی موجود در كشور طی سال های اخیر گفت: با وجود فشارها و موانع خارجی، برخی از عوامل داخلی نیز ناخواسته به این سختی شرایط دامن می زنند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، تلاش ایران برای استقلال و ارائه الگوی مستقل و مطلق اقتصادی را از دلایل تحریم كشور عنوان كرد و افزود: نگرانی و دغدغه دشمن، ارائه الگویی ایرانی و اسلامی از سوی ایران در جهان است.

طغیانی با بیان اینكه دستیابی ایران به فناوری سلاح های هسته ای تنها بهانه ای برای اعمال تحریم هاست، تصریح كرد: كشور ایران طی عمر 34 ساله خود، به شكل های مختلف تحریم شده و اگر موضوع انرژی هسته ای وجود نداشت، این كشور بهانه ای دیگر برای اعمال فشار می یافت.

این مدرس دانشگاه، تحریم های امسال علیه ایران را در طول تاریخ بی سابقه عنوان كرد و گفت: براساس اعلام موسسه های تحقیقاتی این كشور نظیر پترسن، تحریم امسال كشور ما در دنیا بی سابقه بوده است.

طغیانی افزود: دشمن با درك اینكه ایران در مسیر بالندگی و رشد و پیشرفت قرارگرفته است، به دنبال مانع تراشی است.

وی فرهنگ نادرست مصرف، تولید داخلی ناكارآمد، وابستگی به واردات، بهره وری پایین عوامل تولید، استفاده نكردن بهینه ازتمام ظرفیت ها، موانع نهادی و سازمانی در حوزه های مالی و بانكی و تولیدی و تجارت و نداشتن درك كافی از وضع موجود را از موانع داخلی دانست.

طغیانی در زمینه راهكارهای موانع پیشرفت و تحریم های خارجی افزود: سبك زندگی مقاومتی، شناسایی نقاط آسیب پذیر، اقتصاد تحریم ها، اقتصاد مردمی، اصلاح نهادی یا نهاد سازی و شاخص سازی از راهكارهای اساسی برای مقابله با موانع داخلی و خارجی است.

همایش اقتصاد مقاومتی با حضور مشاوران جوان دستگاه ها و ادارات دولتی و جمعی از اعضای كمیته امور بانوان استان چهارمحال و بختیاری، در سالن شهید مردانی استانداری برگزار شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.