مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم تولید علم و توسعه جنبش نرم افزاری، براساس مطالبات مقام معظم رهبری تاکید کرد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، شب گذشته در جشنواره تجلیل از استادان بسیجی استان قم، در دانشگاه آزاد اسلامی قم، گفت: یکی از مهمترین وظایف نخبگان ارزشی جامعه، تولیدعلم و نوآوری در عرصه های مختلف است و در این میان، اساتید ارزشی حوزه و دانشگاه مسئولیت سنگین تری را بر عهده دارند.
 
وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی اساتید بسیجی، این است که دغدغه مند دین، انقلاب ،پیشرفت کشورو بالندگی تمدن اسلامی هستند؛ تلاش آنان تلاش می‌کنند که به توسعه جنبش نرم افزاری در کشور کمک کنند.
 
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت الگو شدن نخبگان علمی و بسیجی در جامعه ملی و جهانی، ادامه داد: راه اندازی اصولی و هدفمند جنش نرم افزاری می تواند ما را در الگوسازی برای کشورهای تازه بیدار شده، موفق کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در این عرصه موفق شویم باید، در این جنبش سازی موفق علمی کنیم.
 
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که مقام معظم رهبری بر مسئله جنبش نرم افزاری اصرار و تاکید دارند، ابراز داشت: این جبنش با حرکت جمعی، هر روز هدفمند تر از قبل برای کشف مجهولات تلاش  می‌کند.
 
حرکت فراگیر جنبش نرم افزاری
 
عضو خبرگان رهبری، جنبش نرم افزاری را حرکتی فراگیر ذکر کرد و گفت: این جنبش در حقیقت نیارمند یک خیزش عمومی در حوزه و دانشگاه است؛ براین اساس معتقدیم این دو نهاد باید بیش از پیش دست در دست یکدیگر نهاده و این امر مهم را محقق کنند.
 
امام جمعه قم اضافه کرد: جنبش نرم افزاری، مفهومی بنیادی است و برای تحقق آن، می بایست در مبانی، ساختارها و درمیان جمعیت نخبگان دگرگونی ایجاد کرد.
 
تاکید بر لزوم استمرار رشد علمی کشور
 
وی با تاکید بر لزوم استمرار رشد علمی کشور و توسعه جنبش نرم افزاری، افزود: کارهای مقطعی، سودبخشی و اثر بخشی چندانی ندارد و این حرکت مبارک باید با استمرار و همگرایی و وحدت ادامه یابد.
 
آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: جنبش نرم افزاری به این معناست که حرکتی بنیادین،گسترده و مستمر در عرصه دانش و اطلاعات انجام شود، در این صورت علاوه بر بررسی نظریات مختلف در حوزه‌های علمی، امری قابل پسند و مورد نظر مقام معظم رهبری را انجام داده ایم که نتیجه بخش و اثر گذار خواهد بود.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به جایگاه دانش و تحقیق در اسلام، تصریح کرد: اسلام همواره مسلمانان را به تلاش در عرصه علم آموزی ترغیب و تشویق کرده است؛ چون دین نیروی محرکه اولیه بسیاری از علوم است و نباید از این حقیقت غافل بود، بلکه باید مسیر علم و دانش را با نگاه دینی پیمود.
 
ماندگاری انقلاب به تولید علوم انسانی اسلامی است
 
مدیر حوزه های علمیه در ادامه عدم تطابق کارکردها در جهت غیر متناسب با مطالبات رهبری در حوزه جنبش تولید علم را یکی از مهم ترین آسیب ها عنوان کرد و گفت: ماندگاری انقلاب به تولید علوم انسانی متناسب با آرمان های اسلام و انقلاب بستگی دارد.
 
 آیت الله حسینی بوشهری پرهیز از خود باختگی و تحجر را یکی از  الزامات عرصه تولید علم و جنبش نرم افزاری برشمرد و ابراز داشت: تحول در ساختار سیستم آموزشی کشور از جمله راهکارهای موفقیت در این عرصه است.
 
وی با تاکید بر این که ارزش‌های نادرست نباید در حرکت‌های علمی جاری شود، اظهار داشت: بدون شک تبعیض بین رشته های علمی روند تولید علم را با اختلال همراه می کند؛ بنابراین باید بین تغییر و تحول کمی و کیفی توازن ایجاد شود.
 
کپی برداری؛ مهمترین آسیب تولید علم
 
عضو خبرگان رهبری یکی از مهمترین آسیب های حوزه تولید علم را کپی برداری و تقلید از کارهای دیگران دانسته و گفت: هر کشوری براساس اقتضائات جامعه خود، مسیر پیشرفت را می پیماید؛ زیرا هر کشوری نیازها، شرایط، عادات و الگوهای بنیادین خاص خود را دارد و نمی توان دیگران را با یک الگوی واحد به توفیق رساند.
 
آیت الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: سئوال محوری موجب می شود که ذهن‌های تشنگان علم و دانایی بسته نماند؛ این فضا باعث می‌شود که زمینه پویایی جنبش نرم افزاری و شکوفایی ایجاد شود؛ البته باید در این عرصه برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

منبع: حوزه نيوز

انتهاي پيام/
برچسب ها: مدیر ، حوزه ، علمیه ، علم ، توسعه ، بوشهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار