طرح مشارکتی تبدل دیمزارهای کم بازده به علوفه کاری در بیش از هزار هکتار از حوزه های آبخیز خراسان شمالی اجرا شد .

  

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت : تا کنون 10 هزار و 300 هکتار از حوزه هایآبخیز استان شامل دیمزارهای پرشیب و کم بازده تحت عملیات علوفه کاری قرار گرفته است .

موسی صابری بابیان اینکه این طرح با هدف کاهش فرسایش خاک و سیلاب ،افزایش پوشش گیاهی ،تولید علوفه مراتع و افزایش در آمد آبخیزنشینان روستایی اجرا می شود ،گفت : این طرح به صورت مشارکتی در اراضی مستثنیات اشخاص اجرا شده بذرهای یونجه دیم و جوبه صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد .

وی افزود : سازمان جنگلها ،مراتع و آبخیزداری کشور متولی حفاظت خاک کشور از فرسایش در این راستا با اجرای طرح های آبخیزداری ،مرتعداری و مدیریت چرای دام سعی دارد به اهدافی همچون حفظ آب و خاک ،کاهش میزان فرسایش و رسوب ،افزایش تولید علوفه مراتع و تقلیل آثار زیانبار سیلاب دست یابد .

وی با اشاره به به اینکه طرح های اجرایی بدون حضور و مشارکت بهره برداران ،موفق نخواهند بود گفت :بر این اساس به منظور جلب و حمایت مشارکت مردمی با استفاده از منابع تسهیلات بانکی ،طرح های توسعه بخش کشاورزی ،اقدامات جدی را در دستور دارد.

صابری گفت :بهره برداران این بخش شامل باغداران و کشاورزان آسیب پذیر سیلاب ،کشاورزان متقاضی تبدیل اراضی شیبدار به کشتهای چند ساله ،متقاضیان زراعت چوب و دامداران طرح های مرتعداری می باشند که می توانند به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محل سکونت خویش مراجعه و از کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را اخذ کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ،افزود :طرح های آبخیزداری که بهره برداران و آبخیزداران می توانند اجرا کنند شامل احداث بندهای خاکی و سنگی کنترل سیل و رسوب ،کشت علوفه ،تبدیل اراضی شیبدار به باغات مثمر ،کپه کاری بذرپاشی در مراتع دارای پروانه بهره برداری می باشد که کارشناسان آبخیزداری شهرستانها ی تابعه آمادگی لازم برای ارائه مشاوره های فنی ،ارائه دستور العمل های اجرایی و نظارت در زمان اجرا را دارند./س

برچسب ها: طرح ، مشارکتی ، علوفه کاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.