وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مردم بین مطالبات و دفاع از آرمان‌های خود تفاوت قائل‌اند گفت: هر زمانی که مردم احساس کنند آبروی اسلام، دین، انقلاب و امام در میان است، احساس تکلیف کرده و وارد میدان خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، منوچهر متکی در آستانه سی‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که شب گذشته در جمع نمازگزاران مسجد ابوذر سخنرانی می‌کرد، ضمن یادآوری حادثه انفجار اوایل انقلاب در این مسجد گفت: این حادثه باعث شد که مسجد ابوذر به عنوان یکی از یادگارهای انقلاب در تاریخ ما ثبت شود.
 
وی در ادامه ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: نمی‌توان چرایی وقوع و حدوث انقلاب را بررسی کرد مگر آنچه که موجب این مهم شد، مورد بررسی و شناسایی قرار بگیرد.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: شرایطی که بعد از انقراض سلسله قاجار و حوادثی که از سال 1299 تا 1320 رخ داد و از این سال تا سال 1332 و همچنین از سال 1332 تا سال 1357 را بررسی کنیم، شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به گونه‌ای بود که پایه‌های حکومت وقت ایران را لرزاند چرا که تمام امور در دست انگلیس و برخی کشورهای خارجی بود.
 
متکی با بیان اینکه هر چیزی از نازکی می‌گسلد ولی ظلم با ضخیم شدن از بین می‌گسلد، گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند هر چه دیکتاتوری کنند ماندگارتر می‌شوند ولی چه بسا همین دیکتاتوری باعث نابودی آنها خواهد شد.
 
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ترکیه خاطرنشان کرد: ماموریت مشترکی که از آغاز سلسله پهلوی در ایران وجود داشت همانند ماموریتی بود که آتاتورک در ترکیه به دنبال آن بود و اینها موظف بودند تا اعتقاد دو کشور را که مسلمان بودند بر هم بزنند.
 
وی تصریح کرد: تمام تلاش کشورهای غربی در زمان رضاخان یک کلمه بیشتر نبود و آن تلاش برای وابسته کردن ایران بود، به طوری که شاه به یک موجود ضعیف تبدیل شده بود و حتی برای یک اقدام کوچک باید مشورت می‌گرفت.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در حوزه نظامی و غیرنظامی اگر یک قطعه معیوب می‌شد باید از آمریکا ارسال و توسط مستشاران آمریکایی تعویض می‌شد، گفت: کاری انجام داده بودند که به ذهن مهندس ایرانی نرسد که می‌شود این قطعه را ساخت ولی همین موضوع را مقایسه کنید با جنگنده ای که اخیرا رونمایی شد جنگنده‌ای که کار نخبه ایرانی و تولید ایرانی بود.
 
متکی افزود: از زمان رضاخان ایران به عنوان مدافع رژیم صهیونیستی بود همان رژیمی که 5 میلیون فلسطینی را اخراج کرده بود و تمام تلاش بر این بود تا به لحاظ سیاسی و فرهنگی غرب‌زدگی رواج پیدا کند اما امام خمینی (ره) تک‌تک این موارد را شناخت و چشم‌اندازها را نشان داد.
 
عضو جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه ملتی که متحول شد می‌تواند منشا تحول باشد گفت: اینگونه که پیامبر عظیم‌الشان منشا تحول در جامعه شد مسلمانان نیز منشا تحول برای جهانیان شدند.
 
متکی در ادامه به برخی مسائل پیش آمده در جامعه اشاره کرد و گفت: اینکه مردم در صحنه حضور دارند به این معنا نیست که گرفتاری و مشکلات ندارند بلکه به صورت هوشمندانه این موضوعات را از هم تفکیک می‌کنند یعنی به موقع مطالبات‌شان را به مسئولان اعلام می‌کنند و مسئولان موظفند در حد توان کار انجام دهند، ولی زمانی که احساس کنند آبرو دین، اسلام، امام و انقلاب آنها در میان است قطعا وارد صحنه شده و از آن حمایت خواهند کرد.
 
وی با بیان اینکه جایی که مردم احساس کنند وظیفه دارند به تکلیف خود عمل می‌کنند گفت: در انتخابات اخیر مجلس دشمنان بر این باور بودند که اگر حضور و مشارکت مردم زیر 30 درصد باشند می‌توانند مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند ولی با حضور پرشور مردم و جلوه خط اتصال مقام معظم رهبری و مردم، حضور در انتخابات 60 درصدی بود.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بعد از فتنه 88، 29 خرداد همان سال رهبری در نماز جمعه چارچوب‌ها را مشخص کردند و فردا آن روز رسانه‌های صهیونیستی گفتند که در ایران نمی‌شود کاری انجام داد چرا که رهبری آنها به موضوع اشراف کامل داشته و مردم نیز به موضوع اشرافیت دارند.
 
متکی با بیان اینکه هر مسئولیتی در جمهوری اسلامی ایران مشروط به شرایط و چارچوب‌ها است اظهار داشت: اینگونه نیست که ما در یک جایگاه قرار بگیریم و همه مبانی را به چالش بکشانیم.
 
وی افزود: کوچه‌های شهر با شعارهای مختلف به اسم شهدا مزین شده است و این برای آن است که راه را اشتباه نرویم و بدانیم برای این انقلاب چه خدماتی انجام داده‌اند.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اسلام می‌گوید کسانی که کار خوب می‌کنند علنی بگویند ولی کسی که کار بد می‌کند در خفا بگوید و نباید این موضوع را جابجا انجام بدهیم و باید توجه داشت که انحراف در مکتب بدترین نوع انحرافات است.
 
عضو جبهه متحد اصولگرایان گفت: امروز با دلی اندوه‌بار اما با اعتقادی راسخ به آرمان‌های امام تکیه زده و اعتقاد داریم به دینی تکیه زده‌ایم که عزت و شرف‌ ما است.
 
وی تصریح کرد: و امروز در جشنی شرکت می‌کنیم تا به امام (ره) خود بگوییم که ما تو را بزرگ می‌دانیم و هرگز از خود نگفتیم، بلکه از دین و ملت گفتیم.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه هیچ کس به اندازه امام خمینی (ره) ملت را نشناخت و هیچ کس نیز به اندازه ملت امام خویش را  نشناخت گفت:‌ امروز مقام معظم رهبری همین جایگاه را دارد.
 
متکی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم از لابلای مسائل مختلف حقایق را درک و به آنها عمل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار