همه نامزدهای اجرای اختتامیه فیلم فجر؛ از مهران مدیری تا فردوسی‌پور

از جذاب‌ترین و پرحاشیه ترین موضوعات هرساله در برگزاری جشنواره فیلم فجر انتخاب مجری و برگزار کننده مراسم افتتاحیه و اختتامیه است. به همین منظور در این مطلب به معرفی برخی مجریان معروف مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر پرداخته ایم تا اینکه ببینم قرعه امسال به نام چه کسی زده می شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، سی و یک دوره از تولد جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌گذرد. خیلی‌ها این مراسم را برگرفته از جشنواره‌های هنری اروپا مثل کن، برلین و ونیز می‌دانند و عده‌ای نیز همواره به دنبال شباهت‌های فجر و اسکار هستند. جشنواره بین‌المللی فجر هرسال یک مجری برای اجرای مراسم اهدای جوایز خود دارد. اما واقعیت این است که مجری‌هایی که انتخاب می‌شوند گویی بر همان اساس معیارهای اخبار یا معرفی برنامه‌ها که موضوعی کاملا نخ نما شده است، انتخاب می‌شوند.

در طول سال‌هایی که جشنواره فجر برگزار می‌شود گویا کمترین میزان توجه به مراسم اهدای جوایز می‌شود. حکایت مراسم اختتامیه شبیه به جشن قهرمانی مسابقات فوتبال باشگاهی است. با وجود این مجری‌های جشنواره فیلم فجر همانطور که گفته شد اکثرا از میان مجریان تلویزیونی انتخاب شده‌اند.

حسین پاکدل یکی از کسانی است که بیشترین اجرا را در مراسم اختتامیه جشنواره فجر برعهده داشته است. پاکدل این مراسم را به‌شدت جدی و البته خنثی اجرا می‌کرد. در واقع اجرای مراسم اختتامیه شبیه یک همایش جدی شده و عاری از هرگونه طنازی واتفاق خنده‌دار و شادی‌آوری بود.

علی معلم منتقد، تهیه کننده و سردبیر ماهنامه دنیای تصویر یکی دیگر از مجریان مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر بوده است. اجرای علی معلم در جشنواره بیست و هشتم بیش از اینکه برای اجرایش در خاطره‌ها بماند به واسطه اهدای سیمرغ بهترین صداگذاری مورد توجه واقع شد.

او به جای اعلام نام سیدعلیرضا علویان، صداگذار فیلم «آناهیتا» نام یکی دیگر از کاندیداها، حسین ابوالصدق صداگذار فیلم «آل» را که خود معلم تهیه کننده آن بوده را اعلام کرد. ابوالصدق هم روی سن آمد و جایزه را دریافت کرد. علی معلم بعد از اعلام این جایزه اظهار خوشحالی کرد که داوران به صداگذاری فیلم آل توجه کرده‌اند!



محمدرضا شهیدی فر هم در سی امین جشنواره فیلم فجر اجرای مراسم اختتامیه را برعهده داشت که هم اجرای ویژه و قابل‌توجهی از کار درنیامد. با این حال او امسال، از شانس‌های اجرای مراسم اختتامیه خواهد بود. ژیلا صادقی در جشنواره بیست و نهم در هیبت مجری مراسم روی صحنه ظاهر شد و البته حواشی هم به‌همراه داشت. برخی رسانه ها بعد از مراسم اعلام کرد که طراحی لباس صادقی شبیه به لباس مریم رجوی سردسته گروهک منافقین است. از طرفی در زمان حضور محسن تنابنده برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد، صادقی با لحن تحکم برانگیزی به او گفت:«آقای تنابنده لطفا آدامس را از دهانتان در بیاورید.»



البته تنابنده با حرکتی طعنه‌آمیز آدامس را درآورد اما شاید اگر شخص دیگری به جای او بود و واکنش جدی تری نشان می‌داد شاید مراسم اختتامیه از این فضای پلیسی که صادقی ایجاد کرد به ژانر اکشن تغییر ماهیت می‌داد.

صادقی اما بعد از اجرای این مراسم از اینکه اجرای مراسم را پذیرفته ابراز ندامت کرد:«ای کاش اجرا نمی‌کردم. مثل این است که الان به من بگویند از فردا رئیس جمهور می‌شوی. من از دنیای سیاست چیزی نمی‌دانم و قطعا به درد ریاست‌جمهوری نمی‌خورم. وقتی حتی یک بلیت هم برای دیدن فیلم‌های جشنواره به‌دست من نمی‌رسد، چطور می‌توانم اختتامیه‌اش را اجرا کنم؟ باید قبل از شروع جشنواره به من کارت می‌دادند. باید مجاب می‌شدم تمام فیلم‌ها را ببینم تا اختتامیه را با تسلط بیشتری اجرا کنم. ولی حتی یک فیلم هم ندیده بودم. تمام اینها از نبود برنامه‌ریزی سرچشمه می‌گیرد.»

... و اما جشنواره سی و یکم

اما سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی کار خود را آغاز کرده است که تا آخرین لحظات هنوز تکلیف اجرای مراسم آن مشخص نشده است. صحبت از کامران نجف‌زاده خبرنگار بیست و سی است. بعد از او این خبر در برخی سایت‌ها منتشر شد که شهیدی فر همچون سال گذشته مجری مراسم اختتامیه خواهد شد.

اما جالب‌ترین گزینه‌ای که مطرح شده عادل فردوسی‌پور مجری و تهیه‌کننده برنامه نود است که اگر به رأی گیری گذاشته شود می‌تواند بهترین انتخاب مردم و کارشناسان هم باشد. فردوسی‌پور بیش از دیگر گزینه‌ها طنازی و البته محبوبیت دارد و همین می‌تواند مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را از مراسمی بی روح به برنامه‌ای جذاب بدل کند.

هرچند فردوسی‌پور را بیشتر به‌عنوان یک آدم ورزشی می‌شناسیم اما او حتی در میان سینمایی‌ها هم نسبت به دیگر گزینه‌ها از مقبولیت و محبوبیت بیشتری برخوردار است. با این حال می‌توان به برگزارکنندگان پیشنهاد داد که به‌جای استفاده از مجری ‌های عصاقورت داده آدم‌ هایی که حس طنز و کمدی بیشتری دارند برای چنین مراسمی انتخاب شوند.

رامبد جوان، محمدسلوکی، رضا عطاران، مهران مدیری و کسانی از این دست شاید انتخاب‌های مناسب تری از مجریان تلویزیونی باشند.
برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، فجر ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار