رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید براینکه هیچ مربی حق نسخه نویسی ندارد مکملهای غذایی را میهمان ناخوانده سفره ورزش توصیف کرد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران لطفعلی پورکاظمی شب گذشته در جمع اعضای برگزار کننده نخستین همایش علمی"تناسب اندام، بدنسازی، ‌تهدید تا سلامت"، از مکمل های ورزشی به عنوان مهمان ناخوانده ورزش کشور در دو حوزه قهرمانی و همگانی نام برد و افزود: هیچ مربی در هیچ باشگاهی حق نسخه نویسی یا فروش مکملهای غذایی را ندارد.
وی درادامه با اشاره به نظارت جدی ناظران فدراسیون پزشکی و ورزشی از اردوهای آماده سازی تیم های ملی، مسابقه های کشوری و باشگاههای فعال سراسر کشور، تصریح کرد: هرچند مدیریت واردات و صادرات هر گونه مکمل و داروهای دوپینگی بر عهده وزارت بهداشت و درمان است اما ما در ستاد مبارزه با دوپینگ درحال بررسی داروها به لحاظ میزان عوارضی که بر روی انسان می گذارند هستیم و تا جایی که امکان داشته باشد از فروش و مصرف آنها جلوگیری خواهیم کرد.
 
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در ارتباط با فعالیت باشگاهها اظهار داشت: صدور مجوزها توسط کمیسیون ماده 5 انجام می شود اما ما به لحاظ وظیفه ای که بر عهده داریم به همه باشگاهها اخطار داده ایم که تجویز هر گونه مکمل به هر دلیلی برای هر رشته ورزشی در باشگاهها ممنوع است، مگر با تجویز پزشک متخصص یا کارشناسان فدراسیون پزشکی ورزشی.
وی با بیان اینکه فدراسیون پزشکی ورزشی موضوع باشگاهها و مربیان خاطی را به طور جدی پیگیری می کند از اخطار به 15 باشگاه خبر داد و گفت: چنانچه مواردی که به باشگاهها تذکر داده ایم تکرار شود، باشگاههای مربوطه تعطیل خواهند شد.

پورکاظمی فرهنگسازی و برگزاری دوره های آموزش عمومی و تخصصی را بخشی از فعالیتهای فدراسیون پزشکی ورزشی در حوزه آگاه سازی ورزشکاران از میزان اثرات مخرب مکملهای ورزشی ذکر کرد و افزود: دراین راستا طی دو سال گذشته 60 هزار جزوه آموزشی،‌ CD، بروشور و پوستر تهیه و به باشگاههای ورزشی ارسال شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن هریک از مربیان کشور باید در کنار دوره های ‌آموزشی که پشت سر می گذارند 10 ساعت دوره آموزشی در خصوص مکملها و داروهای دوپینگی را هم پشت سر بگذارند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه فدراسیونهای عاری از دوپینگ در کشور شناسایی شده و مورد تقدیر قرار گرفته اند، اظهار داشت: ما براین باور هستیم که باید نگاه حاکمیتی در تمامی باشگاههای کشور، کاملا علمی و تخصصی باشد و چنانچه بتوانیم این نگرش را در تمامی حوزه های ورزش کشور تسری دهیم ،می توانیم ادعا کنیم به سمت توسعه علمی و تخصصی در حوزه ورزش گام برداشته ایم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار