رئيس سازمان امور مالياتي کشور اعلام کرد: تا پايان دي ماه رقم ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم بالغ بر 34 هزار و 136 ميليارد تومان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رئيس سازمان امور مالياتي کشور در نشست خبري امروز خود گفت: تا پايان دي ماه رقم ماليات هاي مستقيم اخذ شده 18 هزار و 250 ميليارد تومان با رشد 10 درصدي و تحقق 80 درصدي است.
همچنين در مورد ماليات هاي غيرمستقيم اين رقم بالغ بر 58 هزار و 80 ميليارد تومان با رشد 45 درصدي و تحقق 102 درصدي نسبت به سال گذشته است.
عسکري ادامه داد: در بحث ماليات بر ارزش افزوده ميزان برآورد و پيش بيني انجام شده در 10 ماهه امسال 2 درصد بوده ضمن آنکه جمع ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم در مجموع 34 هزار و 136 ميليارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشد 17 درصدي را با تحقق 85 درصد ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم به خود اختصاص داده است.
رئيس سازمان امور مالياتي درباره روند افزايش درآمد مالياتي کشور در يک سال گذشته گفت: درآمد مالياتي کشور نسبت به سال گذشته در بخش ماليات هاي مستقيم 86 درصد و در ماليات هاي غيرمستقيم رشد 112 درصدي را به خود اختصاص داده که اين رقم با توجه به آمار 10 ماهه امسال نسبت به دي ماه سال گذشته تحقق 94 درصدي را نشان مي دهد.
اجراي طرح جامع مالياتي يکي از برنامه هاي مهم سازمان امور مالياتي مي باشد که در 3 تا 4 ماه اخير تست هاي فاز اول طرح جامع مالياتي انجام و در اين رابطه 12 مورد طراحي و در حال توليد است و سازمان امور مالياتي در حال اجراي تست يکپارچگي اين طرح جامع مالياتي است.
عسکري ادامه داد: از مجموع 4 ميليون اظهارنامه مالياتي در سال گذشته 4.5 ميليون اظهارنامه به صورت الکترونيکي از مؤديان مالياتي دريافت شده است.
رئيس سازمان امور مالياتي کشور در خصوص بحث اخذ ماليات از واحدهاي خالي از سکنه و ماليات بر عايدي درآمد گفت: در مورد ماليات بر مسکن لايحه اي به مجلس رفته که اين لايحه شامل چند مورد از جمله اخذ ماليات در ساخت و ساز مسکن به خصوص براي واحدهايي که خودمالک هستند در آن مطرح شده در بخش دوم نيز موضوع ماليات بر واحدهاي مسکوني اجاره اي مي باشد که براساس اين لايحه واحدهاي تمامي واحدهاي مسکوني با متراژ 75 مترمربع در تهران و 100 مترمربع به پائين در شهرستان ها به شرط اجاره دادن معاف از ماليات هستند که اين موضوع در لايحه فعلي ماليات ها براي دارندگان واحدهاي مسکوني 75 متر در تهران اگر مالکان مربوطه تعداد واحدهايشان بيشتر از 2 واحد مسکوني باشد فقط شامل 2 واحد مسکوني بوده که در قانون جديد مالياتي دستور مجلس در حال بررسي است تمامي واحدهاي مسکوني تا سقف 75 متر در تهران و در شهرستان ها واحدهاي مسکوني تا سقف 100 متر مشمول معافيت مالياتي مي شوند.
عسکري ادامه داد: در رابطه با ماليات بر واحدهاي مسکوني اگر سازنده واحد مسکوني خود را اجاره نداد و اقدام به معامله آن کرد اگر اين معامله سالي دو بار يا هر تعداد دفعات که معامله انجام شود 5 درصد ماليات بر نقل و انتقال مسکن به آن افزوده مي شود که اين موضوع در صورت تصويب نهايي از سوي مجلس به مرحله اجرا گذاشته مي شود و براساس آن تمامي دفاتر اسناد رسمي و بنگاه هاي املاک و حتي شوراهاي روستا بايد يک نسخه از معامله واحدهاي مسکوني را به نزديک ترين اداره مالياتي تحويل دهند.
عسکري در مورد ماليات بر ارزش افزوده گفت: به هيچ عنوان در لايحه جديد مالياتي که به مجلس تقديم شده نرخ پايه هاي مالياتي افزايش پيدا نکرده بلکه در اين لايحه 3 پايه جديد مالياتي يکي ماليات بر ثروت، ماليات بر درآمد و ماليات سبز اضافه شده که در بحث ماليات بر ثروت هدف از آن متعادل تر کردن درآمد کشور است.
وي عنوان کرد: در مورد موضوع ماليات سبز اين مسئله مربوط به اخذ ماليات زيست محيطي است که به اين موضوع تاکنون کمتر توجه شده است.
در اين رابطه يکي موضوع اخذ ماليات از واحدهاي آلاينده و ديگري دريافت ماليات از کالاهايي که باعث ايجاد آلايندگي در کشور مي شوند مطرح است.
در مورد ماليات بر ارزش افزوده بايد بگويم تاکنون حدود 140 هزار و 944 هزار شخص حقوقي در اين طرح ثبت نام کرده، همچنين 190 هزار و 505 نفر از مشمولين حقيقي هم اقدام به ثبت نام براساس مشمولين قيد شده در بند الف و ب قانون ماليات بر ارزش افزوده اقدام به ثبت نام کردند.
عسکري اظهار داشت: براساس آمار موجود تعداد کساني که در مرحله اول ثبت نام کردند بالغ بر بيش از 47 هزار نفر، مرحله دوم 2 هزار و 820 نفر، مرحله چهارم 123 هزار و 700 مؤدي که نسبت به دوره قبلي 196 هزار و 46 اظهارنامه در اين رابطه درج شده است.
ضمن آنکه جمع ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده تا پائيز امسال بالغ بر 2 هزار و 964 ميليون تومان بوده که 4 هزار و 868 ميليارد تومان آن ماليات و 398 هزار ميليارد تومان آن عوارض بوده که اين عوارض به شهرداري ها داده شده است.
وي تصريح کرد: پيش بيني ما در تحقق درآمدهاي مالياتي سال 92 رقمي بالغ بر 43 هزار ميليارد تومان است که بايد ببينيم در مجلس شوراي اسلامي بعد از بررسي ها چه مقدار تأمين مي شود./س
برچسب ها: درآمد ، مالیات ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار