سرلشکر صفوی:

بزرگترین ناوگان بالگردي خاورمیانه متعلق به ارتش ايران است/ نداشتن رهبري؛ مشکل اساسي کشورهاي تازه انقلاب کرده

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: نداشتن رهبری در کشورهای تازه انقلاب کرده یکی از مشکلات اساسی آنها است که با الگوی انقلاب اسلامی همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سرلشکر یحیی صفوی" در مراسم گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در جمع جهادگران دانشگاهی، که عصر امروز در پژوهشکده فرهنگ و هنر این نهاد برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ حوادث و تحولات جهان در دوران اخیر به طور آشکار با شکل‌گیری قطب‌بندی‌های جدید در مقیاس منطقه‌ای و قاره‌ای پیوند دارد، اظهار داشت: بی‌تردید انقلاب اسلامی ایران در دهه آینده به یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا تبدیل می‌شود.

وي افزود: البته این مسئله در چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران نیامده، اما گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا با عنوان "چشم‌انداز 2030 جهان و ایران 2030" این مسئله را بیان کرده است.

صفوي ادامه داد: این شورا هر پنج سال یک‌بار گزارشی به صورت اختصاري از چشم‌انداز جهان ارائه می‌کند که خود را در مقام دیده‌بان یعنی توصیف‌کننده آن بیان کرده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: در گزارشی که در سال 2012 از سوی شورای ملی مطرح شد، آمده بود که آمریکا در سال 2030 از ابرقدرت بودن به یکی از چند قدرت منطقه‌ای تنزل یافته و ایران و 4 کشور دیگر، اقتصاد منطقه‌ای را به دست گرفته و به موفقیت‌های چشم‌گیری دست خواهند یافت؛ این مسئله بیانگر این است که ایران تا سال 2030 مهم‌ترین دغدغه آمریکا خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این گزارش، کشورهای عربی به جز مصر، شانس چندانی برای پیشرفت ندارند و پیش‌بینی شده که تا 18 سال دیگر از آل سعود در عربستان نشانی باقی نماند.

صفوی با طرح این پرسش که جنبش‌های اجتماعی- سیاسی اخیر در شمال آفریقا و غرب آسیا دارای چه گفتمانی هستند و تاثیر بیداری اسلامی در اوضاع آنها چگونه است، اظهار داشت: منظور من صریحا از شمال آفریقا کشورهای مصر، لیبی، الجزایر، تونس و مراکش و تونس بوده و از غرب آسیا نیز کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه، فلسطین اشغالی، لبنان، اردن، عراق، عربستان سعودی، یمن، عمان، امارات، قطر، بحرین و کویت است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا یادآور شد: این کشورها از نظر نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... متفاوتند، اما بیداری اسلامی در همه آنها ظهور کرده است، وجه مشترک دولت‌های سرنگون شده در اين کشورها وجود حاکمان مستبد و حکومت طولانی‌مدت آن حاکمان است؛ برای مثال "حسنی مبارک" بیش از 30 سال و قذافی بیش از 40 سال حاکمان استبدادگر کشورهای خود بوده‌اند.

وی دومین وجه مشترک دولت‌های سرنگون شده را وابستگی حاکمان به قدرت‌های غربی و شرقی و شکاف بین حکومت و ملت برشمرد و افزود: افرادی مانند حسنی مبارک، کاری به خواست مردم نداشتند، آنها با کمک‌هایی که از قدرت‌های استکباری می‌گرفتند بدون چون و چرا سیاست‌های مستکبران را اجرا می‌کردند.

صفوی سومین خصوصیت مشترک دولت‌های سرنگون شده را نبود مردم‌سالاری و جلوگيري از مشارکت مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت دولت و حکومت دلخواه ‌مردم دانست و اظهار داشت: مردم این کشور‌ها از هرگونه تغییر در ساختار حکومت‌‌شان ناامید شده بودند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ویژگی‌های مشترک جنبش‌های سیاسی را حضور ده‌ها میلیونی آحاد مردم در میادین و صحنه‌ها خواند و ادامه داد: اسلامی بودن و بعضا ملی بودن، شعارهایی با رنگ و بوی اسلامی مخالفت با بیگانگان و نفی سلطه بیگانه بر آنها و شیوه مبارزه به صورت نبردهای مسالمت‌آمیز، از دیگر ویژگی‌های مشترک جنبش‌های اخیر هستند.

وی در پاسخ به برخي ادعاها مبنی بر اینکه انقلاب‌های یاد شده از سوی دولت آمریکا در چارچوب ایجاد خاورمیانه جدید شکل گرفته است، اظهار داشت: حضور انبوه مردمی و بسیج شدن اقشار مردم و مبارزه با دیکتاتوری به صورت مسالمت‌آمیز، الگویی است که توسط امام راحل و ملت‌ فهیم ایران به جهانیان ارائه شد که هم‌اکنون توسط مردم قهرمان بحرین اجرا می‌شود؛ همچنین حضور زنان در این انقلاب‌ها با توجه به اینکه در کشورهای عربی، تاکنون زنان هیچ حضوری در عرصه‌های سیاسی مانند انتخابات و تظاهرات نداشته‌اند نیز برگرفته از الگوی انقلاب اسلامی است.

صفوی با بيان این‌که امام راحل انقلاب اسلامی را بسیار مدبرانه هدایت کرد، گفت: نداشتن رهبری در کشورهای تازه انقلاب کرده یکی از مشکلات اساسی آنها است که با الگوی انقلاب اسلامی همخوانی ندارد؛ همچنین انقلاب اسلامی ایران ماهیتی ضداستبدادی و ضداستکباری دارد که در انقلاب‌های اخیر ماهیت ضداستبدادی قطعا مشخص شده، اما ماهیت ضداسکتباری هنوز به طور کامل مشاهده نشده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با ذکر خاطره‌اي يادآور شد: "در اوایل پیروزی انقلاب در اتاق نخستین استاندار اصفهان بودم که مهندس بازرگان زنگ زد؛ در آن زمان دادگاه اصفهان به ضبط اموال آمریکایی‌ها دستور داده بود، حدود 18 هزار نفر آمریکایی در شهرکی در اصفهان که اکنون شاهین‌شهر نام دارد حضور داشتند که اکثر آنها در شرکت بل‌هلیکوپتر کار می‌کردند. مهندس بازرگان خواستار بازپس دادن اموال آمریکایی‌ها به آنان شده بود و هر چه استاندار اصفهان اصرار می‌کرد که باید اين اموال در مقابل اموال مصادره شده کشورمان ضبط شود مهندس بازرگان قبول نمی‌کرد؛ به هر حال به دستور او اموال فرستاده شد و در حین بیرون راندن آمریکایی‌ها از کشور یکی از آنان که از متخصصان شرکت بل هلیکوپتر بود با حالتی تمسخرآمیز گفت؛ امروز ما را از کشورتان بیرون می‌کنید اما ما به زودی باز خواهیم گشت. او باور نمی‌کرد که ارتش جمهوری اسلامی بتواند بزرگترین ناوگان بالگردي خاورمیانه را با تخصص بومی راه‌اندازی کند، اما رشادت افرادی مانند "سرلشکر شهید بابایی" که از فرماندهان مومن، مخلص و شجاع بود باعث شد که ناوگان هلیکوپتری و هوایی کشور در کوتاه‌ترین زمان راه‌اندازی شده و حتی ساخت قطعات نیز صورت گیرد و پیشرفت‌های امروز ما در عرصه هواپیمایی، مدیون چنین بزرگ‌مردانی است.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار