تصميم مقامات وزارت انرژي آمريکا جهت بازيافت ريز فلزاتي که تشعشعات راديو اکتيو منتشر مي کنند، به دليل خطرات زيست محيطي و نگراني هايي که سلامتي افراد را با خطر روبرو مي کند ، با مخالفت فراواني روبرو شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،  پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي با عنوان " درآمد ميليوني از محل فروش پسماندهاي هسته اي صنايع نظامي آمريکا" نوشت: 
تصميم مقامات وزارت انرژي آمريکا جهت بازيافت ريز فلزاتي که تشعشعات راديو اکتيو منتشر مي کنند، به دليل خطرات زيست محيطي و نگراني هايي که سلامتي افراد را با خطر روبرو مي کند ،  با مخالفت فراواني روبرو شده است.
با اين همه بسياري از گروههاي  سازنده بمب هاي اتمي در آمريکا  با بيان اينکه نگهداري اين پسماندهاي هسته اي بسيار پرهزينه خواهد بود   معتقدند در قبال فروش آنها مي توانند درآمد مالي بسيار خوبي بدست آورند.
درخلال عمليات محرمانه اي که قرار بود در ايام  تعطيلات دوهزارو دوازده ميلادي به اجرا بيايد ، درصورتي که تصميم  دست اندرکاران وزارت انرژي آمريکا مبني بر صدور اجازه به مراکز توليدي  براي استفاده از  ذرات ريز فلزات راديو اکتيو در توليدات خود شامل زيپ لباس، قاشق، جواهرات زينتي، قلاب کمربند، اسباب بازي ، ظروف غذا ، ماهي تابه، مبلمان، دوچرخه هاي سالن تمرينات بدني، لوازم کاشت پزشکي، يا هرگونه فلز يا چيزهاي ديگر اجرا مي شد، شهروندان آمريکايي  درمعرض تشعشعات راديو اکتيو قرار مي گرفتند.
ولي  به گفته دست اندرکاران دولتي چنين تصميمي با واکنش منفي مردم و نهادهاي مختلف به دليل نگراني هاي زيست محيطي و خطرات بهداشتي روبرو شد .
مخالفان اين طرح معتقدند  بازيابي قراضه هاي آهن آلات که از مناطق آلوده به راديو اکتيو بدست آمده مي تواند تاثيرات مخرب بالقوه بر محيط زيست داشته باشد. با اين همه آمريکا که سابقه ساخت بمب هاي هسته اي و ديگر فعاليت هاي هسته اي را دارد بطور تلويحي در نشست هاي مختلف خواستار لغو ممنوعيت استفاده و بازيافت فلزات قراضه  در مجاورت مناطق آلوده به راديو اکتيو  شده است.
در هر حال  نگراني هاي ناشي از خطرات زيست محيطي و همچنين بيماري هاي ناشي از سروکار داشتن با اينگونه فلزات که احتمال انتقال مواد راديو اکتيو را دارند تا حدودي توانست نظر برخي از مقامات کنگره را جلب کند.
سناتور ادوارد مارکي از حزب جمهوريخواه در نامه اي سه صفحه اي به استيون چو وزير انرژي وقت ضمن ابراز نگراني از صدور چنين قانوني به وي در باره ابتلاي زنان باردار، کودکان و ديگر اقشار آسيب پذير جامعه آمريکايي به خطرات تشعشعات سرطان زاي راديو اکتيو هشدار داد. وي در بخشي از نامه خود پيشنهاد اجراي لغو قانون ممانعت از بازيافت قراضه فلزات راديو اکتيو را غير منطقي توصيف کرد و خواستار ابطال فوري آن شد.
درحاليکه وزارت انرژي آمريکا مدت واکنش و اظهار نظر مردم به چنين قوانين را تمديد کرده بود، نشريه وال استريت ژورنال از تصميم اين وزرات براي فروش چندين تن فلزات قراضه از مراکز هسته اي دولتي اين کشور خبر داد. 
اين درحالي است که چنين تصميمي در راستاي تلاش براي کاهش پسماندهاي هسته اي توصيف شد که منتقدان استفاده از اينگونه مواد آغشته به تشعشعات را در ساخت و توليد قلاب هاي کمربند و کاشت مواد پزشکي و ديگر توليدات مشابه مضر و خطر ناک قلمداد کرده بودند. 
مطبوعات آمريکا متعاقبا در گزارش هاي خود نوشتند چهارده هزار تن قراضه فلزات آغشته به مواد راديو اکتيو تنها بخشي از ميليون ها تن فلزي است که سالانه در اين کشور بازيافت مي شود. در حاليکه روند بازيافت اينگونه فلزات حتي در سالهاي آينده بنظر مي رسد ادامه داشته باشد اما به گفته برخي از مقامات آمريکايي فروش اينگونه قراضه هاي آهن سالانه مي تواند ده تا چهل ميليون دلار درآمد ارزي داشته باشد.
به رغم هشدار گروههاي طرفدار محيط زيست درباره آثار مخرب نقل و انتقال اينگونه فلزات اما مقامات دولتي به موضوع بازيافت فلزات آلوده و آغشته به مواد راديو اکتيو رويکرد تجاري و مالي دارند.
اين درحالي است که پژوهشگران با تکيه بر اسناد علمي معتقدند "هيچ" امنيتي براي افرادي که در مجاورت اينگونه فلزات هستند نخواهد بود.
با توجه به افزايش سطح جهاني تشعشات راديو اکتيو و افزايش سطح آن در نتيجه فعاليت ها و آزمايش هاي جنگ افزارهاي مختلف و چه بسا انفجارهاي هسته اي شامل حادثه انفجار در چرنوبيل و فوکوشيما، بديهي است هيچ کس نمي تواند تضمين کند  هنگام بروز خطر از نگراني هاي هسته اي در امان خواهد بود.
يکي از موارد قابل تامل اين است که مقامات وزارت انرژي آمريکا نتوانسته اند راهکاري براي کاربردهاي تجاري اينگونه مواد خطرناک بيان کنند. 
به گفته پزشکان، اگرچه اينگونه فلزات در کوتاه مدت آثار وخيمي از خود بجا نمي گذارد اما بيماريهاي ناشي از آنها که در بلند مدت گريبانگير انسان مي شود تا حدودي مهلک و مرگ آور خواهد بود.
براساس آمارهاي بين المللي در سال دوهزار و نه ميلادي، هزاران نفر از شهروندان کشورهاي مختلف در سراسر دنيا شامل ، چين، برزيل، فرانسه، سوئد و ديگر کشورهاي جهان ، بر اثر استفاده و يا بودن در مجاورت اينگونه توليداتي که از قطعات بسيار ريز فلزات آغشته به مواد آلوده توليد مي شود ، بيمار شده اند. 
افزون برآن، براساس مدارک مستند تنها در سال دوهزار و نه ميلادي، هجده هزار و هفتصد و چهل مورد شکايت عليه توليد کالاهاي توليدي از مواد آلوده به تشعشات راديو اکتيو  جمع آوري شده است.
براساس برآوردهاي مرکز ذيحسابي آمريکا در حدود پانصد هزار تن مواد فلزي راديو اکتيو به ارزش بيست ميليون پوند در اين کشور وجود دارد . 





برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار